2026-01-25, 22:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tar ett foto av ett föremål och kör det sen genom shapescan som läser av föremålet och gör om det till antingen stl-fil som används till bla 3dskrivare eller svg som används till bla laser.
https://shapescan.pt/tutorial

Ska vara ett enkelt sätt att avbilda ett föremål för att ex: tillverka en låda i rätt former eller laserskära till skuminlägg, testade och lyckades göra en rätt bra avbild av en skiftnyckel, det röda är 3dprintad och följer skiftnyckelns form rätt bra.
https://ibb.co/99h5Dpfs

Men att få ett bra foto är ett djävla aber för shapescan förvirras lätt av skuggor, testade bla att använda flera lampor, 1 lampa med diffusor, med och utan blixt men fick ett bra foto först efter att jag målade skiftnyckeln svart och sen redigerade bilden för att öka kontrasten mellan vitt o svart.
Att måla allting som ska avbildas är inte praktiskt möjligt så hur tar man ett bra foto rakt ovanför föremålet utan att få med en massa skuggor?
/A.A
Senast redigerad av Arne.Anka 2026-01-25 kl. 22:39.
Citera
2026-01-25, 22:41
Medlem
sommarlovs avatar
Skulle det fungera med en selfielampa på kameran?
Citera
2026-01-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
...
Att måla allting som ska avbildas är inte praktiskt möjligt så hur tar man ett bra foto rakt ovanför föremålet utan att få med en massa skuggor?
Lösningen är jämn belysning.
TRE eller FLER ljuskällor runt objektets placering som ger ungefärligen samma belysning på punkten som kameran riktas mot. (Och släck taklampan ;)

Blixtbelysning hjälper sällan - Möjligen om man synkar två eller fler indirekt mot reflekt-/diffusorskärmar vid sidorna.

Har du kraftigt 3D-behov - typ att fota en stående batterskruvdragare uppifrån - så måste du 'tänka' 3D i belysningen också...
Citera
2026-01-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
/.../
/A.A

Jag har noll koll på 3d-printing och arbetsflödet du beskriver, men höll på lite med produktfoto på förra jobbet.

För lite mindre prylar var ringljus/ringblixtar the shit. Såna kan du hitta i prisnivåer från Clas Ohlson till liten italiensk bil, och du får vad du betalar för. Jag tror du hellre vill ha ringljus än ringblixt.

Men redan en lagom stor skiftnyckel är nog för stor för de ringljus vi hade iallafall. Då skulle jag tänka softbox (vilket du redan verkar ha gjort). Men hur stor var din diffusor? Här tänker jag att riktigt stor är det man vill ha. Kanske dubbla diametern mot det du vill fotografera. Eller ett ljustält om du kan få till de rätta vinklarna på prylen inne i ett sånt. För båda de alternativen tror jag du behöver gå till en välsorterad fotobutik.
Citera
2026-01-31, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Lösningen är jämn belysning.
TRE eller FLER ljuskällor runt objektets placering som ger ungefärligen samma belysning på punkten som kameran riktas mot. (Och släck taklampan

Blixtbelysning hjälper sällan - Möjligen om man synkar två eller fler indirekt mot reflekt-/diffusorskärmar vid sidorna.

Har du kraftigt 3D-behov - typ att fota en stående batterskruvdragare uppifrån - så måste du 'tänka' 3D i belysningen också...
Blixt är det enda som funkar smidigt och ger tillförlitlig resultat.

Tre blixtar med stora softboxar. Det blixten gör är att den slår ut allt annat ljus - alltså ströljus från lampor, FÖNSTER osv. För inte fan vill du stå på ett kolsvart dass för att slippa ströljus.
Blixtar har också en jämnare färgtema än exempelvis tre billiga bygglampor. Blixtra är också ställbara och du kan enkelt justera ljusstyrkan istället för att få en rimligare slutartid efter kameran inte alltid kan synka på för snabba tider.

Lika viktigt är en bakgrund med nollhorisont för vinkar ger skuggor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in