2026-01-29, 23:03
Medlem
Är det någon som jämfört OS bilagorna som Aftonbladet och Expressen ger ut? Hockeyn är jag mest intresserad att läsa om.
Citera
2026-01-31, 13:56
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foppa21
Är det någon som jämfört OS bilagorna som Aftonbladet och Expressen ger ut? Hockeyn är jag mest intresserad att läsa om.
Köpte båda i går kväll och har bara kikat lite snabbt nu, men här är en snabb reflektion:

Aftonbladet kör 21 sidor hockey, 23 om man inkluderar damhockeyn också, där det finns artiklar med Filip Forsberg och Nicklas Lidström.
Expressen har 22 sidor, 26 inklusive damhockey, och har en artikel med Erik Karlsson istället.

Vill man ha info om arenorna är Aftonbladet mer detaljerad där, och har 12 sidor om längdskidåkning medan Expressen har några fler sidor om längdskidåkning om man mest är intresserad av det.
Citera
2026-02-01, 13:05
Medlem
Alkibiadess avatar
Aftonbladet har en snabbguide till svenska medaljhopp, det är riktigt bra tycker jag.

Aftonbladet har en del intressant statistik: medaljfördelningen mellan Sveriges och Norges damer i längdskidor under 2000-talet och svenskarnas individuella prestationer på de tio stora skidskyttearenorna i världscupen.

Aftonbladet förklarar olika grundspel i curling, intressant.

Aftonbladet har satt betyg på alla svenska deltagare men har har inte rankat de största svenska medaljhoppen.

Aftonbladet förklarar hur alla idrotter går till.

Aftonbladets dag-för-dag-guide är bra.

Expressen rankar Sveriges största guldhopp.

Expressen går igenom de svenska trupperna i längdskidor och skidskytte. Bra.

Expressens dag-för-dag-guide har en tydlig markering av grenarna med svenskt deltagande men jag tycker den är mindre överskådlig än Aftonbladets dag-för-dag-guide. Listning av resultat från de senaste mästerskapen tar för mycket plats och man listar inte heller vilka svenskar som deltar i de olika grenarna.

Jag är rent allmänt ganska ointresserad av ishockey. Nu när det är OS så kommer jag dock försöka se Sveriges alla matcher. Men att läsa artiklar och genomgångar om ishockey i OS-bilagorna är ointressant för mig och ishockeyn har alltid tagit lite för stor plats i OS-bilagorna tycker jag, dock lite bättre balans i årets OS-bilagor där längdskidor och skidskytte fått mer plats.
Citera
2026-02-04, 01:02
Moderator
Hjv9s avatar
Expressen har bantat ner sin OS-bilaga rejält sen senast. Nu är Aftonbladets på några fler sidor och tio kronor billigare. Var väl samma jämfört med de två senaste bilagorna för sommar-OS så inte särskilt förvånande.

Som vanligt tycker jag Aftonbladets bilaga trumfar Expressen dito. Fylligare reportage och artiklar samt bättre och snyggare layout. Expressens genomgång av längdskidor & skidskytte är det bästa som de har. Har tidigare tyckt att deras guide dag-för-dag varit rätt bra men den har markant försämrats jämfört med tidigare. Nu är allt för mycket ihoptryckt. Aftonbladets dag-för-dag är fortsatt bra förutom delen med TV-tablå som gjorts om till det sämre.
Citera
2026-02-04, 12:44
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Expressen har bantat ner sin OS-bilaga rejält sen senast. Nu är Aftonbladets på några fler sidor och tio kronor billigare. Var väl samma jämfört med de två senaste bilagorna för sommar-OS så inte särskilt förvånande.

Som vanligt tycker jag Aftonbladets bilaga trumfar Expressen dito. Fylligare reportage och artiklar samt bättre och snyggare layout. Expressens genomgång av längdskidor & skidskytte är det bästa som de har. Har tidigare tyckt att deras guide dag-för-dag varit rätt bra men den har markant försämrats jämfört med tidigare. Nu är allt för mycket ihoptryckt. Aftonbladets dag-för-dag är fortsatt bra förutom delen med TV-tablå som gjorts om till det sämre.
Tänkte precis gå in och skriva något liknande nu när jag haft mer tid att läsa dem. Jag håller med dig och framför allt om TV-tablån. Jag som följer det mesta i linjär TV tycker att Expressens tablå är tydligare och jag ser snabbt i vilken kanal något sänds, men i övrigt är Aftonbladets bilaga lite vassare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in