2026-01-28, 17:18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Har inte sökt jobb själv på rätt många år, men minns att referenstagning var ett rätt besvärande inslag när jag kikade på nya jobb för några år sedan. Referenser skulle tas väldigt slentrianmässigt, oavsett vilken typ av organisation man sökte till, det fanns dessutom ett generellt krav om att referenserna skulle ligga rätt så nära i tid, dvs. inte vara "för gamla".

Kommer ihåg att det alltid var lite jobbigt att involvera referenser, dels så är det ju inte direkt schysst mot referenspersonen att lassa över mängder av samtal på denne om man t.ex. sökte till flera ställen samtidigt, dels så verkade det som att de där samtalen ändå aldrig tillförde nåt värde till rekryteringsprocessen, det var typ 3 snabba frågor bara för att kontrollkolla att man haft det jobb man påstod, typ. När jag själv varit referens åt andra så har jag oftast fått något online-formulär men liknande frågor som inte direkt ger någon personlig touch på det sättet som en referens är tänkt att ge.

När jag hör om vänner som är ute och söker nya jobb idag får jag samma bild, referenser ska tas i varenda rekrytering, inte sällan sitter de och ringer flera olika kandidaters referenser parallellt, vilket känns väldigt oseriöst.

En sak som slår mig är att folk som bytt jobb "ofta" måste ju gynnas enorm mycket av detta? Om man haft samma jobb i typ 5-10 år så är ju närmast föregående arbetsplats så pass långt bak i tiden, då är det ju knappast säkert att de man jobbat med ens är kvar där. Så i det läget så är det ju så pass gamla referenser som rekryteraren hade behövt nöja sig med, vilket jag gissar att de knappast gör. En person som däremot bytt jobb typ vartannat år har ju många fler "färska" referenser som dessutom kommer ihåg en.

Så har inte arbetsgivarna målat in sig i ett hörn här, de har utformat sina processer på så sätt att "hoppjerkor" som byter jobb stup i kvarten gynnas av deras egna system?
Citera
2026-01-28, 17:26
Avstängd
Om mängder av samtal ändå bara innebär tre snabba frågor, så är det väl knappast ett problem.

Hoppjerkans tid är ute, det uppskattas inte längre, och besvikelsen från arbetsplatser där man bara varit kort tid, lär skina igenom. Och avskräcka en tillkommande arbetsgivare - den personen får vi ändå inte behålla särskilt länge.
Citera
2026-01-28, 17:29
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om mängder av samtal ändå bara innebär tre snabba frågor, så är det väl knappast ett problem.

En person som är upptagen och framförallt har ett eget jobb att sköta kanske tycker det är ett problem om man ska vakta telefonen för typ 10 pers som vardera har 10 påstridiga rekryterare som ska ringa. Alltså 100 samtal att vänta, du hade inte tyckt det var jobbigt själv?
Citera
2026-01-28, 17:41
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag har varit referens åt en tidigare kollega och det var mer än tre snabba frågor. Vi pratade om allt möjligt gällande personen och lite om mig. Då jag har mer erfarenhet och utbildning än min kollega så hade jag nog nästan kunnat få jobbet under samtalet också fast hade kanske inte känts så bra😂
Citera
2026-01-28, 17:57
Medlem
S.O.Stolps avatar
Arbetsgivare vill ha hoppjerkor. Då får man in friska, hungriga personer som vill visa framfötterna. Sen mjölkar men dessa ett par, tre år och sen in med ny fräsch personal. Rekryteringsprocessen är mest fåniga frågor som alla kan lära sig på nätet, och för att företaget ska kunna stoltsera med en HR-avdelning.

Hoppjerkan gynnas, arbetsgivaren gynnas. Win-win för dom.

Förlorarna är kunderna och långliggaren som plötsligt vill byta jobb. Ingen vill ha en trogen gammal dinosaurie.
Citera
2026-01-28, 18:44
Medlem
Väldigt enkel lösning egentligen. Man köper kontantkort sen är man referensperson åt sig själv genom att ändra om rösten något när de ringer upp
Citera
2026-01-28, 19:08
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Borde det inte finnas en tjänst där man kan köpa professionella referenser.?
Citera
2026-01-28, 19:19
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Väldigt enkel lösning egentligen. Man köper kontantkort sen är man referensperson åt sig själv genom att ändra om rösten något när de ringer upp
Kontantkort reggat på dig då, eller? Ska du pröjsa en lodis för att vara målvakt?

Försök då hitta en lodis med chefsnamn som Mikael, Lars eller liknande.
Citera
2026-01-28, 19:20
Medlem
Eller så kan man ha lite ryggrad och säga nej och förklara varför. Vissa godtar inte detta och då blir det inget, ok för min del också, eller så är de ok med det. Nej du behöver inte erbjuda multipla referenser, du behöver inte göra alla deras personlighetstester som automatiskt skickas ut så fort du har skickat en ansökan etc etc vad det nu är för någon ny hr-trend som de kör med. De kommer och går. Referenser tenderar att bestå men det går bra att säga nej.
Citera
2026-01-28, 19:33
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Så har inte arbetsgivarna målat in sig i ett hörn här, de har utformat sina processer på så sätt att "hoppjerkor" som byter jobb stup i kvarten gynnas av deras egna system?
Nä, de är ju inte dumma i huvudet som du verkar tro utifrån detta felaktiga argument.
Citera
2026-01-28, 19:59
Moderator
tobess avatar
Är det verkligen så vanligt då att de ens ringer och kollar?

Jag har varit referens åt en uppsjö olika personer, både i egenskap av kollega och som f.d. chef och det har hänt en (1) gång under alla år att någon faktiskt ringt och ställt några frågor om personen.

Sen tycker jag iofs hela referenssystemet är genomkorkat också. De som har gjort ens ett halvhyfsat jobb får bra referenser oavsett (vad skulle en f.d. kollega/arbetsgivare ha att tjäna på att svartmåla någon?) och de som har gjort ett mindre bra jobb så låter bli att nämna dom referenserna eller har någon polare eller liknande som referens istället.

Kanske fungerar på småföretag på mindre orter eller så, men i synnerhet om man nu pratar om större företag i större städer så måste det vara ett enormt tidsslöseri för någon att sitta och försöka ringa runt till referenser.
Citera
2026-01-28, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Är det verkligen så vanligt då att de ens ringer och kollar?

Jag har varit referens åt en uppsjö olika personer, både i egenskap av kollega och som f.d. chef och det har hänt en (1) gång under alla år att någon faktiskt ringt och ställt några frågor om personen.

Sen tycker jag iofs hela referenssystemet är genomkorkat också. De som har gjort ens ett halvhyfsat jobb får bra referenser oavsett (vad skulle en f.d. kollega/arbetsgivare ha att tjäna på att svartmåla någon?) och de som har gjort ett mindre bra jobb så låter bli att nämna dom referenserna eller har någon polare eller liknande som referens istället.

Kanske fungerar på småföretag på mindre orter eller så, men i synnerhet om man nu pratar om större företag i större städer så måste det vara ett enormt tidsslöseri för någon att sitta och försöka ringa runt till referenser.

Jag var referens till en bekant förra året. Det kom en länk till ett helt jävla frågeformulär, i storleksordningen mindre opinionsundersökning, jag skulle fylla i, därefter så skulle de ringa och prata med en också. Samtalet varde i över en halvtimme.

Jag undrade om det var jag som hade sökt jobbet. De har ju blivit helt sjuka. Jag ställde upp för att det var en bekant. Annars hade jag aldrig gjort det, eller tänker göra det igen.

Jag minns mitt första jobb. En bekants mamma tipsade mig, hon pratade med HR tanten. Jag var där. Dagen efter hade jag jobbet. Fast det var ju på 90-talet, på stenåldern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in