Citat:
Ursprungligen postat av
Comitium
Global despoti av utilitaristiska skäl. Det låter inte alls bra. Det kan väl bara en snurrig filosof tycka.
Det har dock ingen bäring på utilitarismens riktighet.
Citat:
Kant sa att han ständigt förundrades av stjärnhimlen ovanför och den moraliska lagen inom sig. Den synen på moral är knappast utilitaristisk. Det är en inre röst som påbjuder något för att det är rätt.
Plikten framför allt sa Gustav VI Adolf. Duty sa drottning Elisabeth. Hyllat av många.
På vilket sätt det nu är relevant att många menar något. Men jag menar alltså att pliktkänsla på intet vis står i strid med nyttotänkande, tvärtom. Plikt för pliktens egen skull är dock förkastligt.
Citat:
"Utilitarism innebär inte att efter behag inte följa regler eller vad som moraliskt påbjuds." Vad det handlar om är ju tvärt om. Vad som verkar vara nyttigt måste ibland rättas upp av moraliska hänsyn, typ att döda några på en öde ö för attt de andra ska överleva är inte moraliskt rätt.
"Står betydande värden på spel är envar beredd att göra avkall på principer". Inte envar. Många tyckte att atombombningarna av Hiroschima och Nagasaki var fel och inte borde ha genomförts.
Jag menar att envar, inklusive pliktetiker som menar att man aldrig bör ljuga exempelvis, är beredda att göra så om tillräckligt stora värden står på spel. Men en stark känsla av att man i allmänhet inte bör ljuga är utilitaristiskt gott.
Atombombsexemplets relevans förstår jag inte riktigt.
Citat:
Att ha utilitarismen som en benhård levnadsregel är extremt. Man måste alltid göra avvägningar. Som jag skrev i mi första kommentar: "Så det är klart att man måste väga in konsekvenserna av sitt handlande men man måste samtidigt vägledas av vad om är moraliskt rätt. Det är en mix".
Jag begriper inte riktigt detta. Vad är "moraliskt rätt" då om inte utfallet avgör? Annat än om utfallet är rätt?
Utilitarism innebär till skillnad från pliktetik just
avvägningar men den är inte möjlig att använda som praktiskt handlingsredskap. Att den är det kriterium som avgör handlingars moraliska riktighet är en annan sak.
Praktisk utilitarism handlar snarare om stärka sociala system, normer och samhällsmodeller som befrämjar nyttomaximering. Gällande återkommande exempel om organplundring, mord som ingen känner till och vad det är, så menar jag att utilitarismen kräver att allt sådant är undantagslöst förbjudet. Allt annat vore till synnerligen stort men för det allmänna välbefinnandet.