2026-01-27, 12:48
Medlem
Raktinyllets avatar
Jag har några oöppnade flak som är säkert 10-15år gamla, jag vet inte riktigt vad jag ska göra, ska jag öppna varje jävla burk och hälla ut i vasken för att sedan återvinna som metall, kanske är mögliga klumpar i burkarna så det inte går.

Någon som varit i samma sits och kan ge mig lite tips!
Citera
2026-01-27, 12:50
Medlem
Connykrims avatar
Drick upp skiten. Öl går inte ut, inte enligt mig iaf.
Citera
2026-01-27, 12:55
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Koka sjömansbiff på dem, är du rädd för mögel häll upp i ett glas först för att titta och lukta
Citera
2026-01-27, 12:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Jag har några oöppnade flak som är säkert 10-15år gamla, jag vet inte riktigt vad jag ska göra, ska jag öppna varje jävla burk och hälla ut i vasken för att sedan återvinna som metall, kanske är mögliga klumpar i burkarna så det inte går.

Bildas inga mögliga klumpar, de håller tätt. Men dricka kan du inte. Öppna, häll ut. Be någon göra det mot panten.
Citera
2026-01-27, 12:58
Medlem
kraftfoders avatar
Det beror på ölen. Om det är porter etc. kan man kolla om ölen är okej.
Men vanlig "fulöl" är bara att vaska och återvinna.

Om det är pant (1 kr) kan man kanske få panten tillbaka..
Citera
2026-01-27, 12:59
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Kanske blir samlarvärde på dom.
Lägg i källaren och sälj om 50 år.

Vad är en oöppnad mellanöl från 1969 värd idag?
Citera
2026-01-27, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet

Är det vanliga folköl så häll ut skiten och panta burkarna eller ge bort dem till någon som vill panta!
Citera
2026-01-27, 13:10
Medlem
Råkade ut för liknande 1988 i Israel. Köpte 6 Budweiser i en butik. Det visade sig att de var från 1968 och det kom bara skum ur burkarna när man hällde upp.
Citera
2026-01-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

I julas drack jag en mörk julöl (Nynäshamns Valsvikens vinterporter 2017) som var alldeles utmärkt, men den var på flaska och det kan ha betydelse för hur länge ölen tål att lagras.
Citera
2026-01-27, 13:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo hälla ut är nog det bästa. Bara lämna dom någonstans och det kan komma förbi en alkis som dricker dom trots mögel och skit. Blir sedan allvarligt sjuk kanske dör tom och det är på ens karma.

Så en efter en i vasken. Sedan om de nu är 15 år gamla går de väl inte att panta så metallåtervinning.
Citera
2026-01-27, 13:25
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Om det är pant (1 kr) kan man kanske få panten tillbaka..
Lär knappat vara 1 kr pant om burkarna 10+ år.

Edit: kan vara 1 kr, panten höjdes till 1 kr 2010 säger gåggel.

Edit igen : Nej går ej att panta!

Gamla flaskor och burkar kommer att gå att panta två år efter sista försäljningsdatum. Enligt svensk lag ska det framgå på förpackningen vilket belopp som betalas ut när förpackningen pantas.
Senast redigerad av CooolaFlickan2014 2026-01-27 kl. 13:28.
Citera
2026-01-27, 13:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Lär knappat vara 1 kr pant om burkarna 10+ år.

Edit: kan vara 1 kr, panten höjdes till 1 kr 2010 säger gåggel.

Edit igen : Nej går ej att panta!

Gamla flaskor och burkar kommer att gå att panta två år efter sista försäljningsdatum. Enligt svensk lag ska det framgå på förpackningen vilket belopp som betalas ut när förpackningen pantas.

Om det inte är internationell öl. Importerad eller köpt från färja. Dä är det ju bara metallåtervinning som gäller.

Möjligen kanske om 100 år skulle det finnas ett värde. Forskare då skulle tycka det var intressant att kunna kolla hur man bryggde öl år 2010...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in