2026-01-29, 17:01
Medlem
bl-gr-ns avatar
Stolle som jag är valde jag att radera något innan datorn bootat som kallades TPM... Verkar som TPM är tillverkare av BIOS eller en del av BIOS.
Datorn startade med Win7 men läste att datorn också levererades med WinXP...

Ville prova WinXP igen, så var i BIOS och fipplade bort BIOS...Troligen.
Datorn går igång men skärmen tänds inte och hårddisken slutar efter några sekunder.
Inte heller extern skärm får signal från datorn (via VGA).

Har sett att HP har drivar till datorn fortfarande både WinXP och Win7. Inklusive BIOS firmware.

Fråga: När man laddat ner en Firmware/BIOS fil. Hur får man in den i datorn?
Dumt ställd fråga men frågan är: Är det USB-minne eller CD-romen? Datorn har också en ruskig mini-kontakt på utsidan, av en typ jag bara sett på stationära datorers moderkort...

Är tacksam för alla tankar och fingervisningar.
Citera
2026-01-29, 17:08
Medlem
bl-gr-ns avatar
Glömde tillägga att jag tog ut batteriet och moderkortsbatteriet (2032 knappcellsbatteri)
Citera
2026-01-29, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Stolle som jag är valde jag att radera något innan datorn bootat som kallades TPM... Verkar som TPM är tillverkare av BIOS eller en del av BIOS.

Datorn går igång men skärmen tänds inte och hårddisken slutar efter några sekunder.

Har sett att HP har drivar till datorn fortfarande både WinXP och Win7. Inklusive BIOS firmware.

Dumt ställd fråga men frågan är: Är det USB-minne eller CD-romen? Datorn har också en ruskig mini-kontakt på utsidan, av en typ jag bara sett på stationära datorers moderkort...

Här är en film hur man gör via USB på HP datorer
https://www.youtube.com/watch?v=zjAZ0DTX3aI&t=2s
Citera
2026-01-29, 17:41
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n

Det fetade får du förklara då det inte går att radera TPM medans datorn bootar.

I BIOS ska det gå att återställa detsamma till "default settings".
Citera
2026-01-29, 19:55
Medlem
Har du tagit bort knappcellen så har Bioset gått i default läge, så du måste in i bios och se till att datorn bootar från disken där du installerat OS, ofta ligger nätverksboot i prio högst upp, så lägg disken högst upp i listan bara.

Hr du installerat alla drivrutinerna till hårdvaran ink moderkortet ?, om inte gör det.
En firmwarefil installeras lite olika, ofta är det bara en .exe fil som du kör direkt och följer anvisningarna och ibland finns det en funktion i bios där du får bläddra fram till till sparade bios fil.
Senast redigerad av peckapecan 2026-01-29 kl. 19:58.
Citera
2026-01-29, 22:37
Medlem
morkfromorks avatar
Du bör vara 100% säker på att du har rätt fil till rätt dator om du ska ge dig på BIOS-uppdatering, för om du har fel fil eller den misslyckas av 100 andra anledningar så får man i regel ingen andra chans.
Citera
2026-01-30, 14:01
Medlem
Det här har väl egentligen ingenting med Windows (även Linuxdatorer och Chromebooks behöver fungerande BIOS) att göra, snarare ett PC hårdvaruproblem.
Citera
2026-01-30, 18:51
Medlem
bl-gr-ns avatar
Har prövat att installera om BIOS från HP men skärmen är iallafall släkt och ingen bild via VGA.
Har lagt projektet på hyllan och datorn får värma hyllan i skrubben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in