2026-01-27, 23:21
Medlem
Apfyllans avatar
Hej Flashback

Kommer vara ganska vag med detaljerna för att inte avslöja något om min identitet.

Blev en tid tillbaka utsläng ur en grupp på grund av att jag var anklagad för sexuella trakasserier. Anklagelserna i fråga rörde händelser som skedde ca 3 år efter att jag faktiskt blev utslängd, men när en anklagelse väl kommer så finns det väldigt lite man kan göra. Jag förnekar inte anklagelserna, men jag gjorde aldrig något med syfte att skada eller vad jag uppfattade som mot någons vilja. Jag har betett mig rövigt på fyllan några gånger också men har bättrat mig avsevärt.

Det händer fortfarande att nya människor jag lär känna får höra om att det här har hänt och de reagerar oftast med chock och förvåning. Jag försöker förklara att jag har bättrat mig, känner skuld för de människor jag sårat men att jag hoppas att de kan döma mig för den person jag är idag och inte den de har hört talas om, men det är svårt med anklagelser på den här nivån.

Nu är det på den nivån att jag ofta möts av självmordstankar, oftast dagligen, som blir allt svårare att hantera. De kommer tillbaka och det är svårt att inte övertyga sig själv om att man är ett monster som inte förtjänar liv eller kontakt med andra människor.

Någon annan som varit i en liknande situation? Hur klarade ni er socialt och/eller mentalt? Hur lyckas ni känna att det är värt att leva? Påverkas ni fortfarande efter många år?
Citera
2026-01-27, 23:37
Medlem
Du är inget monster. Skuld och skuldkänslor är två olika saker. Du bär på saker inom dig som inte är du.

Om folk inte kan skilja på person och handling så är det deras problem. Du kan inte bära ansvar för hur andra känner för dig. Bär bara ansvar för dina egna känslor.
Citera
2026-01-28, 00:05
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apfyllan
Hej Flashback

Kommer vara ganska vag med detaljerna för att inte avslöja något om min identitet.

Blev en tid tillbaka utsläng ur en grupp på grund av att jag var anklagad för sexuella trakasserier. Anklagelserna i fråga rörde händelser som skedde ca 3 år efter att jag faktiskt blev utslängd, men när en anklagelse väl kommer så finns det väldigt lite man kan göra. Jag förnekar inte anklagelserna, men jag gjorde aldrig något med syfte att skada eller vad jag uppfattade som mot någons vilja. Jag har betett mig rövigt på fyllan några gånger också men har bättrat mig avsevärt.
Vill bara reda ut en sak först...blev du utslängd ur en grupp, på grund av något som hände 3 år efter att du blev utslängd ur gruppen?
Citera
2026-01-28, 00:11
Medlem
Apfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Vill bara reda ut en sak först...blev du utslängd ur en grupp, på grund av något som hände 3 år efter att du blev utslängd ur gruppen?

Gjorde en pissig sak i nämnda grupp, blev utslängd 3 år senare när det kom ut i samband med en annan mindre rövig grej jag hade gjort.
Citera
2026-01-28, 00:57
Medlem
kalkryggars avatar
Du verkar ha gjort mycket "röviga" grejer. Det är väl sånt som jagar dig och när andra hela tiden får höra det så påminns även du igen av det.

Att du mår dåligt över det kanske beror på att du har börjat komma till insikt med att du har varit en rövig människa tidigare. Det kan vara en bra sak faktiskt. Nu gäller det att du lägger det bakom dig och accepterar att du är en ny människa.

Nu gissar jag lite bara här och kan ha fel om saker å ting.
Citera
2026-01-28, 01:03
Medlem
UniktAnvNamns avatar
att kalla sig apfyllan och göra flertalet röviga grejer på fyllan kan skvallra om att det är dags att ta tag i drickandet, bli nykter, ta ansvar och red ut saker och ting, att försöka göra bot och bättring kan ändra människors syn till det bättre även om man gjort röviga saker, då minskar skvallret och skitsnacket, annars kan det vara läge och flytta!
Citera
2026-01-28, 01:12
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Det bästa du kan göra är att lägga ner alkoholen/spriten.
Alkohol bjuder in till handlingar som man får ångra resten av livet.
Visst, man kan inte skylla allt på spriten men utan droger/alkohol så kommer du komma långt.
Be Jesus om förlåtelse och gör vad du kan för att bli en bättre människa.
Vi är alla syndare. Vi har alla begått mer eller mindre grova misstag i våra liv.
Allt vi kan göra är att be till Herren att han har nåd om oss arma själar. Att Han hjälper oss att kunna förlåta oss själva och de som begått övergrepp mot oss.
Be om Jesus hjälp, be honom sträcka ut sin hand och hjälpa dig tillbaka upp på benen.
Jesus räddar liv. Han kan rädda oss alla. Allt vi behöver göra är att be om förlåtelse och jobba aktivt med att bli bättre och starkare i våran tro om förlåtelse och bättring.
Citera
2026-01-28, 01:14
Medlem
Apfyllans avatar
Kanske ska klargöra att alkoholen inte riktigt varit ett problem de senaste året, som sagt så har jag bättrat mig. Smärtan kommer mest från att fortsätta känna smärtan av det förflutna jag har lagt bakom mig.
Hur hanterar ni sådan smärta?
Citera
2026-01-28, 01:34
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Flytta till en annan stad är alltid en möjlighet.
Citera
2026-01-28, 01:54
Medlem
glockenreins avatar
Har ingen personlig erfarenhet men har du testat att be tjejerna som anser att du gått över en gräns om ursäkt? Om de förlåter dig kanske du känner mindre skuldkänslor.
Citera
2026-01-28, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apfyllan
Hej Flashback

Det händer fortfarande att nya människor jag lär känna får höra om att det här har hänt och de reagerar oftast med chock och förvåning. Jag försöker förklara att jag har bättrat mig, känner skuld för de människor jag sårat men att jag hoppas att de kan döma mig för den person jag är idag och inte den de har hört talas om, men det är svårt med anklagelser på den här nivån.

Nu är det på den nivån att jag ofta möts av självmordstankar, oftast dagligen, som blir allt svårare att hantera. De kommer tillbaka och det är svårt att inte övertyga sig själv om att man är ett monster som inte förtjänar liv eller kontakt med andra människor.

Någon annan som varit i en liknande situation? Hur klarade ni er socialt och/eller mentalt? Hur lyckas ni känna att det är värt att leva? Påverkas ni fortfarande efter många år?

Du blev först utslängd och tre år senare blev du anklagad för sexuella trakasserier?

Hur går det ihop??
Citera
2026-01-28, 07:16
Medlem
Det hjälper inte dem du utsatt om du tar livet av dig så gör inte det. Om du istället ber om ursäkt uppriktigt får det nog både dem och dig att må bättre. Om du gör det och inte får positiv respons, vilket inte skulle vara självklart, så gör det igen faktiskt. Det skulle visa att du verkligen menar vad du säger.

Alla gör misstag, vissa svårare att leva med än andra. Man får lära sig av dem och försöka gottgöra för dem så mycket det går helt enkelt. Det viktiga är ju hur man beter sig/bättrar sig efteråt.

Att hålla sig borta från alkohol och droger är väl ett tips kanske.

Rykten är knepigt, speciellt om du bor på en mindre ort. Kanske idé att flytta i så fall? Annars lägger det sig väl på sikt om folk märker att du ändrat dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in