Citat:
Ursprungligen postat av
Bib-bo
Regeringen har nu tagit ett efterlängtat steg mot ökad trygghet för cyklister i trafiken. I ett nytt beslut får Transportstyrelsen i uppdrag att utreda hur en minimiavståndsregel – exempelvis den så kallade 1,5-metersregeln.
– ”Uppdraget till Transportstyrelsen går ut på att öka trafiksäkerheten för cyklister utan att försämra trafiksäkerheten i andra delar av trafiken eller påtagligt minska framkomligheten för motorfordon”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i regeringens pressmeddelande.
Vad tror vi? Kommer Transportstyrelsen ändra sin uppfattning med detta utredningsmandat eller kommer det någon slentrianursäkt att cyklister inte behöver tas hänsyn till i trafiken? Och kommer en lag som säkerställer cyklisters rätt i trafiken att ändra attityden från bilister? Varför är det jobbigt att vänta 5 sekunder på en cyklist för att köra om men inte en traktor, eller epa?
Problemet är inte att man behöver vänta på att köra om en cyklist utan att cyklisterna tar väldigt mycket plats och även vinglar och har sig på bilvägarna. Att göra dessa oskyddade trafikanter mer och mer till glasdjur gör inte saken bättre då cyklisterna själva plötsligt kommer bry sig än mindre hur de cyklar då de har lagen på sin sida, redan nu har de ofta det men detta gör saken värre.
Vi ser liknande problem med "zebralagen" då folk inte längre ens lyfter blicken innan de traskar över ett övergångsställe då de anser sig ha rätt att göra det och bilarna ska stanna. Inte sällan saknar dessa gångare även reflexer fast det är helt kolsvart ute. Detta görs även när de är på barnvagnspromenad med sin käraste ägodel som de gladeligen kastar ut framför bilarna och helt enkelt räknar med att de ska stanna.
Jag är också ofta ute och går då vi äger en hund men kommer jag till ett övergångsställe så ser jag till att bilarna som ska stanna verkligen tänker göra det innan jag går över för jag vet själv att det är jävligt svårt att se personer i mörkret som står bakom en snöhög vid ett övergångsställe eller bara går på trottoaren och plötsligt gör en 90-gradare och kastar sig ut på övergångsstället.
Som grabbarna på trafikmagasinet sa, krama varandra i trafiken men då krävs det också att båda vill.