2026-01-26, 02:02
Medlem
Har försökt tolka vad Trump har hittills gjort och uttalat sig om olika konflikter och världsdelar, ifall det kan finnas någon systematik?
Har därvidlag kommit fram till följande.
1. USAs närområde. Vi måste till varje pris förvara området runt Nordamerika, så inget annat land kan hävda några maktintressen av något slag.
2. Alla andra delar av världen. Det skall vara slumpmässigt och oförutsebart hur vi kommer att agera.
Inget land skall veta hur USA ställer sig i alla typer av frågor, och det spelar ingen roll om det gäller handel, krig eller andra typer av konflikter.
Det finns endast ett undantag från denna regel, och detta är Israel som måste försvaras till varje pris.
När det gäller Iran har jag inte bestämt mig än, ifall detta handlar om att skydda Israel, eller om en planlös oförutsebar strategi skall gälla?
Dessutom kan jag inte begripa, att några länder vågar ha valutareserv i US-dollar, eller några US-statsskuldpapper?
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-01-26 kl. 02:47.
Citera
2026-01-26, 02:06
Bannlyst
Du glömde 3. Europa. Stötta anti-EU krafter i flera länder. Han är väldigt emot EU men säger sig bry sig om Europa och att Europa går mot en undergång som han vill hjälpa dom från.
Citera
2026-01-26, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demotrash
Du glömde 3. Europa. Stötta anti-EU krafter i flera länder. Han är väldigt emot EU men säger sig bry sig om Europa och att Europa går mot en undergång som han vill hjälpa dom från.

Jag har försökt lägga ihop vad Trump har sagt + hur han verkligen har agerat.
När det gäller Europa skall helt klart en slumpmässig och planlös politik råda från USAs sida, och ingen skall veta hur USA ställer sig i alla typer av frågor!
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-01-26 kl. 02:36.
Citera
2026-01-26, 06:06
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
.....
När det gäller Iran har jag inte bestämt mig än, ifall detta handlar om att skydda Israel, eller om en planlös oförutsebar strategi skall gälla?
.......
Förutom Israel har han i vissa fall haft rika sauider som investerare sedan 1980talet så att stötta deras kungahus är nog ofta en genuin reaktion.
Så där finns en till ledning som vill hålla bort Iran från att försöka behålla/utöka sin lokala maktbas.

På hemmaplan har han dock bekymret att till sina väljare var utlovat mindre engagemang utlands.
Där kan alla varianter av tullhot vara användbara... åtminstone tills de inser att det inte går flytta tillbaka tillverkningsindustri på 1-3 år vanligen.
Citera
2026-01-26, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Förutom Israel har han i vissa fall haft rika sauider som investerare sedan 1980talet så att stötta deras kungahus är nog ofta en genuin reaktion.
Så där finns en till ledning som vill hålla bort Iran från att försöka behålla/utöka sin lokala maktbas.

På hemmaplan har han dock bekymret att till sina väljare var utlovat mindre engagemang utlands.
Där kan alla varianter av tullhot vara användbara... åtminstone tills de inser att det inte går flytta tillbaka tillverkningsindustri på 1-3 år vanligen.
Men Saudi har idag goda relationer till Iran.
När både Iran och Saudi godkändes som medlemmar i BRICS från 1 jan 2024, då var kravet att de var vänner, vilket Kina fixade som medlare.
Saudi valde dock att avvakta med sitt medlemskap vilket man fortfarande gör.
(Jag tror det handlar om Saudi har en del med USA att göra, samt osäkerhet med Israel?)
Sen vet jag att när USA-Israel anföll Iran juni 2025, då var det absolut förbud använda saudiskt luftrum.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-01-26 kl. 06:30.
Citera
2026-01-26, 08:10
Medlem
Lower3rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Jag har försökt lägga ihop vad Trump har sagt + hur han verkligen har agerat.
När det gäller Europa skall helt klart en slumpmässig och planlös politik råda från USAs sida, och ingen skall veta hur USA ställer sig i alla typer av frågor!
Gäller det också 4.) Ryssland, och 5.) Kina? Med den globala betydelse de har kan de väl knappast anses vara "resten av världen"?

Ryssland är knepigt; många (de flesta?) republikaner anser fortfarande att Ryssland är deras största fiende men The Don har varit märkligt vek mot dem. Ryktas om hållhakar (Deutsche Bank, etc.).

Och Kina är väl numera utpekat som deras största fiende? De är på väg om USA på flera viktiga områden.

Eller faller dessa två under sina egna respektive "intressesfärer" varför The Don helt enkelt ignorerar dem?
Citera
2026-01-26, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lower3rd
Gäller det också 4.) Ryssland, och 5.) Kina? Med den globala betydelse de har kan de väl knappast anses vara "resten av världen"?
Ryssland är knepigt; många (de flesta?) republikaner anser fortfarande att Ryssland är deras största fiende men The Don har varit märkligt vek mot dem. Ryktas om hållhakar (Deutsche Bank, etc.).
Och Kina är väl numera utpekat som deras största fiende? De är på väg om USA på flera viktiga områden.
Eller faller dessa två under sina egna respektive "intressesfärer" varför The Don helt enkelt ignorerar dem?
Nä, så långt har han inte tänkt Trump.
Slumpmässighet och planlöshet detta skall gälla USAs relation till alla "fjärran" länder, förutom givetvis Israel!
Citera
2026-02-03, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lower3rd

Skulle vilja ändra lite jag påstod i trådstarten.
Slumpmässighet och planlöshet detta skall gälla USAs politik mot alla länder, men med 2 undantag.
1. Israel måste vi alltid stödja i alla avseenden.
2. Länder med kärnvapen får vi inte bråka med, så vi riskerar ett kärnvapenkrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in