2026-01-27, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Om du vore aktieägare, vad skulle du då titta mest på? Att ditt företag ger arbeten i Sverige, eller din vinst?

Så vi har bara två lägen för ett företag, vinst eller arbeten? Självklart är vinst grundläggande.
Nog mår jag och säkert alla andra också bra av välmående företag som ger oss både arbetstillfällen och vinst. Är du en sådan som hoppas att Sverige kommer att förlora varenda ishockeymatch under OS eller att Sverige förlorar mot Ukraina i playoff om 2 månader?

Vad är det för vackert och ärbart med att gå i förlust? Blir vi alla lyckligare av att ett företag går i förlust och inte längre kan försörja förskolor, skolor, sjukvård och hemtjänst?

Vilka resurser finns kvar att fördela för politikerna om alla företag går med förlust?

Alla dessa som ska försörjas borde tacksamt ställa sig på knä vid sängkanten och be en bön varenda morgon om att företagen ska gå i vinst och utvecklas även denna dag.
Citera
2026-01-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så vi har bara två lägen för ett företag, vinst eller arbeten? Självklart är vinst grundläggande.
Nog mår jag och säkert alla andra också bra av välmående företag som ger oss både arbetstillfällen och vinst.
Precis. Om ett företag går bra så ger det arbetstillfällen, men var inte fixerad vid att det alltid måste handla om arbetstillfällen i Sverige. Paulig är inte ens ett svenskt företag.

Citat:
Är du en sådan som hoppas att Sverige kommer att förlora varenda ishockeymatch under OS eller att Sverige förlorar mot Ukraina i playoff om 2 månader?
Det där förstod jag inte alls.

Citat:
Vad är det för vackert och ärbart med att gå i förlust? Blir vi alla lyckligare av att ett företag går i förlust och inte längre kan försörja förskolor, skolor, sjukvård och hemtjänst?
Eh, jag säger ju att man vill att företag som man äger eller är delägare i ska gå plus.

Citat:
Vilka resurser finns kvar att fördela för politikerna om alla företag går med förlust?
Jag säger ju för fan att man vill att företagen ska gå med vinst.

Citat:
Alla dessa som ska försörjas borde tacksamt ställa sig på knä vid sängkanten och be en bön varenda morgon om att företagen ska gå i vinst och utvecklas även denna dag.
Tänker mig att du kan be för att fån några fler hjärnceller.
Citera
2026-01-27, 18:53
Medlem
Sjukt egentligen att det inte är lönsamt driva företag i Sverige.. De försvinner en efter en. å troligtvis beror det på skatter.
Citera
2026-01-27, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Sjukt egentligen att det inte är lönsamt driva företag i Sverige.. De försvinner en efter en. å troligtvis beror det på skatter.
Actic Group +506%
Nelly Group +283%
Lundin Gold +233%
Oncopeptides +228%
Berner Industrier B +194%
SynAct Pharma +158%
Saniona +157%
Cantargia +149%
MySafety Group B +138%
Ovzon +136%
https://blogg.avanza.se/borsens-basta-och-samsta-aktier-2025/

Vill du ha fler?

Jag kan ta upp Spotify, Klarna, Saab och ett gäng spelbolag och en hel del som sysslar med musik. Fan vad trött jag blir på folk som får för sig att det går dåligt för Sverige. Det är inte high end, men det går bra. Vår stadsskuld är superlåg, sedan beror det till viss del på att vi inte investerat, men det kan vi ta igen.

Många företag byggs i Sverige, sedan säljs de. Vi vinner på export, inte på att ha företag kvar som kan ge mer vinst på andra ställen. Jag och du kan köpa aktier i dessa bolag, och då går vinsterna till oss. Har du aktier i något av våra svenska storbolag? Antagligen inte, du bara klagar, och säger "Sjukt egentligen att det inte är lönsamt driva företag i Sverige.. De försvinner en efter en. å troligtvis beror det på skatter.".
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-27 kl. 19:13.
Citera
2026-01-27, 19:12
Medlem
Mikaelias avatar
Att fabriker flyttar till låglöneländer är en naturlig del av den ständiga tillväxt ett företag siktar på. Att tro att de som arbetar på våra fabriker inte är annat än ett ont måste för företaget är naivt. Folket kommer fortsätta att köpa santa marias kryddor så länge de håller sig inom rimliga priser men hade kanske valt ett annat märke om de hade höjt sin inköpspriser för att vara kvar i Mölndal.
Citera
2026-01-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
I Sverige finns 2 miljoner människor i produktiv verksamhet. Dessa två miljoner skall försörja sig själva + 8 miljoner människor som inte tillhör den produktiva sektorn.

En sådan snedfördelning omöjliggör produktion i landet.

Sänk skatter, skrota offentlig sektor och alla transferreringssystem (=väljarköp) så går det nog att driva verksamhet i Sverige också.

Som ni förstår så har de 8 miljonerna som inte producerar större antal röster på valdagen än dom 2 miljonerna produktiva. Så den sk. "demokratin" säkerställer att produktion aldrig kan bli lönsam i Sverige.

Dom som är improduktiva vill ha allt det som dom produktiva skapar.....
Ska vi låta barn, ungdomar och åldringar dö då?
För det är ju i huvudsak dessa som ingår i improduktiva grupper som du räknar upp.
Eller hur ska problemet lösas?
Citera
2026-01-27, 19:34
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Nää, det luktar inte gott!
Luktar starkt av kryddor, mera åt svartpeppar och pizzeria lukter.
Oki,lägger till Santa Maria på min ute-lista,vad tjänar VD (med bonus),nägon?
Citera
2026-01-27, 19:44
Medlem
SwizzerNöts avatar
Hur skall det gå för dem när vi bara köper svenskt (räknar ICAs varor som svenska även om de odlas i bulgarien och tillagas i turkiet allt som oftast).

Finns Santa Maria utanför Sverige?
Citera
2026-01-27, 19:53
Medlem
Loyolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Hur skall det gå för dem när vi bara köper svenskt (räknar ICAs varor som svenska även om de odlas i bulgarien och tillagas i turkiet allt som oftast).

Finns Santa Maria utanför Sverige?

Eftersom Santa Maria ägs av Paulig så gissade jag att de finns på den finska marknaden. Det stämde och efter en googling så visar det sig att de finns i flera länder i Europa.
AI-översikt:
"Santa Maria-kryddor och produkter (inklusive Tex Mex, BBQ, Asiatiskt) finns huvudsakligen i hela Europa, med en mycket stark ställning i Skandinavien (Sverige, Norge, Danmark, Finland), Baltikum och Ryssland. De säljs även i länder som Belgien, Tyskland, Spanien, Irland, Italien, Schweiz, Storbritannien, Österrike, Malta, samt i Singapore och Hong Kong."
Citera
2026-01-27, 19:59
Medlem
tram123s avatar
Inte konstigt alls, det är konstigt att ens fortsätta sin verksamhet i Sverige.
Fler och fler företag drar till andra länder då löner, skatter m.m. är för höga här, flytta till Estland och företagets utgifter går enkelt ner med 50%, är fan hål i huvudet att fortsätta i Sverige.
Citera
2026-01-27, 20:33
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Intressanta tankar, men var kan jag läsa att nedanstående stämmer?
"I Sverige finns 2 miljoner människor i produktiv verksamhet. Dessa två miljoner skall försörja sig själva + 8 miljoner människor som inte tillhör den produktiva sektorn."

Så mycket fake news här på Flashback!

Vad menas egentligen med produktiv verksamhet? Är man kommunalt anställd, jobbar med installationer av vatten och avlopp, drift av vattenverk och avloppsverk, eller jobbar med snöhantering eller trädgårdsskötsel osv. - är man då onödig??

Muppen ovan, Holmium, tycker vi skall skrota offentliga sektorn - öööhhh??
Varför skulle privata giriga aktörer sköta offentliga sektorn bättre? Think Pink, det gick ju bra!

Amerikansk sjukvård är ju 100% privat, och där går folk på knäna av kostnader för sjukvård och mediciner.
2024 gick 618010 amerikanska medborgare i personlig konkurs pga svårigheter att betala fakturor från företag som bedriver världens dyraste sjukvård och sjukförsäkring…
Citera
2026-01-27, 20:47
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Det stämmer, Göteborgs kex flyttade från Kungälv till Baltikum (Estland?) för ett antal år sedan.

Nej, dom flyttade till Lettland.

Företaget Göteborgskex hade bakat i Kungälv i mer än 150 år, och dom hade flertalet starka varumärken/produkter.

Nu byggde man en ny fabrik (jäkla mycket strul) på en leråker (billig) 20km utanför Riga.
Där fabriken ligger nu finns inga bostäder - ingen bor där!

Första året bussade dom 300 personer till fabriken från Riga och orter på väg mot fabriken.

Nya fabriken har fått mycket kritik - stora problem med dricksvatten (orent jämfört med Sverige), anställda som knappt vet fram och bak på en skruvmejsel skiftnyckel eller degskrapa…

Jag har naturligtvis slutat köpt mina favoritkakor, ballerina bla. och kommer aldrig köpa något av deras sortiment. Pratar alltid illa om deras produkter när jag är på Willys och ICA, som ofta slutar med att kunderna väljer andra produkter.

Jag har numera en lång lista på företag jag bojkottar: Brämhults (juicer mm), Barilla (homofobiska ägare), Gevalia (först ut av kaffeföretagen att ta bort 50 gram kaffe i förpackningen - 500g blev 450g och priset bestod).
Tesla - skulle aldrig någonsin köpa eller bruka en Tesla. Jag vägrar dessutom åka med folk som har Tesla. Vägrar åka taxi om det är en Tesla!

Finns minst tio företag till på bojkott-listan - men det tar vi någon annan gång.
Senast redigerad av GretaForPresident 2026-01-27 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in