2026-01-29, 14:11
Medlem
Guldtandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Tror dock att anledningen till att den nya generationen blir smått efterblivna beror på invandringen, att massa svenska barn skulle bli analfabeter på grund av mobilen har jag svårt att tro!
Nej, tror en stor del har och göra med att dagens barn inte har någon typ av koncentrationsförmåga och kan knappt läsa böcker. Dagens spel och mobiltelefoner har en stor inverkan, pga snabbt dopamin. Sen har du nog rätt i att invandringen har en påverkan, för att det inte finns något krav att man ska lära sig språket när man kommer hit. Men utöver det så har vi ett stort problem med svenskfödda barn också.
Citera
2026-01-29, 14:14
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Vad kan man inte göra med en iPad och skoldator som man kan med en mobiltelefon? För det är inte så att ungarna 2026 är utrustade med ett gammalt hederligt har kollegieblock, blyertspenna och radergummi.

Kan dessa politiker tänka längre än vad näsan räcker?
Vad får dig att tro att ungarna får använda paddorna fritt under skoltid?
Citera
2026-01-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtanden
Nej, tror en stor del har och göra med att dagens barn inte har någon typ av koncentrationsförmåga och kan knappt läsa böcker. Dagens spel och mobiltelefoner har en stor inverkan, pga snabbt dopamin. Sen har du nog rätt i att invandringen har en påverkan, för att det inte finns något krav att man ska lära sig språket när man kommer hit. Men utöver det så har vi ett stort problem med svenskfödda barn också.

Det är inte det jag hört, svenska barn lär sig att läsa och skriva nu precis som tidigare.
Citera
2026-01-29, 15:37
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nu även på Expressen.

"Lärare ska få mer makt i klassrummen och disciplinen öka, enligt L-ledaren och utbildningsministern Simona Mohamsson.

– Det ska inte råda någon tvekan om att det är läraren som bestämmer, säger hon.

Bland annat ska mobilförbud införas på samtliga grundskolor."

https://www.expressen.se/nyheter/politik/mohamsson-ge-larare-mer-makt/

Och vad blir det för medel lärarna kan använda när barnen vägrar lyda?

Fysiska straff är förstås uteslutna, böter tvivlar jag på att man kan använda, vad finns kvar? Dumstrut och skamvrå?
Citera
2026-01-29, 15:40
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag har inga problem med det behöver föräldrar komma i kontakt med sina barn ska det finnas ett nummer de kan ringa!
Jag påminner om att du och jag gått i skolan i 12-15 år utan att våra föräldrar någonsin behövt ringa oss.

Först uppfinner vi mobilen. Sedan måste vi hitta på något att ha den till.

Nästa steg är att totalt och överallt förbjuda t.ex facebook för alla under 16. Och våra barn kan börja spela fotboll på gatan igen och gå hem till kompisar.
Citera
2026-01-29, 15:43
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Och vad blir det för medel lärarna kan använda när barnen vägrar lyda?

Fysiska straff är förstås uteslutna, böter tvivlar jag på att man kan använda, vad finns kvar? Dumstrut och skamvrå?
Ja vad tycker du man ska göra?

Läste du ens texten i de länkar som redovisades i början av tråden eller gissar du till dig saker?

Här kommer text

"Elever ska enligt förslaget även kunna nekas tillträde till skolan och i stället få fjärr- eller distansundervisning. "

https://www.expressen.se/nyheter/politik/mohamsson-ge-larare-mer-makt/

Är det din unge som trilskas får du väl komma och hämta den för de som jävlas ska inte vara i skolan där andra försöker lära sig något.
Citera
2026-01-29, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Vad får dig att tro att ungarna får använda paddorna fritt under skoltid?

Jag kollar själv sökhistoriken på min brorsons skoldator som är 10 år gammal och har på brorsans begäran installerat en keylogger så de vet mycket väl vad deras son gör med datorn under fritiden och skoltiden. Det jag kan se är att datorerna används mer till lek och spel än skolarbeten.

Har inga egna barn än men föreslog att ungen skickas på internat och mamman blev aggressiv och sa att jag inte ska lägga mig i, tydligen påstår hon att ungen blir smartare av att spela Minecraft och roblox 8 timmar om dagen, enligt mig blir ungen bara aggressiv när man nämner hur mycket han spelar, nej ungen har inga diagnoser så det kan mamman inte skylla på.
Citera
2026-01-29, 16:06
Medlem
Barn har ju mördat för mindre, detta blir inte lätt att hantera.
Citera
2026-01-29, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag påminner om att du och jag gått i skolan i 12-15 år utan att våra föräldrar någonsin behövt ringa oss.

Först uppfinner vi mobilen. Sedan måste vi hitta på något att ha den till.

Nästa steg är att totalt och överallt förbjuda t.ex facebook för alla under 16. Och våra barn kan börja spela fotboll på gatan igen och gå hem till kompisar.

Det stämmer bra nu när du skrivet det och fotboll spelade jag också på fritiden vi hade väldigt roligt när jag var barn!
Citera
2026-01-29, 16:27
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Jag kollar själv sökhistoriken på min brorsons skoldator som är 10 år gammal och har på brorsans begäran installerat en keylogger så de vet mycket väl vad deras son gör med datorn under fritiden och skoltiden. Det jag kan se är att datorerna används mer till lek och spel än skolarbeten.

Har inga egna barn än men föreslog att ungen skickas på internat och mamman blev aggressiv och sa att jag inte ska lägga mig i, tydligen påstår hon att ungen blir smartare av att spela Minecraft och roblox 8 timmar om dagen, enligt mig blir ungen bara aggressiv när man nämner hur mycket han spelar, nej ungen har inga diagnoser så det kan mamman inte skylla på.
Då är det en väldigt dålig skola(och en korkad mamma som inte hängt med, till och med politikerna har erkänt att skärmar är destruktiva i större doser) På båda min dotters skolor har paddorna förvarats i lådor eller skåp och bara använts till skolarbete under skoltid. Användning på raster hade bra lett till att de går sönder. Det är normen bland vänner och bekanta med barn på olika skolor. Vad paddorna används till efter skoltid är föräldrarna ansvar.
Citera
2026-01-29, 16:38
Medlem
Helt rätt av regeringen. Många skolor har redan mobilförbud dessutom som fungerar fint.
Citera
2026-01-29, 21:48
Medlem
Vilket idiotbeslut!

Det är på nivån förbjuda parabolantenn.
Senast redigerad av Macke85 2026-01-29 kl. 21:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in