2026-01-28, 11:16
Avslutad
Statistiska undersökningar där svenskar tillåter sig vara ärliga visar att de längtar efter polisstat, hellre än "frihet" eller anarkotyranni. Mina egna statistiska undersökningar bör tilläggas.

Faktiskt är det nog så?
Citera
2026-01-28, 11:23
Medlem
halaltarzans avatar
Nja, helst av allt så önskar de väl att typ en miljon individer liksom bara kunde gå upp i rök. Men efter som det inte kommer att ske, så är väl en trygg polisstat det att föredra, även om man är övervakad från alla håll från morgon till kväll.
Citera
2026-01-28, 11:25
Medlem
Smekarn87s avatar
Ett folk kan välja att vara en polisstat. Det är såklart obehagligt att vara övervakad och misstänkliggjord. Men det vi i Sverige bör vara mest vaksamma på är yttrandefriheten just nu.
Citera
2026-01-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waist
Statistiska undersökningar där svenskar tillåter sig vara ärliga visar att de längtar efter polisstat, hellre än "frihet" eller anarkotyranni. Mina egna statistiska undersökningar bör tilläggas.

Faktiskt är det nog så?

För att vara mer konkret, en polisstat som agerar mot de kriminella.
Citera
2026-01-28, 11:28
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Gissar att det handlar mer om statiska undersökningar det där...
Citera
2026-01-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Ett folk kan välja att vara en polisstat
Intressant när de som minst av allt vill ha en polisstat är de som bidrar till att det kan bli en.
Citera
2026-01-28, 12:00
Avstängd
Citat:

Faktiskt är det nog så?

Skulle inte förvåna mig alls vi är ju på väg mot ett sånt samhälle med den här regeringen, folk är helt enkelt korkade!
Citera
2026-01-28, 12:08
Medlem
FNLSs avatar
Du bör nog lägga till dom
Citat:

Faktiskt är det nog så?
Citera
2026-01-28, 12:09
Medlem
RobbanUCs avatar
Kanske ett lite tunt underlag för detta med bara TS egna erfarenheter, men det finns helt klart tendenser där Svenskar synes vilja rätta till alla problem i fel ände dvs. att man gör inte om besluts/urvalsprocessen/arna och ändrar förutsättningarna för att det blir fel eller helt eliminerar möjligheten att det blir fel.
Man ger sig på slutresultatet av sina egna och tidigare politikers misstag/förräderi samtidigt som man tillåter misstag/fel/korruption ända tills det ger kännbara problem för samhället.
De två begrepp som nämns i rubriken, polisstat och anarkotyranni lär bli resultatet och utgör redan målet för vissa aktörer på den Svenska politiska (teater)-scenen där utvecklingen/regressen (välj vad som passar er) i USA är förebilden.

Slutresultatet lär bli som i filmen "Minority Report" https://en.wikipedia.org/wiki/Minority_Report_(film)
fast med AI som "ofelbar auktoritet" där oskyldiga pekas ut i förväg, samt där motiverat missnöje och befogade protester slås ner genom "preventiv användning av AI".
De som endast ventilerat sin åsikt med vänner/bekanta eller på nätet helt i linje med demokratisk åsikts och yttrandefrihet arresteras (händer redan) utan att ha begått något brott.
Kort sagt de som säger sig "ha rent mjöl i påsen" och inte fruktar utan önskar denna utveckling kommer även de i sinom tid (till sin förvåning) bli hämtade av AI-Polisen/Gestapo kl. 4 på morgonen.

Tryggheten har blivit det nya argumentet när staten/politikerna skall införa drakoniska metoder som resultat av sina egna misstag.
TS träffar mitt i prick med trådstarten och det finns finns en mycket stor risk att Sverige följer USA och inför Peter Thiel's övervakningssystem Palantir https://www.setav.org/en/palantirs-all-seeing-eye-domestic-surveillance-and-the-price-of-security i realtid med påföljd att alla karaktäriseras som framtida brottslingar baserat på algoritmer och inte på personliga egenskaper och karaktär.
Priset som kommer betalas för detta i form av förlust av alla demokratiska friheter i utbyte mot sk. "trygghet" kommer att bli mycket högt.

Mera info i spoiler:
Senast redigerad av RobbanUC 2026-01-28 kl. 12:20.
Citera
2026-01-28, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
För att vara mer konkret, en polisstat som agerar mot de kriminella.

En polisstat är en polisstat, alla drabbas mer eller mindre. Alla är i princip skyldiga tills motsatsen bevisas. Och inte ens då går någon säker.

Iran är en polisstat.
Nordkorea är en polisstat.
USA är på god väg att bli en polisstat.

Citat:
En polisstat är en stat där en maktfullkomlig poliskår, ofta en hemlig polis, upprätthåller ordningen med hjälp av godtyckligt övervakande av invånarna, censur, frihetsberövande, angiveri och ibland även tortyr och avrättningar medan medborgarna saknar skydd från domstol eller någon annan rättsinstans. En polisstat skiljer sig därför från en rättsstat.

En polisstat är ofta men inte alltid en diktatur. En polisstat är däremot inte en fungerande demokrati då den inte längre är en rättsstat. Ett land som ofta beskrivits som en polisstat är Östtyskland, som existerade åren 1949–1990, och där Stasi och liknande myndigheter hade stort inflytande.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polisstat

Tror inte Svenskar vill ha det så alls.
Citera
2026-01-28, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
En polisstat är en polisstat, alla drabbas mer eller mindre. Alla är i princip skyldiga tills motsatsen bevisas. Och inte ens då går någon säker.

Iran är en polisstat.
Nordkorea är en polisstat.
USA är på god väg att bli en polisstat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Polisstat

Tror inte Svenskar vill ha det så alls.

Vi får se hur det går. Jag vill iallafall att man börjar med att utvisa åtminstone 100.000 kriminella invandrare som inte har här att göra. Gör man det så behövs inte så mycket poliser längre.
Citera
2026-01-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vi får se hur det går. Jag vill iallafall att man börjar med att utvisa åtminstone 100.000 kriminella invandrare som inte har här att göra. Gör man det så behövs inte så mycket poliser längre.

Ja, jag säger inte emot. Får väl se hur det blir med möjligheten att dra tillbaka medborgarskap 2027.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in