2026-01-28, 12:46
Medlem
Tjena!

Söker som titeln lider en dumbphone men som kan dela internet internetdelning (hotspot).

Då jag lider av spelproblem behöver jag koppla bort mig själv helt från delvis sociala medier med all dess spelreklam men även mobilt bank id för att komplicera spelande. Jag kommer ha alla sådana bankappar, swish och liknande på en gammal telefon som ligger i garderoben som min flickvän kommer ha koden till.

Men till topic igen då så behöver jag en dumbphone jag kan dela internet med, då det inte finns något internet/wifi i min lägenhet, och eftersom jag är student behöver jag kunna dela internet till min dator.

Jag vill alltså ha en dumbphone som inte har möjlighet att ladda ner appar så som bank id och sociala medier, men ändå kunna dela internet.

Tacksam för svar och hjälp!
Citera
2026-01-28, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammis
Tjena!

Söker som titeln lider en dumbphone men som kan dela internet internetdelning (hotspot).

Då jag lider av spelproblem behöver jag koppla bort mig själv helt från delvis sociala medier med all dess spelreklam men även mobilt bank id för att komplicera spelande. Jag kommer ha alla sådana bankappar, swish och liknande på en gammal telefon som ligger i garderoben som min flickvän kommer ha koden till.

Men till topic igen då så behöver jag en dumbphone jag kan dela internet med, då det inte finns något internet/wifi i min lägenhet, och eftersom jag är student behöver jag kunna dela internet till min dator.

Jag vill alltså ha en dumbphone som inte har möjlighet att ladda ner appar så som bank id och sociala medier, men ändå kunna dela internet.

Tacksam för svar och hjälp!

Det finns naturligtvis inte.
Citera
2026-01-28, 14:05
Medlem
Varför köper du inte en tex beg 4g-5g router/hub istället? Blir nog bäst och billigast så om du enbart ska användas för att dela internet men antar att du vill kunna ringa från den oxå.. Hmm.

Kanske går på nån DORO telefon men de kan vara ganska dyra.
Citera
2026-01-28, 14:18
Medlem
Pga skulder kan jag inte teckna något abonnemang till en 4g router. Men jag har ett förmånligt obeg abonnemang för nuvarande som jag vill kunna utnyttja utan att köpa till några fler abonnemang eller simkort
Citera
2026-01-28, 15:09
Medlem
Connykrims avatar
Köp en 5g router och stoppa in ett förbetalt kontantkort, eller simkortet du tydligen redan äger.
Citera
2026-01-28, 15:16
Medlem
Men du kan ju ladda ned bank id och sociala medier och se reklam, på din dator, som du vill använda för internet. Missade du detta uppenbara?

Du behöver söka terapi för ditt spel missbruk. Det kommer inte magiskt gå över av sig själv. Kontakta vården eller googla efter var du kan få hjälp.

Det du funderar på att göra här i diskussionen fungerar inte.
Citera
2026-01-28, 16:04
Moderator
tobess avatar
Om du nu redan har en telefon, och dessutom inga pengar, så är den absolut enklaste lösningen att du spärrar alla såna appar och lösenordsskyddar dom och ser till att det är någon annan som har lösenordet och bara ger det till dig när du verkligen behöver det.

Då kan du använda telefonen för att dela internet utan att behöva ha två stycken och en bortgömd i någon garderob.

Om du nu absolut måste ha en till, så finns det t.ex. enklare Nokia-modeller som har stöd för delande av internet via wifi. Går kanske att hitta någon begagnad någonstans för en inte allt för dyr slant.

Annars håller jag med andra om att en 4G/5G-router är billigast och bäst för ändamålet, det går ju fortsättningsvis att kombinera med att spärra apparna.
Citera
2026-01-28, 16:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Doro 70-serien hade hotspot, men deras nya modell Leva verkar sakna det. Konstigt att de tagit bort det.

Kanske går att hitta en Doro 70xx begagnat? Tradera och Blocket går förstås bort om du saknar bankid.

Jag hade en LightPhone med hotspot, men den var både dyr och dålig.

Nokia 6300 4G skall också ha hotspot, men den är nog lika svår att få tag i.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-01-28 kl. 16:43.
Citera
2026-01-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Men du kan ju ladda ned bank id och sociala medier och se reklam, på din dator, som du vill använda för internet. Missade du detta uppenbara?

Du behöver söka terapi för ditt spel missbruk. Det kommer inte magiskt gå över av sig själv. Kontakta vården eller googla efter var du kan få hjälp.

Det du funderar på att göra här i diskussionen fungerar inte.

Varför är du så jävla spydig?

Jag har en Chromebook och den går det inte att ladda ner eller använda bank id på. Absolut skulle jag i praktiken kunna gå ut på Instagram osv på den men risken är väldigt mycket lägre att jag ens gör det från första början än med min mobil.

Jag går spelberoende behandling, och de är på deras rekommendation som jag söker efter detta. Men eftersom jag studerar så vill jag försöka få det att fungera med det också.
Citera
2026-01-28, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Om du nu redan har en telefon, och dessutom inga pengar, så är den absolut enklaste lösningen att du spärrar alla såna appar och lösenordsskyddar dom och ser till att det är någon annan som har lösenordet och bara ger det till dig när du verkligen behöver det.

Då kan du använda telefonen för att dela internet utan att behöva ha två stycken och en bortgömd i någon garderob.

Om du nu absolut måste ha en till, så finns det t.ex. enklare Nokia-modeller som har stöd för delande av internet via wifi. Går kanske att hitta någon begagnad någonstans för en inte allt för dyr slant.

Annars håller jag med andra om att en 4G/5G-router är billigast och bäst för ändamålet, det går ju fortsättningsvis att kombinera med att spärra apparna.

Kollade lite på spärrar på iPhone men eftersom jag är sjuk så blir man otroligt påhittig att ta sig förbi sådana saker, varpå som jag säger jag vill inte att det ska finnas en chans att kunna göra det.

4g router har jag övervägt men då måste jag betala ett extra kort i månaden. Ekonomin är körd i botten så kan man undvika detta så hade det varit bra.
Citera
2026-01-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Doro 70-serien hade hotspot, men deras nya modell Leva verkar sakna det. Konstigt att de tagit bort det.

Kanske går att hitta en Doro 70xx begagnat? Tradera och Blocket går förstås bort om du saknar bankid.

Jag hade en LightPhone med hotspot, men den var både dyr och dålig.

Nokia 6300 4G skall också ha hotspot, men den är nog lika svår att få tag i.

Fått fram dom också när jag googlat, men som du skriver är de lite knepiga att få tag på. Därav frågan här i detta forum!
Citera
2026-01-28, 19:02
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammis
Kollade lite på spärrar på iPhone men eftersom jag är sjuk så blir man otroligt påhittig att ta sig förbi sådana saker, varpå som jag säger jag vill inte att det ska finnas en chans att kunna göra det.

4g router har jag övervägt men då måste jag betala ett extra kort i månaden. Ekonomin är körd i botten så kan man undvika detta så hade det varit bra.

Det finns inbyggd funktion för att begränsa skärmtid för olika appar och/eller spärra dom. Det går att lägga en kod som är helt annan än det du har på ditt konto/telefon. Om flickvännen ställer in det hela och knappar in en kod så kommer du inte kunna använda apparna. Detta är precis samma sak som man man gör med t.ex. barn då man vill ha koll på vad dom använder eller inte.

iPhone kan man kontrollera det via skärmtidsinställningarna, på Android via family link.

Till syvende och sist känns det ju dock mest som att det är ett uns självkontroll som behövs. Även om telefonen spärras så kommer du ju att ha tillgång till en dator, eller hur?

Du kan ju börja med spelpaus.se , göra dig kvitt kreditkort (om du har sådant), ett bankkort räcker gott och väl i din situation. Lägga gränser på hur mycket du kan spendera per dag o.s.v. o.s.v. , men framförallt att söka hjälp för ditt problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in