2026-01-29, 09:21
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lawen-redar-s-sd-ser-inte-mig-som-svensk-eller-likvardig
Citat:
Socialdemokraterna driver numera en stram migration, språkkrav och rivningar i utsatta områden. Men ett samarbete med SD – som länge fört snarlik politik – är enligt Lawen Redar (S) uteslutet.

– De ser inte mig som likvärdig, säger hon.

Citat:
Sverigedemokraterna avfärdar kritiken och säger att partiet står för en öppen svenskhet, där individen själv avgör sin nationella identitet.

– Vi kan inte dubba någon till svensk, det gör inte politiker. Lawen Redar avgör själv sin nationella identitet, säger riksdagsledamoten Nima Gholam Ali Pour (SD).

Intressant debatt tycker jag. Som liberal ty ker jag att den som så önskar får kalla sig för svensk. Vad säger ni?
Citera
2026-01-29, 09:35
Medlem
BombaySaphires avatar
Det är skillnad på att vara svensk medborgare och att vara svensk.
Citera
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lawen-redar-s-sd-ser-inte-mig-som-svensk-eller-likvardig

Intressant debatt tycker jag. Som liberal ty ker jag att den som så önskar får kalla sig för svensk. Vad säger ni?
Kan inte SVT fråga lewan om Fadime, vill minnas att det var en kurdsläkt som levde med hedersförtryck.
Där pappa Kurd mörade Dotter kurd för att hon ville leva som Svensk. Men tja så att vinklingen är glasklar eller hur SVT?
Citera
Medlem
Umarells avatar
Det är ett politiskt utspel för att locka/behålla väljare till S och har ingenting med SD:s invandrarsyn att göra. Uppenbarligen duger SD gott åt invandrare som sitter i riksdagen för partiet. Det Lawen Redar har problem med är att SD är skarpa mot misskötsamma invandrare. Men det kan hon inte säga rakt av. Vilket återigen bevisar att S snackar runt och håller tunt vad gäller skarpa åtgärder mot dessa. S är så förutsägbara.
Citera
2026-01-29, 09:38
Medlem
KANGFLAKKAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Antar att hon inte hycklar och ser alla svenskar som kurder.
Citera
2026-01-29, 09:38
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Valår och hon väljer att gnälla.. inte förvånande. Hon ger heller inga exempel på där hon behandlas som icke-svensk eller ej likvärdig. Om hon anser att stram migration och språkkrav är ett problem, så ber vi henne att snällt lägga fram bättre förslag som förbättrar svensk migrationspolitik.
Citera
2026-01-29, 09:44
Medlem
EnCartes avatar
Det är förstås uppenbart utifrån utseendet att hon inte är etnisk svensk. Jag tror inte att de etniska svenskarna i partiet ser henne som etnisk svensk heller. Det är liksom omöjligt.

Däremot kan de förstås se henne som en av dem, utifrån politik, åsikter och kultur. Men hennes förslag till tvångsintegrering, gör ändå så att jag inte ser hennes om en av oss, eller att hon bryr sig om vad svenskar anser. Mer av ett totalitärt kommunistiskt drag där.
Citera
2026-01-29, 09:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Det är ett politiskt utspel för att locka/behålla väljare till S och har ingenting med SD:s invandrarsyn att göra. Uppenbarligen duger SD gott åt invandrare som sitter i riksdagen för partiet. Det Lawen Redar har problem med är att SD är skarpa mot misskötsamma invandrare. Men det kan hon inte säga rakt av. Vilket återigen bevisar att S snackar runt och håller tunt vad gäller skarpa åtgärder mot dessa. S är så förutsägbara.

Stod väl senast idag att S vill släppa migrationsfrågan och gömma undan den då ingen av deras partikamrater på vänstersidan vill se den stramare linjen utan där ska vi ha öppna gränser och släppa in alla som vill och fortsätta ösa pengar över dem.

Kommer vänsterpartierna vinna valet så kommer S släppa allt vad stramare migration heter första dagen och sen är vi tillbaka i 2015 igen veckan efter, frågan är om svenska folket verkligen vill det när vi redan sett hur det gick sist?
Citera
2026-01-29, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Stod väl senast idag att S vill släppa migrationsfrågan och gömma undan den då ingen av deras partikamrater på vänstersidan vill se den stramare linjen utan där ska vi ha öppna gränser och släppa in alla som vill och fortsätta ösa pengar över dem.

Kommer vänsterpartierna vinna valet så kommer S släppa allt vad stramare migration heter första dagen och sen är vi tillbaka i 2015 igen veckan efter, frågan är om svenska folket verkligen vill det när vi redan sett hur det gick sist?
Svenskarna vill det inte. Likt förbannat röstar de S. I och för sig många "svenskar".
Citera
2026-01-29, 10:45
Medlem
Jag fattar inte, kan någon förklara?

Folk kommer till Sverige och vill bli svenskar? Varför?
Jag är svensk och har alla attribut som påvisar det från 100 meters avstånd. Men om jag skulle välja, en tanke som inte längre är så främmande, om jag skulle välja att flytta till ett land där jag tydligt kan ses som utlänning. Ta exempelvis Japan.

Varför skulle jag vara så in i helvete sugen att bli japanes? Jag skulle såklart vara svensken som flyttar till Japan och lever i deras land men anpassar mig till deras seder och oskrivna regler för att passa in.
Är det så konstigt?

Och om det skulle flöda in svenskar så skulle jag förutsätta att alla följer dessa logiska omställningar. Om inte så skulle jag direkt berätta att alla svenska personer som inte sköter sig i Japan skulle behöva avlägsnas direkt.
Om en elev i klassen stökar och beter sig illa måste eleven skickas ut från klassrummet så övriga får ro.
Citera
2026-01-29, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Född och uppväxt i Sverige räcker inte heller?
Citera
2026-01-29, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbslampan
Jag fattar inte, kan någon förklara?

Folk kommer till Sverige och vill bli svenskar? Varför?
Jag är svensk och har alla attribut som påvisar det från 100 meters avstånd. Men om jag skulle välja, en tanke som inte längre är så främmande, om jag skulle välja att flytta till ett land där jag tydligt kan ses som utlänning. Ta exempelvis Japan.

Varför skulle jag vara så in i helvete sugen att bli japanes? Jag skulle såklart vara svensken som flyttar till Japan och lever i deras land men anpassar mig till deras seder och oskrivna regler för att passa in.
Är det så konstigt?

Och om det skulle flöda in svenskar så skulle jag förutsätta att alla följer dessa logiska omställningar. Om inte så skulle jag direkt berätta att alla svenska personer som inte sköter sig i Japan skulle behöva avlägsnas direkt.
Om en elev i klassen stökar och beter sig illa måste eleven skickas ut från klassrummet så övriga får ro.
Hon har ju inte kommit och flyttat, är född i Sverige. Om du vore född i Japan skulle nog japanerna tro dig, om du började prata med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in