En kreativ paus kan bidra till att man får upp ny energi och nytt fokus och det är väl det vi kanske kan applicera på Lion's Share i dagsläget. Detta svenska heavy metal-band bildades redan 1987 i Sundsvall men basen förflyttades sen till huvudstaden Stockholm. I dåvarande kärnan var det Lars Chriss och Kay Backlund som styrde och ställde. På första plattorna var Sorcerer-vokalisten Anders Engberg med på tåget - och han är ju inte dålig på något sätt - men jag kan nog tycka att Lion's Share fick ett lyft sedan Nils Patrik Johansson gick med som vokalist. En utmärkt sångare med bra klös i rösten. Förutom honom och Lars Chriss ingår även Andy Loos (bas) och Magnus Ulfstedt (trummor) i sättningen.
Diskografin ser ut som såhär:
• "Lion's Share" (1995)
• "Two" (1997)
• "Fall From Grace" (1999)
• "Entrance" (2001)
• "Emotional Coma" (2007)
• "Dark Hours" (2009)
• "Inferno" (2026)
Sen 2018 har bandet också haft en förmåga att släppa massa låtar som singlar. Man ville kanske testa på ett nytt grepp i en musikbransch som förändras? Vem vet. Skivomslaget till det kommande albumet ser dock inte imponerande bra ut men visst, det finns väl ännu sämre. Nu påstås det att Lion's Share är tillbaka tyngre, mörkare och mer fokuserade än någonsin. Och då säger jag bara: upp till bevis.
Har ändå lite låga förväntningar på "Inferno"-alstret, bättre det och bli positivt överraskad än att ha höga förväntningar och bli besviken. Första gången som jag kom i kontakt med bandet på riktigt genom ett helt album (och inte bara någon enstaka låt) var via "Emotional Coma" och där finns det ett flertal solida tracks som "The Edge Of The Razor" och "The Arsonist".
Kommer finnas ett par tillfälle här att se bandet live framöver:
• Fredag den 27 mars 2026, Encore i Sundbyberg (releaseparty)
• Lördag den 11 april 2026, Palatset i Linköping
Kan det här året bli det år när Lion's Share fullständigt överraskar och tystar alla kritiker med en kanonplatta? Vi får väl se vad som händer?
Diskografin ser ut som såhär:
• "Lion's Share" (1995)
• "Two" (1997)
• "Fall From Grace" (1999)
• "Entrance" (2001)
• "Emotional Coma" (2007)
• "Dark Hours" (2009)
• "Inferno" (2026)
Sen 2018 har bandet också haft en förmåga att släppa massa låtar som singlar. Man ville kanske testa på ett nytt grepp i en musikbransch som förändras? Vem vet. Skivomslaget till det kommande albumet ser dock inte imponerande bra ut men visst, det finns väl ännu sämre. Nu påstås det att Lion's Share är tillbaka tyngre, mörkare och mer fokuserade än någonsin. Och då säger jag bara: upp till bevis.
Har ändå lite låga förväntningar på "Inferno"-alstret, bättre det och bli positivt överraskad än att ha höga förväntningar och bli besviken. Första gången som jag kom i kontakt med bandet på riktigt genom ett helt album (och inte bara någon enstaka låt) var via "Emotional Coma" och där finns det ett flertal solida tracks som "The Edge Of The Razor" och "The Arsonist".
Kommer finnas ett par tillfälle här att se bandet live framöver:
• Fredag den 27 mars 2026, Encore i Sundbyberg (releaseparty)
• Lördag den 11 april 2026, Palatset i Linköping
Kan det här året bli det år när Lion's Share fullständigt överraskar och tystar alla kritiker med en kanonplatta? Vi får väl se vad som händer?
Är du inget fan av bandet alls?