Citat:
Ursprungligen postat av
KavlaUpp
Woke är en extrem ideologi och den kommer nästan uteslutande från vänster, därför kallar jag den vänsterextrem.
Sen kanske Vi på saltkråkan var ett dåligt exempel kom jag på eftersom det är ett svenskt produktionsbolag och väldigt litet i sammanhanget jämfört med Disney där allt har blivit woke och mångkulturellt, inte bara remakes utan även alla nya filmer.
Alla gamla filmer kanske inte ses som lika "hemska" som andra och därför visas dessa fortfarande? Jag vet inte, är helt öppen att ändra åsikt.
Varför tror du själv att alla dessa remakes kommer trots att dom allra flesta floppar och blir en enorm ekonomisk förlust? Disney till exempel borde ju ha lärt sig att folk inte vill ha politiska ideologier nedkörda i halsen utan folk vill ha ren underhållning.
När du säger att folk vill ha ”ren underhållning” undrar jag vad du menar i praktiken. Pratar vi då om program som
Bäst i test, Sveriges dummaste, Sveriges sämsta bilförare och liknande där poängen mest är att fnissa åt att folk ska framställa sig som korkade? Det är absolut underhållning för vissa, men det är knappast någon neutral eller innehållslös form av kultur heller.
När det gäller äldre filmer och serier är det väl inte så konstigt att allt inte behandlas likadant. Vissa verk ses som tydliga tidsdokument och visas fortfarande i original, andra görs om eller tolkas om för att en ny publik ska kunna relatera.
Vi på Saltkråkan är från 60-talet och det har hänt rätt mycket sedan dess. Barn idag lever i en helt annan värld, med internet, mobiler och helt andra referenser. Det betyder inte att originalet raderas, utan att
man försöker göra nytt material begripligt för sin samtid.
Det vore förstås löjligt att stoppa in mobiltelefoner i en saga som
Ronja Rövardotter, men alla berättelser utspelar sig inte i en tidlös fantasivärld. Att nya versioner anpassas betyder inte automatiskt att någon försöker ”få oss att glömma historien”. Ofta handlar det helt enkelt om att kultur alltid förändras oavsett om man gillar det eller inte.
Sen är det också lite märkligt hur du pratar om remakes som något nytt och ideologiskt styrt, när filmhistorien i stort sett
alltid har fungerat så. Väldigt mycket film bygger på förlagor: böcker, pjäser, myter eller äldre filmer. Ofta marknadsförs det inte ens som remakes, särskilt när originalet är så gammalt att nästan ingen sett det. Det finns gott om exempel på berättelser från 30- och 40-talet som gjorts om därför att historien är stark, inte för att man vill ”skriva om” historien.
Ta
Robin Hood som exempel. Det finns otaliga versioner, i helt olika tider och tonlägen, men grundidén är densamma. Ingen seriös människa påstår att varje ny tolkning är ett försök att radera tidigare versioner. Eller ta
Liftaren, som gjordes om för att man ville introducera berättelsen för en ny publik. Frågan blir då: är problemet verkligen att historier återberättas, eller att du ogillar
hur vissa av dem återberättas idag?