Citat:
Ursprungligen postat av
VirtuellVerklighet
Hej alla,
Jag har funderat lite på hur livet kan skilja sig beroende på om man är singel eller i ett förhållande. Jag menar inte bara det uppenbara som att ha någon att dela vardagen med, utan mer i termer av frihet, ansvar, sociala vanor, personlig utveckling och känslomässigt stöd.
Så jag undrar: Hur skulle ni beskriva skillnaden på ens liv som singel jämfört med i ett förhållande? Finns det stora för- eller nackdelar? Har ert perspektiv förändrats med tiden?
Alla erfarenheter och tankar är välkomna!
Jag var singel länge och väl, hade i o f en del förhållanden och har väl aldrig haft direkt svårt att finna kvinnor. Men för mer än 15 år sen så träffade jag min fru. Vi gifte oss rätt snabbt, men det har hållit. Visst har vi väl haft lite tjafs men det har alla par, och vi har aldrig bråkat så särskilt mycket även om vi båda är rätt tuffa personer.
Med tiden så växer man ihop, i alla fall har vi gjort det, hon stödjer och hjälper mig och jag henne. Vi finns där för varandra. Jag är lika glad varje dag jag kommer hem från jobbet och frugan är hemma vilket hon nästan alltid är.
Jag ser det som en stor fördel att vara gift och ha en bra partner. Vi är varandras stöd och sällskap och vi har alltid trivts i varandras sällskap. Jag trivdes med singellivet när jag var ung, och visst har jag haft ett antal förhållanden genom livet, både bra och dåliga. Men jag är hellre singel än att jag lever i ett dåligt förhållande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Katzyn
Olika personer kan för all del lägga olika saker i sådana ord, men säger man ömsesidigt att man har ett förhållande och är pojkvän/flickvän tänker jag att de allra flesta uppfattar att ganska stort ansvar och stöd ska gå att få från den personen.
Till exempel är det någon du bör kunna räkna med att du får fira högtider och särskilda tillfällen med om du vill det. De ska iaf ha en bra anledningen om du inte "får" vara med dem om du vill då. Med andra ord, med en partner riskerar du inte att bli sittande helt själv vid sådana tillfällen som man kan göra även om man har vänner. Mår du väldigt dåligt eller något allvarligt händer dig bör du också kunna lita på att den personen ställer upp och stöttar dig. (Sen kan man inte ha en relation där en person HELA TIDEN mår dåligt eller har kriser och förväntar sig att den andra ska finnas där hela tiden, men behöver du åka in på en operation bör du kunna vänta dig att din partner hämtar dig från sjukhuset, som exempel).
Visst är det så, jag har ett ansvar för min fru, och hon hade det jobbigt för rätt många år sen när hon vart arbetslös, men det var inga problem för jag jobbade och vi klarade oss gott. Dessutom har vi alltid resonerat som att allt mitt är ditt och vice versa. Vi delar på allt. Idag har hon slutat jobba och hon är mycket nöjd med det, och det är jag också. Så nu är det bara jag som jobbar, men det funkar hur bra som helst. Hon fixar hemmet till största delen, kan vara i stallet med hästarna när hon vill osv.
Sen är det viktigt att, precis som du nämner,
att det inte går att leva med en människa som hela tiden mår dåligt och kommer med undanflykter för att ta ansvar för sitt mående. Det funkar en tid att gå in i en depression, men att leva med en konstant deprimerad, en missbrukare som vägrar ta ansvar och bli ren eller att leva med en anorektiker som vägrar ta emot hjälp tar till slut knäcken på den bäste.