2026-02-03, 18:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Att utilitarismen skulle vara universell, sägs emot av att att den faktiskt inte är det. Vore den det skulle alla följa den och inte sin inre moral. Det är inte heller så att man kan visa att moralen är likadan över tid och kultur, då den inre moralen inte ens är lokal, då den skiljer från person till person.

Att tycka att den borde vara universell(fast universum är stort och okänt) och se den som ett facit, över annan moral går inte heller egentligen. Då har man bara ett teoretisk etik, som kan ha ett filosofiskt men inte ett praktiskt värde.

Jag diskuterade med en marxist och menade att världen skulle vara bättre och människor lyckligare om ideologin försvann och han höll faktiskt med. Så där har man förstås något man kan motverka utilitaristiskt om man nu faktiskt tror på etiken i den. För det gäller förstås att de som ser den som ett regelverk, själva kan sätta sig in i och förstå hur andra människor känner.

Lite som när du tidigare försvarade att förtycka en majoritet att anse att trans var det kön de kände sig som, skulle vara utilitaristiskt. Men det innefattar då att man inte kan känna med de förtryckta och kan man inte det, går den inte att använda på det sättet. Lite som marxister idag, som faktiskt inte kan känna med förtryckta i marxistiska diktaturer utan hyllar ledarna. De kan aldrig handla utilitaristiskt eller ens bedöma vad som är det.

Så utilitarism utifrån hur människor mår, kräver en nästan total empati med andra människor. Inte teoretiska åsikter om det.

Det är liksom där Tennsjö går fel, även om idén är lite kul. För jag kan inte känna empati med lyckliga maskiner, utan tanken gör mig mest deprimerad. En värld utan liv. Däremot en framtid med lyckliga människor gör mig glad, speciellt om det är människor av min egen sort och ättlingar till dem. Ett framtida Sverige ersatt av andra lyckliga folk, ser jag till och med som obehaglig. För då har man raderat ut mig ur framtiden.

Kan du förstå det här, blir min fråga till dig? Kan du känna med alla andra och förstå dem. För det är där kärnpunkten ligger.

Med att utilitarismen är universialistisk eller universell avses inte att den omfattas av alla, utan att den gäller lika för alla kännande entiteter överallt och i alla tider. Nutid, dåtid och framtid.

Utilitarismen är ingen moralpsykologisk teori om hur folk tänker eller handlar i etiska frågor utan en normativ teori, eller teorier egentligen, om vad som faktiskt har ultimat värde, det vill säga som inte kan reduceras till något annat.

Förstod inte riktigt det där med marxismen.

Det jag främst påstått något om gällande transandet, utan framgång dock, är att den outtalade premiss i form av essentialism som argumentationen från kromosomfalangen vilar på är orimlig. Och utan den premissen blir köns-saken banal.

Gällande hur könstillhörighet och överskridanden i praktiken bör hanteras menar jag inget annat än att det bör ske i enlighet med nytta (utilitarism). Och nyttan diskriminerar ingen. Det är förvisso svårt att tro att kromosomessentialisternas intresse skulle övertrumfa de direkt berördas intressen. Man kan påminna om att jag i tillägg till det menade att transfrågan har placerats på en alltför ideologisk grund vid sidan av nytta.

Jag är ingen större vän av inslag av empati i moraliska beslutssituationer. Den känslan förleds av ovidkommande hänsyn. Det är ett av skälen till att emotiv moral, känslor och samvete inte är särskilt tilltalande verktyg i sammanhanget.

Den mer kallhamrade, sakliga och genuint ickediskrimerande utilitarismen framstår som överlägsen detta.

Du verkar snäva in dina omsorgscirklar. Den mänskliga trenden på det stora hela är lyckligtvis den motsatta. Cirklarna har växt från den ursprungliga släktbaserade stamgemenskapen via etnictet och nation till hela arten människa och steg tas nu även utanför arten och till kretsen av andra kännande organismer. Även om sistnämnda ännu ligger i sin linda.

Det är kanske svårt att "känna med" en upplevande artificiell intelligens, men när sådana en dag blir fallet så bör full moralisk hänsyn tas även till dem.

Att man "känner" mer för sin närmaste krets än för vemsomhelst är för övrigt mänskligt förståeligt.
Citera
2026-02-03, 19:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Med att utilitarismen är universialistisk eller universell avses inte att den omfattas av alla, utan att den gäller lika för alla kännande entiteter överallt och i alla tider. Nutid, dåtid och framtid.
Men det gör den inte. Förstår du skillnaden mellan att säga något och hur det faktiskt är. Kan du verkligen visa att den gäller för alla. Eller förstår du inte problemet med vad du säger. Det du väl egentligen vill säga, är att den går att applicera universellt, eller mer realistiskt, globalt i vissa situationer.

Citat:
Utilitarismen är ingen moralpsykologisk teori om hur folk tänker eller handlar i etiska frågor utan en normativ teori, eller teorier egentligen, om vad som faktiskt har ultimat värde, det vill säga som inte kan reduceras till något annat.
Men de som utgår från utilitarismen måste förstås göra det, då de själva pratar om vad som är till störst nytta. Hur kvantifierar och bedömer man kvalitén på det, utan att lägga nyttomoral eller annan moral på det. För gör man inte det, går det inte att se det som ett etiskt system.

Citat:
Förstod inte riktigt det där med marxismen.
Att det utifrån det utilitaristiska sättet att se det, skulle vara till en enorm nytta för mänskligheten om marxismen försvann. Det är väl uppenbart. Miljarder under förtryck genom hela dess existens och hundratals miljoner dödade och fängslade.

Citat:
Det jag främst påstått något om gällande transandet, utan framgång dock, är att den outtalade premiss i form av essentialism som argumentationen från kromosomfalangen vilar på är orimlig. Och utan den premissen blir köns-saken banal.

Gällande hur könstillhörighet och överskridanden i praktiken bör hanteras menar jag inget annat än att det bör ske i enlighet med nytta (utilitarism). Och nyttan diskriminerar ingen. Det är förvisso svårt att tro att kromosomessentialisternas intresse skulle övertrumfa de direkt berördas intressen. Man kan påminna om att jag i tillägg till det menade att transfrågan har placerats på en alltför ideologisk grund vid sidan av nytta.
Vilket svammel. Att du förlorade debatten är underbart. Men det jag skrev här, handlade om utilitarism, utifrån något du sa där.

Så jag undrar hur du motiverar utilitaristiskt, att tvinga på en majoritet en lögn, för att försvara en extremt liten minoritet självupplevda åsikt. En åsikt som du egentligen inte kan visa att det är bra att man ljuger om, ens för dem själva.

Citat:
Jag är ingen större vän av inslag av empati i moraliska beslutssituationer. Den känslan förleds av ovidkommande hänsyn. Det är ett av skälen till att emotiv moral, känslor och samvete inte är särskilt tilltalande verktyg i sammanhanget.

Den mer kallhamrade, sakliga och genuint ickediskrimerande utilitarismen framstår som överlägsen detta.
Den är alltså psykopatisk.

Citat:
Du verkar snäva in dina omsorgscirklar. Den mänskliga trenden på det stora hela är lyckligtvis den motsatta. Cirklarna har växt från den ursprungliga släktbaserade stamgemenskapen via etnictet och nation till hela arten människa och steg tas nu även utanför arten och till kretsen av andra kännande organismer. Även om sistnämnda ännu ligger i sin linda.
Nej det är inte alls lyckligt, det gör människor är olyckliga, skapar hat och konflikt i samhället som slutligen leder till sönderfall och inbördeskrig, eller diktatur för att hålla ihop det.

Det visar all historia och även dagens samhällen. Det skulle du förstå om du var bildad. Om man lyckas hålla ned motsättningarna kommer de med tiden bli ett eget folk, på samma sätt som det alltid varit i historien och se andra som andra folk. för människan är sån. Så det skulle inte alls förändra något alls. Bara att folken såg lite annorlunda ut med en lite annorlunda kultur.

Citat:
Det är kanske svårt att "känna med" en upplevande artificiell intelligens, men när sådana en dag blir fallet så bör full moralisk hänsyn tas även till dem.
Nej, de kommer nog aldrig att kunna få känslor, så det är bara att glömma. Men oavsett, har människan inga större problem med att slå ihjäl andra människor och djur, så man har nog inga problem att slå sönder en maskin, som man nog ändå aldrig kan känna empati med, då den är dem främmande.

Citat:
Att man "känner" mer för sin närmaste krets än för vemsomhelst är för övrigt mänskligt förståeligt.
Att förstå, nåja, intellektuellt, är en sak. Att ha empati är något annat.

Egentligen verkar du mest korkad om jag får säga det. Som en Don Quijote som förläst sig på en ensidig form av böcker och nu ska ut i världen och förändra den, utan att kunna se vad som verkligen är vad eller förstår hur den fungerar. Inte ens en Sancho Panza som kan fixa oredan du och andra ställer till har ni.
Citera
2026-02-07, 08:35
Medlem
a-mortals avatar
Plikt är hjärntvätt. Fokusera på eran egna vinning, annars kommer ni bli utnyttjade.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in