Citat:
Ursprungligen postat av
Aakerbock
Det stämmer, Göteborgs kex flyttade från Kungälv till Baltikum (Estland?) för ett antal år sedan.
Nej, dom flyttade till Lettland.
Företaget Göteborgskex hade bakat i Kungälv i mer än 150 år, och dom hade flertalet starka varumärken/produkter.
Nu byggde man en ny fabrik (jäkla mycket strul) på en leråker (billig) 20km utanför Riga.
Där fabriken ligger nu finns inga bostäder - ingen bor där!
Första året bussade dom 300 personer till fabriken från Riga och orter på väg mot fabriken.
Nya fabriken har fått mycket kritik - stora problem med dricksvatten (orent jämfört med Sverige), anställda som knappt vet fram och bak på en skruvmejsel skiftnyckel eller degskrapa…
Jag har naturligtvis slutat köpt mina favoritkakor, ballerina bla. och kommer aldrig köpa något av deras sortiment. Pratar alltid illa om deras produkter när jag är på Willys och ICA, som ofta slutar med att kunderna väljer andra produkter.
Jag har numera en lång lista på företag jag bojkottar: Brämhults (juicer mm), Barilla (homofobiska ägare), Gevalia (först ut av kaffeföretagen att ta bort 50 gram kaffe i förpackningen - 500g blev 450g och priset bestod).
Tesla - skulle aldrig någonsin köpa eller bruka en Tesla. Jag vägrar dessutom åka med folk som har Tesla. Vägrar åka taxi om det är en Tesla!
Finns minst tio företag till på bojkott-listan - men det tar vi någon annan gång.