2026-01-29, 09:58
Medlem
Lite konstigt att de inte kombinerar det hela med fler tjänster, som paketutdelning eller en egen street view-tjänst som är mer uppdaterad än övriga sådana tjänster osv osv

Men Must kanske räcker som största kund.
Citera
2026-01-29, 10:37
Medlem
swebarbs avatar
Jag förstår inte hur dom fortfarande idag kan gå med vinst ens ? Det är en bedrift får man säga
Citera
2026-01-29, 10:43
Medlem
Jag jobbade extra som Hemglasschaufför/säljare för länge sedan. Hemglass var då ett lågprisalternativ, billig glass direkt till kunden. Nu verkar prissättningen helt ha spårat ur, men det främsta kundunderlaget är kanske barnrika invandrarfamiljer som skiter i vad det kostar när barnen skriker och tjatar om att glassbilen är där. Det är invandrarna som är landets nya frälse, bidragspengarna vräks över dem.
Citera
2026-01-29, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeus
Jag har ett tag nu undrat över hur glassbilen kan vara lönsam... Flera bilar som har chaufförer (Jag har endast sett Svenska chaufförer utan invandrarbakgrund) som förmodligen har en snittlön på ca 33 000 kr enligt statistiken, det finns en organisation bakom det, bränslekostnader, fryslager, reparation och underhållskostnader på bilarna osv.
Hemglass köptes av Nestlé 2002 (rätta mig om jag har fel) men såldes till Varsego Sverige 2014 som idag är ägare.

Enligt allabolag och ratsit så har hemglass bra soliditet men svag vinstmarginal.
Hur kan detta vara lönsamt? Hur ofta ser ni någon faktiskt köpa glass för större summor?
Är det en bulvan för signalspaning? eller något mer?

Sjukt rolig teori att glassbilen sysslar med signalspaning! I love it.
Citera
2026-01-29, 14:44
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Sjukt rolig teori att glassbilen sysslar med signalspaning! I love it.

Haha , ja lite långsökt men typiskt flashback men helt grundlöst

Men säkerhetspolisen har drivit/driver lite liknande verksamhet
(FB) Göthe (f. Gottfrid) Ohlsson och pojkhemmet Eolshäll - Hälle. Pedofilskandal.

En sak som hemglass skulle kunna köra för att dra in pengar är att köra elmätar/vattenmätar avläsning med sina fordon

Dessa fjärravläses i vissa län med speciella "signaspanbilar" eller sopbilar när dom lurkar igenom gator 😅

Fast det kanske ersätts av IoT eller LTE-M
Citera
2026-01-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Haha , ja lite långsökt men typiskt flashback men helt grundlöst

Men säkerhetspolisen har drivit/driver lite liknande verksamhet
(FB) Göthe (f. Gottfrid) Ohlsson och pojkhemmet Eolshäll - Hälle. Pedofilskandal.

En sak som hemglass skulle kunna köra för att dra in pengar är att köra elmätar/vattenmätar avläsning med sina fordon

Dessa fjärravläses i vissa län med speciella "signaspanbilar" eller sopbilar när dom lurkar igenom gator 😅

Fast det kanske ersätts av [i]IoT eller LTE-M[/I

Det borde väl vara möjligt att avläsa genom elnätet? Är det vad du avser?
Citera
2026-01-29, 15:05
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det borde väl vara möjligt att avläsa genom elnätet? Är det vad du avser?

Du kan läsa om driveby avläsning här

https://mindmill.se/mataravlasning/produkter-for-mobil-fjarravlasning/

Jobbar du på hemglass så skicka livstids presentkort

Tack på förhand

448
Citera
2026-01-29, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du kan läsa om driveby avläsning här

https://mindmill.se/mataravlasning/produkter-for-mobil-fjarravlasning/

Jobbar du på hemglass så skicka livstids presentkort

Tack på förhand

448

Verkar vara en daterad och onödig omväg när man har ett elnät som kan distribuera begärd information. Bara att förse klienterna med specifika givare, användaridentiteter och allt som behövs så att de kan kommunicera direkt med elleverantörerna.

Och nej, jag jobbar inte längre på Hemglass.
Citera
2026-01-29, 15:18
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Verkar vara en daterad och onödig omväg när man har ett elnät som kan distribuera begärd information. Bara att förse klienterna med specifika givare, användaridentiteter och allt som behövs så att de kan kommunicera direkt med elleverantörerna.

Och nej, jag jobbar inte längre på Hemglass.

Ja tror nog denna typ fasas ut , dessa fjärrmätningar sker i viss omfattning med bilar o fasta stationer iaf
Många har sett dom här dubbelblindkäppsantennerna på trafostationer o så och det är fasta fjärrmätningplatser.
Det är inte en extra rakelbas i tätorten faktiskt utan i detta system

Citat:
Ursprungligen postat av Runkboghorjavel
Jag jobbade med att köra glassbilen ett tag och det krävdes goda kunskaper inom signalspaning. Givet, med tanke på vilken tjänst jag hade, så är resten av min arbetsbeskrivning konfidentiell, så jag har inget mer att säga egentligen...

Jag sluta när vi fick börja betala för lösmustachen själv
Citera
2026-01-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Jag förstår inte hur dom fortfarande idag kan gå med vinst ens ? Det är en bedrift får man säga

Här är en reddit-tråd där en förare pratar om försäljningen.

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/1msk21m/arbetar_som_f%C3%B6rare_%C3%A5t_hemglass_ask_me_an ything/

Citat:
Mycket av försäljningen är centrerad kring högsäsongen mellan Maj och September. Då tar varje depå in en extra 5-10 personer som sommarvikarierar. Generellt brukar man lätt kunna sälja för 10-25,000 kronor per bil på en solig junidag. Rekordet för en dags försäljning av en enda säljare på min depå ligger på runt 60,000 kronor.

Resterande tiden av året (September-December, Januari-Maj) har depåerna bara 5-6 anställda säljare. Dessutom stänger min depå ner verksamheten under tre veckors tid vid jul.

Generellt ligger inte vinsten vid små försäljningar på random stopp utan av stamkunder. Har du ~15 kunder på en runda som du vet är villiga att handla glass för 400-1000 kronor så har du en garanterad dagsförsäljning på 10,000 kronor.
Citera
2026-01-29, 15:35
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Det har och göra med att glassbilen inte kan ha ett uppkopplat kassasystem utan har specialtillstånd att mata in allt i kassan manuellt efter dagens slut. Då lägger man på ca 300% försäljning och kan på så sätt få in inkomster från oskattade resuser.

Även s.k. ambulerande försäljning som deras verksamhet räknas till har krav på kassaregister. Finns mobila lösningar med uppkoppling via mobilnätet (ex. Onslip eller TruePAD) som är allt-i-ett-enheter.

Sedan tror jag knappast Hemglass med sin ägarstruktur sysslar med penningtvätt.
Citera
2026-01-29, 15:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeus
Jag har ett tag nu undrat över hur glassbilen kan vara lönsam... Flera bilar som har chaufförer (Jag har endast sett Svenska chaufförer utan invandrarbakgrund) som förmodligen har en snittlön på ca 33 000 kr enligt statistiken, det finns en organisation bakom det, bränslekostnader, fryslager, reparation och underhållskostnader på bilarna osv.
Hemglass köptes av Nestlé 2002 (rätta mig om jag har fel) men såldes till Varsego Sverige 2014 som idag är ägare.
Enligt allabolag och ratsit så har hemglass bra soliditet men svag vinstmarginal.
Hur kan detta vara lönsamt? Hur ofta ser ni någon faktiskt köpa glass för större summor?
Är det en bulvan för signalspaning? eller något mer?

Jag har sett utländska chaufförer och det brukar alltid komma barn och handla glass när de stannar och har tutat en stund. Så i Stockholm ser jag inget konstigt i att de är lönsamma. Finns butiker som har färre kunder och de måste betala hyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in