2026-01-27, 09:19
Avstängd
Staffesmurfsons avatar
Tänkte sova över på en gymnasieskola man planerar och får dit sovsäck och annat sedan går jag in i ett skyddsrum och sover där. Alternativt under en trappa eller om man bara låser in sig på toaletten. Viktigaste är att jag inte blir upptäckt skolan städas varje dag. Men tänker att städarna maximalt kan vara kvar 1h efter "stängning" Skulle detta utgöra brott? Har ni andra tips? Skulle ett larm e.v kunna utlösas? Men om vi utgår från att jag bara är i skyddsrummet. Skulle detta bryta mot någon lag? Tänker olaga intrång men jag gör ju inget intrång då jag bara är kvar på skolan?
Citera
2026-01-27, 09:34
Medlem
fimbuls avatar
Citat:
Den som i annat fall än som avses i första stycket obehörigen tränger in eller stannar kvar i en byggnad eller ett fartyg, på en gårdsplan eller på en annan liknande plats döms för olaga intrång till böter eller fängelse i högst ett år.

Det är lika mycket olaga intrång att stanna kvar som att tränga in.
Citera
Medlem
Klart det är olaga intrång, det är ju planerat och du har sovsäck med dig.

Med tanke på dina tidigare trådar, så förstår jag att du inte är den skarpaste kniven i kökslådan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Staffesmurfson
Tänkte sova över på en gymnasieskola man planerar och får dit sovsäck och annat sedan går jag in i ett skyddsrum och sover där. Alternativt under en trappa eller om man bara låser in sig på toaletten. Viktigaste är att jag inte blir upptäckt skolan städas varje dag. Men tänker att städarna maximalt kan vara kvar 1h efter "stängning" Skulle detta utgöra brott? Har ni andra tips? Skulle ett larm e.v kunna utlösas? Men om vi utgår från att jag bara är i skyddsrummet. Skulle detta bryta mot någon lag? Tänker olaga intrång men jag gör ju inget intrång då jag bara är kvar på skolan?

Olaga intrång innebär inte alltid att du "tränger in". Du ska inte ta lagtext så bokstavligt.
Om du befinner dig på en plats där du inte har lov att vara så begår du oftast olaga intrång oavsett hur du tog dig till platsen.
Citera
2026-01-27, 09:36
Medlem
Fettsugnings avatar
"Den som olovligen tränger in eller stannar kvar i någon annans bostad eller annat liknande boende döms för hemfridsbrott till böter eller fängelse i högst ett år. För hemfridsbrott döms även den som olovligen tränger in eller stannar kvar i en trädgård, på en gårdsplan eller på en annan liknande plats som tillhör bostaden eller boendet.

Den som i annat fall än som avses i första stycket obehörigen tränger in eller stannar kvar i en byggnad eller ett fartyg, på en gårdsplan eller på en annan liknande plats döms för olaga intrång till böter eller fängelse i högst ett år."

Brb 4:6
Citera
2026-01-27, 09:37
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staffesmurfson

Olaga intrång oavsett om du får vara på skolan dagtid eller inte. Risk för larm och säkert vakt-ronder.

Men räkna främst med att soc kommer plocka upp dig om du är elev. Är du bara hemlös blir det väl en polissak. Men kanske soc där med, om du har tur.

Varför har du ett behov av att sova i skolan?
Citera
2026-01-27, 10:00
Medlem
Olaga intrång är det i alla fall!
Citera
2026-01-30, 03:01
Medlem
Tranquility Bass avatar
Det juridiska har du fått reda på, gällande inbrottslarm så beror det på. Vissa skolor har det medan andra inte. Skyddsrum på skolor är även sällan tillgängligt utan nyckel.
Citera
2026-01-30, 07:13
Medlem
Att stanna kvar i en skola efter stängning utan tillstånd, i syfte att sova där och undvika att bli upptäckt, kan utgöra brottet olaga intrång enligt brottsbalken, även om man inte “bryter sig in” fysiskt. Det räcker att man obehörigen uppehåller sig i en byggnad som inte är öppen för allmänheten. Skolor räknas normalt som sådana utrymmen efter stängningstid. Att gömma sig i skyddsrum, under trappor eller på toaletter förändrar inte den juridiska bedömningen. Dessutom kan larm utlösas och man riskerar att bli avvisad, polisanmäld eller misstänkt för andra brott beroende på omständigheterna.

Sammantaget är beteendet sannolikt olagligt utan skolans uttryckliga tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in