2026-01-29, 14:26
Medlem
Mr.Alfredos avatar
Har köpt på mig en del samlarsaker genom åren som har och kommer att stiga mycket i värde över tid. Läste att om man gör vinst på 50.000kr per år så ska detta beskattas och det är inte lite pengar som staten stjäl av dig, det är MYCKET. Ett rent förnedringsrån.

Planen nu blir ju att då får jag helt enkelt sälja max en sak om året för 49.000kr för att slippa skatten eller finns det något annat alternativ för att slippa förnedringsrånet? Inga olagliga metoder helst.
Citera
2026-01-29, 14:38
Medlem
Försäljningspris minus inköpspris är vinst.

Så du kan sälja för mer än 50' bara du kan visa på dina inköpskostnader.

Lycka till!
Citera
2026-01-29, 14:38
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Alfredo
Har köpt på mig en del samlarsaker genom åren som har och kommer att stiga mycket i värde över tid. Läste att om man gör vinst på 50.000kr per år så ska detta beskattas och det är inte lite pengar som staten stjäl av dig, det är MYCKET. Ett rent förnedringsrån.

Planen nu blir ju att då får jag helt enkelt sälja max en sak om året för 49.000kr för att slippa skatten eller finns det något annat alternativ för att slippa förnedringsrånet? Inga olagliga metoder helst.

Varför ska just du slippa bidra till sjukvård, åldringsvård, skola o s v?
Citera
2026-01-29, 14:46
Medlem
Mr.Alfredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Försäljningspris minus inköpspris är vinst.

Så du kan sälja för mer än 50' bara du kan visa på dina inköpskostnader.

Lycka till!

Jo men vissa saker köpte jag för ett par tusen bara så då kan jag inte sälja det för mycket mer än 49-51000kr.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT

Det gör jag redan varje dag jag går till arbetet
Citera
2026-01-29, 14:54
Medlem
Citat:

Får det till att det inte gäller samlarföremål. Dessutom försäljning vid enstaka tillfällen.
Om du vid enstaka tillfällen sålt saker som du har haft för personligt bruk, saker du använt i din vardag som till exempel kläder, möbler, hemelektronik och liknande, ska du bara redovisa försäljningen om du gör en vinst på mer än 50 000 kronor.
https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/saljaochhyrautpanatet.4.48cfd212185efbb440b62ba.ht ml
Citera
2026-01-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Får det till att det inte gäller samlarföremål. Dessutom försäljning vid enstaka tillfällen.
Om du vid enstaka tillfällen sålt saker som du har haft för personligt bruk, saker du använt i din vardag som till exempel kläder, möbler, hemelektronik och liknande, ska du bara redovisa försäljningen om du gör en vinst på mer än 50 000 kronor.
https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/saljaochhyrautpanatet.4.48cfd212185efbb440b62ba.ht ml

Då gäller alternativet att starta företag i stället, om inte det du hänvisar till kan användas. Skatten ska in hur som.
Citera
2026-01-29, 15:04
Medlem
Citat:
Jo men vissa saker köpte jag för ett par tusen bara så då kan jag inte sälja det för mycket mer än 49-51000kr.

Det gör jag redan varje dag jag går till arbetet

Så du har lyckats komma över saker som genererar 1000% i vinst?
Citera
2026-01-29, 15:21
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Får man fråga vad för samlarsaker det rör sig om? Du kan inte veta att sakerna "kommer att stiga mycket i värde över tid".
Om du bara visste hur många vansinnigt dyra samlarföremål, som tappat värdet och gjort sina ägare ruinerade.
Äldre generationer spenderade multum på att samla på frimärken, mynt, modelltåg och de fick aldrig igen de pengarna.

Som tumregel kan man säga så här:
Om en sak är gjord för att samlas, så kommer saken antagligen aldrig att bli ett värdefullt samlarföremål.

Värdefulla samlarföremål, är nästan aldrig gjorda för att samlas. Det är ofta motsatsen, typ slit-och-släng-saker. som ingen kunde förutse värdet på.
"My Parents Collected Them, And I Can’t Give Them Away":
25 Collectibles That Promised To Make You Rich, Rich, Rich, But Are Absolutely Worthless In 2025
https://www.buzzfeed.com/jake_farrington/collectibles-that-lost-all-value-over-time
Unfortunately, the goods we were sure would appreciate in value often turn out to be worth nothing, or at least not much more than we paid for them.
https://www.cheapism.com/worthless-collectibles-14471/
21 collector's items that are actually worthless today
https://www.businessinsider.com/collectibles-collectors-items-worthless-not-valuable-today
15 Collectibles That Are Completely Worthless
https://www.treasurenet.com/threads/15-collectibles-that-are-completely-worthless.464257/
10 Worthless Collectibles and the Reasons They Lost Their Value
Few myths are more common than the idea of collecting as an investment.
https://www.thestreet.com/investing/stocks/10-collections-that-have-lost-their-value-and-why-html
Citera
2026-01-29, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT

Problemet är väl hur det är utformat.
Det borde finnas en schablon för inköpspris.
Eftersom många inte har kvar kvitton.
Sålde en vara jag haft i min ägo sedan 1980-talet.
Vet att jag köpte den för nästan samma pris som den gick för.
Dock måste jag nu ut 100k för jag har inte kvar kvitton.
Då ska jag betala arvode till auktionshuset också. 10%.
Citera
2026-01-29, 16:12
Medlem
Paris24s avatar
Det finns ingen annan än samlare som kan värdera samlarsaker så man kommer alltid undan. Skatteverket vet absolut ingenting om samlarmarknaden.

Enda motexemplet är nog tavlor och liknande som auktionsverken säljer, får man in 10Mkr där så tror jag skattemyndigheten vill ha 30%.

I övrigt pågår enorm försäljning av samlarsaker i Sverige som ingen betalar skatt på.

Notera att man inte kan sälja för 49000 kr år efter år, du anses då ändå vara näringsidkare.

Det är f.ö. inga problem att vara näringsidkare. jag har vart det i 10-tals år, säljer för några miljoner, betalar nästan ingen skatt. Svensk skattelagstiftning är riktigt trevlig. Senast tog jag ut 7.5mkr i årslön och betalade 19% i skatt 3:12-reglerna.
Citera
2026-01-29, 16:13
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Annars kan man ju bara hålla käften om det och sälja på. Större chans att bli träffad av blixten än att Skatteverket snubblar över det där, förutsatt att du är hederlig i övrigt.
Citera
2026-01-29, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Annars kan man ju bara hålla käften om det och sälja på. Större chans att bli träffad av blixten än att Skatteverket snubblar över det där, förutsatt att du är hederlig i övrigt.

Blocket tradera auctionet.com. etc redovisar per automatik dina försäljngar till skatteverket oavsett Om du " håller käft om det "
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in