2006-09-08, 16:26
Medlem
Tjena folket!

Jag har surfat runt lite och kollat om jag kan hitta information om hur man slaktar djur... vilken metod man använder i slakhusen osv... Någon som vet eller har en bra länk?!

kom in på detta genom min att min syster mer eller mindre tar avstånd från kött just pga av djurets lidande, men på frågan hur det går till vet hon inget.

Tänker framförallt på vanliga djur som ko, gris, lamm & häst, även andra djur är av intresse.. Tack på förhand!

/Anton
Citera
2006-09-08, 16:40
Medlem
gr6810s avatar
Gå till biblioteket och leta upp boken "Fast food nation" av Eric Schlosser, där finns ett kapitel som du kan läsa om det.
Citera
2006-09-08, 16:50
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Ganska enkelt att ta reda på det. Ring ex scan eller andra slakterier och fråga. Det har direkta telefon nummer för frågor som dem.
Citera
2006-09-08, 16:55
Medlem
Squalos avatar
Det fugurerade en video för nåt år sen eller två där några mohammedaner kör in ett gäng kameler i ett rum, och sedan försöka springa runt med en kniv och snitta upp kamelerna... Den kan säkert sökas upp.

Annars är själva slaktmedoden inte speciellt plågsam för djuret. Det dör direkt. Inte ens om man använder primitiva bultpistoler bör det orsaka något större lidande. Djuret slås ut direkt.

Stressen för djuret uppstår vid transporten och i väntan på slakt. Och det är ju det som är dåligt.

Men köp för fan inte kött som är anpassat för muslimer.
Citera
2006-09-08, 16:56
Medlem
Wittgensteins avatar
Sist jag var i ett slakthus så var medtoden för gris: Elchock, sedan hängdes det bedövade djuret upp i bakbenen och tappades på blod genom att hjärtat punkterades med något som såg ut som en eldriven trädgårdsspade med taggar.
Citera
2006-09-08, 17:04
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Nu förtiden står grisarna 2 och två på en gigantisk hiss som sänks ner i nån gas, mins inte om det var koldioxid eller intem har för mig det.
Hur som hellst så blir man bara trött och svimmar fruktansvärt fort, och dör. det luktar inget, och man märker absolut ingenting. Samma sak som om din gasol spis går sönder i köket och du aldrig vaknar upp igen fast mycket mycket snabbare.
Citera
2006-09-08, 21:27
Medlem
erlgs avatar
Grisar gasas med koldioxid och tappas därefter på blod ur halsen tills dess att döden inträder. Grisarna stressas oerhört av hela processen och det är ganska vanligt att de till och med dör av anspänningen innan de kommer in i slakthallen. Ibland finns det döda grisar i bilarna som kör slaktdjuren till anläggningen.

Nötkreatur och får skjuts med .22 i huvudet och tappas därefter på blod. Korna är vanligvis mycket lugna i hela processen och tycks inte fara speciellt illa av det hela. Samma sak gäller hästar.

Efter att ha sett det hela på nära håll äter jag enbart djur jag själv har avlivat i skogen.
Citera
2006-09-09, 11:48
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Ja du har kanske rätt, snällare mot djuren att skjuta dom och låta dom springa iväg tills de drunknar i sitt eget blod pga punkterad lunga ist för att låta dom svimma av i gas utan att de märker det och aldrig mer vakna upp.

Eller inte.

Hur som hellst så är vårat sätt att avliva dom, om de så är i skogen eller i uppfödning bra mycket humanare än naturens egen gång. Såklart skillnad från slakteri och slakteri med men tror i 90% av fallen i sverige så lider de inte nämnvärt och den sista biten är knappast stressande. De låter förjävligt dock nar de inte är lugna med sitt skrikande, men bara för de skriker och tjuter betyder inte att de är stressade, har haft grannar med grisuppfödning så är ganska van vid grisars beteende.
Skulle man låta bli allt det är lite skumt med i matväg skulle man nog svälta.
Citera
2006-09-09, 13:04
Medlem
Schtroumpfettes avatar
Det är ofta ganska dålig miljö i slakterierna, trång, bullrig och stressig, både för djuren och de människor som arbetar där.

Som redan har sagts i tråden så skjuts nötkreatur med kul eller bultvapen. Grisar leds in i boxar och bedövas med koldioxidgas. Man kan även använda strömförande elektroder som hålls mot deras huvuden. För det mesta saknas någon kontroll om de verkligen är bedövade. Enligt Harold Hillman på United Laboratory of Applied Neurobiology i England så gör inte elbedövning att djuren blir medvetslösa, bara paralyserade och kan fortfarande känna smärta ända tills de avblodats och dött.

Köttindustrin är verkligen tragisk De flesta djur vi har i samhället är ju sociala däggdjur med personligheter, kan lida, känna glädje, saknad, längtan, bli apatiska och olyckliga när de blir berövade ett för dem stimulerande liv. Det är inte ett stimulerande liv för en gris eller ko och födas upp i köttindustrin. En gris kan ju t.ex. leva upp till 15 år och är mycket sociala individer, men de flesta blir inte äldre än 3-7månader. En vanlig sugga insemineras och föder kultingar 2-3 gånger per år. Galtarna kastreras utan bedövning före två veckors ålder och kultingarna tas ifrån mamman när de är ungefär 5 veckor gamla för att flyttas till ett gödstall tillsammans med 9-19 andra grisar där de har ca en dryg kvadratmeter var att röra sig på i en box de får stå i 3-7 månaders tills de nått slaktvikt. Många av dessa grisar drabbas av lungskador pågrund av damm och ammoniakångorna från all urin som samlas och många blir stressade, får magsåg, biter sönder varandras svansar m.m. Inte alls några skräckexempel utan tyvärr ganska vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in