2026-01-26, 16:02
Medlem
DARYLs avatar
Någon som vet var man kan göra detta?

Vill växla ca 15000 kr till dollar för att använda som spending cash på semestern.

På FOREX måste man kunna visa var pengarna kommer ifrån, någon som har förslag på bra förklaringar som accepteras utan att man får en granskning på sig?
Citera
2026-01-26, 16:10
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL

Vill växla ca 15000 kr till dollar för att använda som spending cash på semestern.

På FOREX måste man kunna visa var pengarna kommer ifrån, någon som har förslag på bra förklaringar som accepteras utan att man får en granskning på sig?
"Jag har sparat dem till min semesterresa"?

Femton lök är näppeligen särdeles svåra att spara ihop, eller hävda att man sparat ihop? Det är ju liksom inte miljontals kronor, liksom?
Citera
2026-01-26, 16:16
Medlem
Citat:

15.000 kr bryr de sig inte om!
Citera
2026-01-26, 16:21
Medlem
Eurodiscos avatar
Säg bara att du har sparat pengarna till din semester om nu Forex ens bryr sig15000 kr blir ca 1500 dollar det är inte särskilt mycket pengar.
Citera
2026-01-26, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurodisco
Säg bara att du har sparat pengarna till din semester om nu Forex ens bryr sig15000 kr blir ca 1500 dollar det är inte särskilt mycket pengar.

Allt över 10k i sedlar ställer de frågor på tyvärr.

Sätt in de 15k i insättningsautomat och sen köpa dollar på kortet eller ta ut dollar i en bankomat som tillhandahåller det.
Citera
2026-01-26, 19:11
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Allt över 10k i sedlar ställer de frågor på tyvärr.

Sätt in de 15k i insättningsautomat och sen köpa dollar på kortet eller ta ut dollar i en bankomat som tillhandahåller det.

Är inte banken skyldiga att rapportera till Skattemyndigheten att jag satt in kontanter?
Citera
2026-01-26, 19:28
Medlem
Citat:
Är inte banken skyldiga att rapportera till Skattemyndigheten att jag satt in kontanter?

Insättningsautomaterna har spärr för insättningar över 15.000 i månaden eller liknande så det kommer inte att rapporteras, möjligen om du sätter in 15.000 i månaden i flera månader men troligen får du kontot spärrat långt innan dess.
Citera
2026-01-26, 22:08
Medlem
dude2ks avatar
Säg att du tog dem ur madrassen bara? Hur fan ska man veta vart just de 15k kom ifrån? Man ska väl inte behöva märka upp alla ens sedlar.
Citera
2026-01-27, 03:57
Medlem
Citat:
Kontanter är svårt att redovisa, helt enkelt för att det knappast förkommer numera.

Varför kan du inte bara köpa från ditt konto? Är det svarta pengar så är det väl bara bra om det blir strul.

Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Insättningsautomaterna har spärr för insättningar över 15.000 i månaden eller liknande så det kommer inte att rapporteras, möjligen om du sätter in 15.000 i månaden i flera månader men troligen får du kontot spärrat långt innan dess.
Forex frågar vad du ska ha pengarna till, kontrollfrågor. Till och med senast när jag bara skulle ha 2k i SEK till Eur. Då tog jag ändå ut från mitt bankkonto.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-27 kl. 04:00.
Citera
2026-01-27, 04:00
Medlem
Dan88s avatar
Citat:

Gå in två olika dagar eller ge hälften till nån annan som kan växla. En mindre summa väcker inga misstankar.
Citera
2026-01-27, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Gå in två olika dagar eller ge hälften till nån annan som kan växla. En mindre summa väcker inga misstankar.
Allt registreras, så även om du växlar lite så finns det dokumenterat. Om man sedan gör någon genomkörning för att se på det totala beloppet som någon växlar vet jag inte. Men inte omöjligt.
Citera
2026-01-27, 06:13
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kontanter är svårt att redovisa, helt enkelt för att det knappast förkommer numera.

Varför kan du inte bara köpa från ditt konto? Är det svarta pengar så är det väl bara bra om det blir strul.

Forex frågar vad du ska ha pengarna till, kontrollfrågor. Till och med senast när jag bara skulle ha 2k i SEK till Eur. Då tog jag ändå ut från mitt bankkonto.
Sjukt att de ställer frågor för en sådan summa! Å andra sidan är ju frågan lätt att besvara med "jag ska åka på semester till ett land i EURO-zonen".

Till TS: säg att du fått dem i present av en äldre släkting för att använda som reskassa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in