2026-01-30, 09:03
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja vad tycker du man ska göra?

Läste du ens texten i de länkar som redovisades i början av tråden eller gissar du till dig saker?

Här kommer text

"Elever ska enligt förslaget även kunna nekas tillträde till skolan och i stället få fjärr- eller distansundervisning. "

https://www.expressen.se/nyheter/politik/mohamsson-ge-larare-mer-makt/

Är det din unge som trilskas får du väl komma och hämta den för de som jävlas ska inte vara i skolan där andra försöker lära sig något.

Visst men är det ett straff menar de? Många barn skulle snarare se det som en belöning att slippa gå till skolan.
Citera
2026-01-30, 09:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Visst men är det ett straff menar de? Många barn skulle snarare se det som en belöning att slippa gå till skolan.
Som jag skrev i det du citerade.

Citera
2026-01-30, 16:08
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Hur blir någon störd av en mobil om det inte spelas musik eller ljud från den?
Och hur ska man kunna garantera att alla elever som har mobilen med sig har den i tyst läge eller gör något på den som inte låter menar du? Kommer alltid finnas någon som gör nåt på sin mobil så det stör. Förbjud mobiler på lektioner NU!
Citera
2026-01-30, 18:56
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Som jag skrev i det du citerade.

Jag har inget förslag, konstaterar bara att det blir helt tandlöst att förbjuda något men utan negativa konsekvenser om man bryter mot förbudet.
Citera
2026-01-31, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apedonien
Nä.
Vi samlade in varje lektion och mobilerna fanns bara några meter från eleverna.
Inga problem.

Eftersom telefonerna ska vara insamlade hela skoldagen, kommer de inte samlas in varje lektion.
Citera
2026-02-02, 07:46
Medlem
Run3s avatar
SD stoppar mobilerna från att ta sig in i skolorna. De återvandrar telefonerna från skolorna.

Men vad hände med invandrarna? Var är stoppet på invandring (det kommer fortfarande in årligen 100 000 nysvenskar) och återvandringen?

Gick folk och röstade på SD för att få ett mobilförbud? SD lovade ju ett "paradigmskifte". Jag tvivlar på att det var detta "paradigmskifte" som deras väljare föreställde sig.
Citera
2026-02-02, 07:52
Medlem
Sanningen blir svår i den romersk katolska undervisningen.
Citera
2026-02-02, 08:15
Medlem
Citat:
Regeringen presenterar ett mobilförbud från och med i höst för grundskolan.

Nyheter på AB nu.

"Ett förbud för elever att använda mobiltelefon införs på samtliga grundskolor från och med höstterminen, uppger utbildningsminister Simona Mohamsson (L) för TT.

Förbudet gäller även fritidshem och öppen fritidsverksamhet."

Att diskutera:
Vad tycker ni, rätt eller fel eller hur borde man göra?
Dom flesta grundskolor har redan mobilförbud så det är inte så uppseendeväckande.

De väl för de mesta bra men hälften av barnen lämnar förmodligen in en gammal lur i början av dagen och har tillgång till riktiga luren hela tiden. Men tanken är god. Mindre störningsmoment under lektion och även för dom barn/ungdomar som kanske inte har en särskilt ny telefon så blir dagen lättare då man slipper känna sig utanför pga sin gamla Samsung.
Citera
2026-02-06, 08:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Matematiken delar väl inte ut miniräknare till alla längre som de gjorde förr, när alla numera har en miniräknare i fickan (mobilen).

Så jag finner det svårt att ae att de inte skulle få ha mobilerna på matten åtminstone.
Citera
2026-02-06, 08:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Eftersom telefonerna ska vara insamlade hela skoldagen, kommer de inte samlas in varje lektion.

Säger vem då? Det är inte okej tycker jag. Tänk om man väntar på ett viktigt samtal?
Citera
2026-02-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Säger vem då? Det är inte okej tycker jag. Tänk om man väntar på ett viktigt samtal?

Jag debatterar inte det lagstadgade mobilförbudets vara eller inte vara, utan diskuterade den praktiska hanteringen.
Citera
2026-02-08, 16:14
Medlem
senhackarens avatar
Undra hur det ska gå?

Det blir inte lätt för läraren att säga till 130 kg adhd Sven som är lika kort som han väger att ta hans mobil i beslag under skoltiden. Läraren får inte ens peta på honom. För då räknas det som misshandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in