2026-01-28, 12:39
Medlem
Alla vara kompis med någon som är missbrukare, alkoholist eller har psykisk ohälsa medför som alla vet problem av olika slag för den som bara försöker vara en god vän.

Men en relation jag tycker att det talas alldeles för lite om är den med någon som inte kan hålla i pengar. Den som alltid har ekonomisk kris. Den som alltid lever över sina tillgångar.
Den som alltid ser sig om i bekantskapskretsen efter någon som ska städa upp efter deras dåliga beslut och impulsiva beteende när pengarna är slut.

Vi känner alla till typen. De är ofta bra på att manipulera sina vänner också och att få dem att få dåligt samvete. Och de tjatar och frågar om och om igen från nya vinklar efter pengar. De ser sig själva som offer trots att allt är självförvållat, gång efter gång, och ofta så följer beteendet med dem hela livet, de växer aldrig upp och tar ansvar för sig själva.

De bränner alla pengar de får direkt och sen vill de låna mer av sina vänner och de de inte får det av avpolletterar de självmant. Och här är lite nyckeln till att bli av med dem, att aldrig aldrig ge dem några pengar, då försvinner de oftast självmant ut ens liv.

Jag har känt några såna i mitt liv, vissa extrema som en som en gång bara lämnade sin lägenhet fullt möblerad efter att inte ha betalt hyra i flera månader men andra mer som liksom aldrig lyckas med att ha en enda krona kvar fram till lön. Flera jag har känt har kört den ganska avancerade planen att gå ut på krogen med för lite pengar dan innan lön för att det kommer in pengar på kontot efter 12-slaget! Då är det bara att tuta och köra igen.

Och alla dessa ursäkter för att de inte har några pengar kvar, det är något sjukligt över det och då behöver det inte vara så illa som att ha ett spelmissbruk men det blir ändå samma toxiska relation som med någon som knarkar eller super för mycket eller har psykisk ohälsa - det går bara inte att ha dem i sitt liv i slutändan om man har någon som helst självbevarelsedrift.

Det är tufft att ta avstånd från någon man gillar som person men vissa tillkortakommanden hos vänner ger bara ett stressigt liv för en själv - eller vad säger ni? När tycker ni att det gått över gränsen?
Citera
2026-01-28, 12:52
Medlem
Jag har en sån vän. "Glömmer" alltid plånboken när vi går ut och äter. Kommer med snyfthistorier om hur fattig hon är. Hon är en expert på att manipulera mig.

Jag har inga andra vänner så jag har låtit det ske.
Citera
2026-01-28, 13:02
Medlem
RiMaXs avatar
Tror vi alla känner nån som inte kan hålla i pengarna, som gärna blåser pengar på allt möjligt för att sitta utan en krona veckan innan lönen kommer!
Citera
2026-01-28, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Alla vara kompis med någon som är missbrukare, alkoholist eller har psykisk ohälsa medför som alla vet problem av olika slag för den som bara försöker vara en god vän.

Men en relation jag tycker att det talas alldeles för lite om är den med någon som inte kan hålla i pengar. Den som alltid har ekonomisk kris. Den som alltid lever över sina tillgångar.
Den som alltid ser sig om i bekantskapskretsen efter någon som ska städa upp efter deras dåliga beslut och impulsiva beteende när pengarna är slut.

Vi känner alla till typen. De är ofta bra på att manipulera sina vänner också och att få dem att få dåligt samvete. Och de tjatar och frågar om och om igen från nya vinklar efter pengar. De ser sig själva som offer trots att allt är självförvållat, gång efter gång, och ofta så följer beteendet med dem hela livet, de växer aldrig upp och tar ansvar för sig själva.

De bränner alla pengar de får direkt och sen vill de låna mer av sina vänner och de de inte får det av avpolletterar de självmant. Och här är lite nyckeln till att bli av med dem, att aldrig aldrig ge dem några pengar, då försvinner de oftast självmant ut ens liv.

Jag har känt några såna i mitt liv, vissa extrema som en som en gång bara lämnade sin lägenhet fullt möblerad efter att inte ha betalt hyra i flera månader men andra mer som liksom aldrig lyckas med att ha en enda krona kvar fram till lön. Flera jag har känt har kört den ganska avancerade planen att gå ut på krogen med för lite pengar dan innan lön för att det kommer in pengar på kontot efter 12-slaget! Då är det bara att tuta och köra igen.

Och alla dessa ursäkter för att de inte har några pengar kvar, det är något sjukligt över det och då behöver det inte vara så illa som att ha ett spelmissbruk men det blir ändå samma toxiska relation som med någon som knarkar eller super för mycket eller har psykisk ohälsa - det går bara inte att ha dem i sitt liv i slutändan om man har någon som helst självbevarelsedrift.

Det är tufft att ta avstånd från någon man gillar som person men vissa tillkortakommanden hos vänner ger bara ett stressigt liv för en själv - eller vad säger ni? När tycker ni att det gått över gränsen?

Såna människor bli jag aldrig vän med däremot har jag vänner som har en beroendesjukdom och några med psykiska problem vilket inte alls är samma sak som folk som inte kan hålla i pengar!
Citera
2026-01-28, 14:10
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Jodå har några såna med men bedriver inte välgörenhet om det inte är frågan om ett lån som betalas igen och betalas det inte så blir det inga mer lån. Hade en väninna som la istort sett hela sin lön på att köpa skitsaker på temu och shein och öob och dollarstore men var väldigt ovillig att betala när man ska luncha eller ut och käka men hon lärde sig fort en dag när vi käka lunch och hon fick sitta utan för hon hade inte råd och trodde jag skulle bjuda. Vi är inte vänner längre tack o lov.
Citera
2026-01-28, 14:11
Medlem
Även känt som ekonomisk analfabet.

Det är svårt att se personer i omgivningen som inte har pengar men som ändå köper saker som inte behövs t.ex. ny mobiltelefon på avbetalning.

Använd din gamla då om du inte klarar pressa ut några tusen o köpa direkt... Såna beslut behåller dig i fattigdom...
Citera
2026-01-28, 16:06
Medlem
slagskotts avatar
Jag har haft en sådan kollega, hans mamma stod för lån till ett radhus och gav honom dagpengar för att han inte klarade av att hålla i pengar, samt skulle alltid låna.
Han hade löneutmätning och grava spelproblem men när han fyllt 35 sålde hans mor lägenheten pga. knark.
Håller fortfarande kontakten ibland men det blir nej på lån numera.
Tycker såklart synd om honom i all skit han orsakar sig själv men vissa klarar bara inte av det
Citera
2026-01-28, 16:11
Moderator
tobess avatar
Jag har inga såna vänner, även om jag känner till typen. De som hållit på så har blivit utfasade ur mitt liv snabbare än dom kan stava till skuldsanering. Det är ju en sak att se på från sidolinjerna hur dom kör sig själv i skiten, men utan undantag så försöker dom på något sätt involvera alla andra i sitt kaos också, och skulle antagligen sälja sin egen morsa för lite pengar. Skamlösa.

Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag har en sån vän. "Glömmer" alltid plånboken när vi går ut och äter. Kommer med snyfthistorier om hur fattig hon är. Hon är en expert på att manipulera mig.

Jag är ledsen att behöva meddela att då har du inga vänner alls. En vän gör nämligen inte så. Hon utnyttjar dig och du tillåter det. Hon är lika lite vän som att en hora är någons livspartner, och det gemensamma i båda fallen är dom drar när pengakällan sinat.

Det är bättre att inte ha några vänner alls än att bli utnyttjad.
Citera
2026-01-28, 16:13
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter

Jag kan inte vara vän med sådana människor, dom stressar mig och gör mig förbannad. Det är oftast f.d knarkare som är såhär eller någon med låg IQ. Normala människor fungerar inte såhär korkat

Känn aldrig skuldkänslor för att du lämnar en parasit bakom dig. Det GÅR inte att leva kring sådana människor. Fruktansvärt dränerande.
Citera
2026-01-28, 16:25
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Även känt som ekonomisk analfabet.

Det är svårt att se personer i omgivningen som inte har pengar men som ändå köper saker som inte behövs t.ex. ny mobiltelefon på avbetalning.

Använd din gamla då om du inte klarar pressa ut några tusen o köpa direkt... Såna beslut behåller dig i fattigdom...
Ja och på tal om detta
Folk som TAR SMS-LÅN

Man tror inte att det är sant att det finns sådana människor? Det är ju alltid den som är mest utvecklingsstörd och knarkare som utnyttjar dessa tjänster. Det finns ingen sund människa i världen som överväger detta. Borde vara olagligt

Och att handla på kredit ska man enbart få om man har fast jobb. Aldrig handlat på kredit heller. Det är det jag menar, människor som har en normal hjärna vet detta. Det är bara utvecklingsstörda och narkomaner som inte begriper hur problematiskt det är.
Citera
2026-01-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues

"vän"
Citera
2026-01-28, 17:35
Avstängd
kyrkstockens avatar
Känner jag bohemer som inte kan hålla i pengarna? Tjena!

Men ingen av dessa är manipulativa. Då skulle jag tackat för mig. Jag har haft nån gemensam bekant som utnyttjar folk, men jag är fel person att utnyttja.

Manipulativa människor är ju detta jämt. Inte bara runt pengar. I mina glada ungdom levde jag själv som kung för en dag. Men tror inte jag utnyttjade folk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in