2026-01-30, 11:09
Medlem
Ajogens avatar
Amsterdam passes law to ban meat and fossil fuel related ads in public spaces

Amsterdam first capital city in world to ban fossil fuel advertising
From May 1, 2026, advertisements for meat products as well as petrol and diesel, cruises, air travel and other fossil fuel-related products will be banned on the streets of Amsterdam. The Dutch capital had previously limited these types of ads through agreements with advertisers but will now amend the General Local Bylaw (APV) to make the ban official, reports Het Parool.

Är det här en trend som kommer få fäste i resten av Europa?
Personligen är jag för att stoppa klimatförändringarna men detta känns nästan löjligt. Är det endast signalpolitiskt motiverat eller finns det något mer konkret bakom detta som när man stoppade reklam och höjde skatt på cigaretter?

Jag tycker även att det är märkligt att de tycks få stoppa reklam för en essentielle föda för människan. Lite som att förbjuda reklam för vatten. Dock är det onekligt att hur slaktdjur föds upp kan vara mycket grymt i de flesta fall idag.

Vad tycker vi FB? Är det PK-maffian som härjar, har de tagit för mycket svamp och rökt på för hårt där nere eller är detta ett steg in i en grönare och rättvisare värld?
Citera
2026-01-30, 11:20
Medlem
[quote=Ajogen|94172429]
Amsterdam passes law to ban meat and fossil fuel related ads in public spaces

Amsterdam first capital city in world to ban fossil fuel advertising
From May 1, 2026, advertisements for meat products as well as petrol and diesel, cruises, air travel and other fossil fuel-related products will be banned on the streets of Amsterdam. The Dutch capital had previously limited these types of ads through agreements with advertisers but will now amend the General Local Bylaw (APV) to make the ban official, reports Het Parool.

Är det här en trend som kommer få fäste i resten av Europa?
Personligen är jag för att stoppa klimatförändringarna men detta känns nästan löjligt. Är det endast signalpolitiskt motiverat eller finns det något mer konkret bakom detta som när man stoppade reklam och höjde skatt på cigaretter?

Kommer inte få någon nämnvärd effekt, behöver man tanka så behöver man...
Citera
2026-01-30, 11:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Intressant trend ... men det är ju väldigt avsmalnat, bara lokala offentliga utomhus-ytor, inte TV-reklam etc.
Citera
2026-01-30, 11:43
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Intressant trend ... men det är ju väldigt avsmalnat, bara lokala offentliga utomhus-ytor, inte TV-reklam etc.
Jag tror nog att det blir väldigt svårt för en enskild stad att bestämma reklamen på TV då det är på riksnivå.
Citera
2026-01-30, 11:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Här finns svaret på varför det blir så här. Nytt val om två månader så ska bli spännande och se om saker förändras efter det.

Amsterdam styrs (under mandatperioden 2022–2026) av en koalition bestående av de tre partierna PvdA (Arbetarpartiet), GroenLinks (Gröna vänstern) och D66 (Demokraterna 66).
Här är nyckelpersonerna och strukturerna i stadens styre:
Borgmästare: Femke Halsema (från GroenLinks) är Amsterdams borgmästare sedan 2018 och har fått förnyat förtroende. Hon ansvarar bland annat för allmän ordning och säkerhet.
Stadsstyrelsen (College van B&W): Utöver borgmästaren består den verkställande styrelsen av wethouders (borgarråd) från PvdA, GroenLinks och D66 som ansvarar för den dagliga förvaltningen av staden.
Kommunfullmäktige (Gemeenteraad): Det folkvalda organet med 45 platser som beslutar om stadens huvudlinjer.
Nuvarande koalition har styrt sedan valet 2022. Nya kommunalval i Amsterdam är planerade till den 18 mars 2026.
Citera
2026-01-30, 12:38
Medlem
StorFetAnkas avatar
Hade ju gärna sett ett förbud mot all reklam i publika sammanhang, varför förpesta miljön å traditionell arkitektur i städer med en massa fula annonser för skit ingen vill ha, det är ju därför de anser det nödvändigt att marknadsföra skiten till att börja med.

Inte blir det bättre av att klåparna inte heller förstår vad "fossila bränslen" faktiskt är, man kunde ju tro att de ville förbjuda reklam för produkter som innehåller petrokemikalier och därför behöver både olja och sällsynta jordartsmetaller. Men så lär det inte bli, miljövidriga produkter från Kina lär de fortsätta annonsera om medan inhemska företag förbjuda från att synas. Politikerna är köpta av CCP.
Citera
2026-01-30, 12:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Ser förresten här, inte bara exempel på ikea-reklam som får ladda om, utan också att det är fler städer än bara Amsterdam (nio stycken).

https://www.dagensps.se/foretag/nu-forbjuds-reklam-for-kott-och-flygresor/
Citera
2026-01-30, 14:02
Medlem
Francos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ser förresten här, inte bara exempel på ikea-reklam som får ladda om, utan också att det är fler städer än bara Amsterdam (nio stycken).

https://www.dagensps.se/foretag/nu-forbjuds-reklam-for-kott-och-flygresor/

"Förra året slog en domstol fast att det var i enlighet med lagen i Nederländerna att kommuner förbjöd reklam för produkter som skadar hälsa och klimat, rapporterar ETC."

Det finns väl inte en endaste produkt som inte kan kopplas till fossila bränslen. Förbjud all reklam!
Citera
2026-01-30, 16:13
Medlem
Stockholms rödgröna styre hade väl nyligen något liknande förslag? Mycket möjligt att de tar efter sådana stolligheter.
Citera
2026-01-30, 17:29
Medlem
Onanikrems avatar
Inte så jag bryr mig särskilt mycket då jag tycker den mesta reklam är av ondo. Bensin vet jag redan var jag skall tanka så billigt som det går. Kött däremot, jag är en av de få som läser veckans reklamblad och lägger upp veckans meny därefter och jag äter kött i princip vare dag. Vanligen handlar jag på Willys - Lidl men i bland har ju Coop - Ica något bra erbjudande och då är det ju bra att veta det.

Flyg skiter jag fullständigt i reklam, de få gånger jag flyger kollar jag Skyscanner, behövs ingen reklam där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in