2026-01-26, 16:39
Medlem
Hej,

Jag funderar på vilka kontakter som egentligen är bra att spara på mobilen. Finns det några specifika nummer som är viktiga att ha tillgängliga vid behov, som kan vara bra att ha snabbt åtkomliga i en nödsituation?

Tänker på både privata och offentliga tjänster här. Kanske sådana man inte tänker på så ofta men som kan vara avgörande om något händer. Till exempel, sjukvård, akuta nummer eller andra viktiga myndigheter.

Har ni några tips på detta? Tack på förhand!
Citera
2026-01-26, 16:43
Medlem
Eurodiscos avatar
Hur ska vi veta vika kontakter som är viktiga för just dig, Spara dom kontakter du anser vara viktiga o användbara för dig så blir det nog bra.
Citera
2026-01-26, 17:03
Avstängd
Där sa du nått.
Håller själv på att ordna med nytt nummer till en av telefonerna.
Behöver dela upp umgänget och intressena. Skönt att kunna stänga ute något när det behövs.
En arbetstelefon.
En till familj och vänner.
En till slynan och musik.
En till grannskapet. Det flyttade in en långbent sak i samma trapp i dagarna och kan inte riskera att blanda ihop slynan med långben

Är väl inte bäst på att spara nummer. Har massa sms där man ska försöka hitta och ja, det är rörigt.
Kan nog bli bra att dela upp allt.
Citera
2026-01-26, 18:01
Medlem
Du har redan 112 på din mobil det räcker!
Citera
2026-01-26, 19:00
Medlem
KlasLunds avatar
Arbetsförmedlingen och kanske morsan. Har du syskon?
Citera
2026-01-26, 19:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej,

Jag funderar på vilka kontakter som egentligen är bra att spara på mobilen. Finns det några specifika nummer som är viktiga att ha tillgängliga vid behov, som kan vara bra att ha snabbt åtkomliga i en nödsituation?

Tänker på både privata och offentliga tjänster här. Kanske sådana man inte tänker på så ofta men som kan vara avgörande om något händer. Till exempel, sjukvård, akuta nummer eller andra viktiga myndigheter.

Såhär tänker jag om kontakter som kan nås utan att man öppnar telefonen. Faller man ihop på stan t ex, så är det ju skitsamma om någon myndighet behöver kontaktas. Kanske om man har någon specifik sjukdom så kanske man behöver telefonnumret till behandlande klinik. Det är det enda jag kommer på. Däremot har jag tre personer som nödkontakt, för händer det mig något, så är det ju inte alls säkert att den de ringer först, svarar. Du kan ju också tänka så, att i de kontakterna ska det även ligga ditt andra telefonnummer om du har något, eller någon som är nära dig fysiskt. Ifall du tappar bort telefonen och en ärlig människa hittar den. Du får markera nödkontakterna vad de har för relation till dig.
Citera
2026-01-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej,

Hur svårt är det att tänka till lite….?

Varför inte ha alla dina kontakter på din telefon, givetvis skyddade med bra läskod, fingeravtryck eller faceID, beroende på vilken mobil du har.

Så har du alla kontakter samlade och i ordning, och kan även välja att lägga vissa extra betydelsefulla som du använder ofta som typ ”snabbminnen”
Citera
2026-01-26, 20:06
Medlem
kl4sseKocks avatar
Lokla pizzerian, taxi och ett par glädeflickor,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in