2026-01-29, 10:43
Avslutad
Var femte svensk skulle ens kunna tänka sig att stödrösta, visar en ny undersökning från Novus.
– Åker partier ut är det inte kul, men det kanske byts ut mot något bättre, säger väljaren Gustaf.

Enligt undersökningen från Novus uppger endast 20 procent av väljarna
att de kan tänka sig att stödrösta – alltså rösta på ett annat parti än sitt
förstahandsval för att hjälpa det över fyraprocentsspärren.
Det betyder att utrymmet för stödröster i dag är mycket begränsat.
https://novus.se
https://www.tv4.se/artikel/56r6Q7JrxlFjGGQoXtB630/rekordlagt-stoed-foer-liberalerna-och-vaeldigt-fa-som-vill-stoedroesta

Diskussion: Skulle ni kunna tänka er att lägga stödröst på det sjunkande partiet Liberalerna?

Senast redigerad av Palmekulan 2026-01-29 kl. 11:09.
Citera
2026-01-29, 10:46
Avslutad
Ingen hjälp från Moderaterna;
Under en pressträff på onsdagen gjorde statsminister Ulf Kristersson (M) klart att Moderaterna inte
kommer att uppmana sina väljare att stödrösta på Liberalerna, trots partiets historiskt svaga siffror.
Men statsministerns besked väcker inga starka reaktioner hos Liberalernas partiledare Simona Mohamsson.
Citera
2026-01-29, 10:48
Medlem
blir det inte lite konstigt om 1 parti får fler stödröster än riktiga röster..
Citera
2026-01-29, 11:10
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Nej nej inte folkpartiet, aldrig folkpartiet.
Citera
2026-01-29, 11:22
Medlem
Är det inte bättre att den procenten som planerar att rösta på L stödröstar på M istället?
Citera
2026-01-29, 11:30
Medlem
Europes avatar
Enligt artikeln från TV4 är det 20% som allmänt kan tänka sig stödrösta, andelen som kan tänka sig stödrösta på L är 4%. Ur artikeln:

Citat:
Av hela väljarkåren är det endast 4 procent som kan tänka sig att stödrösta på Liberalerna, enligt undersökningen.

Trådrubriken verkar en aning missledande.
Citera
2026-01-29, 11:38
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Är det inte bättre att den procenten som planerar att rösta på L stödröstar på M istället?

Nej. Om Liberalerna alltid stödjer Moderaternas politik så blir varje moderat stödröst på Liberalerna en ren nettovinst. Dessa stödröstare får ju inte bara mandaten som deras egna röster inbringar utan även mandaten som Liberalernas kärnväljare står för. Att stödrösta på Liberalerna är därför lite som att ge sig själv dubbla röster. Rent matematiskt är stödröster de absolut bästa rösterna.
Citera
2026-01-29, 11:41
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Nej. Om Liberalerna alltid stödjer Moderaternas politik så blir varje moderat stödröst på Liberalerna en ren nettovinst. Dessa stödröstare får ju inte bara mandaten som deras egna röster inbringar utan även mandaten som Liberalernas kärnväljare står för. Att stödrösta på Liberalerna är därför lite som att ge sig själv dubbla röster. Rent matematiskt är stödröster de absolut bästa rösterna.
????????????????????

Röstar folkpartiet alltid som moderaterna?

Dubbla röster? Det var det dummaste jag läst idag (men då ignorerar jag tråden om Malin och hennes barn).
Citera
2026-01-29, 11:51
Medlem
Stödrösta kan jag tänka mig att göra men inte på Liberalerna!
Citera
2026-01-29, 11:54
Medlem
Även om jag vill att SD ska få plats i regeringen, tillsätta bättre polischefer i regionerna och en bättre rikspolischef med lite kraft istället för den liberala gråtkärringen, samt få posten som justitieminister, migrationsminister och tillsätta en GD på migrationsverket och kriminalvården så

vill jag inte stödrösta på Liberalerna. Som läget är nu, så är det en bortkastad röst. Ju fler stödröster Fp/L får desto fler lämnar partiet och sticker, gissar jag, till S och C. På 1,4%, så är varje röst på L bortkastad, inse det idag, riv av plåstret och börja rösta på M, Kd och SD.

Det stora arbetet ligger i att informera svenska S-väljare vad Tidö har åstadkommit och vad som måste göras mer i ett förnyat regeringsarbete.
Citera
2026-01-29, 12:00
Medlem
skalman1973s avatar
Uppenbar val manipulation bör beivras . Dessutom vore det mycket korkat av en kristdemokrat eller en moderat att ge bort sina röster hur eller hur då det stärker SD och försvagar såväl deras egna mandat som position .

Vill man ha makten till ett sådant pris . Är det politik man vill bedriva eller vill man ha populism .
Citera
2026-01-29, 12:15
Avslutad
Av hela väljarkåren är det endast 4 procent
som kan tänka sig att stödrösta på Liberalerna,
enligt undersökningen från Novus.

Lite kring info om att stödrösta:

Stödrösta är ett taktiskt beteende som vuxit fram ur demokratiska valsystem med spärrar, exempelvis 4-procentsspärren i Sverige. Det är en form av strategisk röstning där väljare stödjer ett parti som står nära deras primära val för att förhindra att rösten "bortkastas".

Uppkomst: Beteendet har studerats i svenska val sedan 1968, där bland annat moderata sympatisörer i hög grad har stödröstat på Kristdemokraterna för att hålla dem kvar över spärren.

//

Bara vilsna själar som stödröstar tycker jag.
Helt värdelöst taktiskt beteende.
Senast redigerad av Palmekulan 2026-01-29 kl. 12:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in