2026-06-14, 13:22
  #6433
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag tycker jag förstår det ganska bra i alla fall. Jag gör det också. Det handlar väl mer om hjärta än vem som har bäst teologisk förståelse, vem jesus var och vem gud är kan vi nog inte förstå ändå från vårt begränsade perspektiv, så att bråka om det blir ganska meningslöst egentligen.

Vi får greppa tag i vad vi inte fullt förstår ändå, det är nog del av budskapet.
Det är nog inte en del av budskapet. Bättre att du ger Jesus en chans även om det skaver ibland. Vi är syndare och det är syndare han vänder sig till.

Men gån I åstad och lären eder vad de orden betyda: 'Jag har behag till barmhärtighet, och icke till offer.' Ty jag har icke kommit för att kalla rättfärdiga, utan för att kalla syndare.» — Matteus 9:13
Citera
2026-06-14, 13:23
  #6434
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Hej, har du hunnit göra dig några tankar kring vad "Gustav Adolfs kyrka" skulle kunna innebära enligt denna kontext?
Nej, jag hoppade över det bara. Det är väl något personligt mellan honom och gud, jag lägger mig inte i. Om gud nu faktiskt pratade med honom.
Citera
2026-06-14, 13:28
  #6435
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är nog inte en del av budskapet. Bättre att du ger Jesus en chans även om det skaver ibland. Vi är syndare och det är syndare han vänder sig till.

Men gån I åstad och lären eder vad de orden betyda: 'Jag har behag till barmhärtighet, och icke till offer.' Ty jag har icke kommit för att kalla rättfärdiga, utan för att kalla syndare.» — Matteus 9:13
Kan du summera budskapet?

Jag försökte skriva vad jag tycker det är, men jag kunde inte hitta orden riktigt. Det kändes som att inga räckte.
Citera
2026-06-14, 14:44
  #6436
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kan du summera budskapet?

Jag försökte skriva vad jag tycker det är, men jag kunde inte hitta orden riktigt. Det kändes som att inga räckte.
Allt han sa och allt som är återgivet är viktigt. Själv summerade han lagen och profeterna med:

Därför, allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det skolen I ock göra dem; ty detta är lagen och profeterna. — Matteus 7:12

Då svarade han honom: »'Du skall älska HERREN, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av allt ditt förstånd.' Detta är det yppersta och förnämsta budet. Därnäst kommer ett som är detta likt: 'Du skall älska din nästa såsom dig själv.' På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna.» — Matteus 22:37-40
Citera
2026-06-14, 19:21
  #6437
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ja12
Gud är vänlig annars.

Guds kännedom är väl kungligheter.
Närmast är väl ändå konungen till konungarnas konung.

Väldigt snäll och ödmjuk, väldigt trevlig dessutom.
Citera
2026-06-14, 19:57
  #6438
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Nej, jag hoppade över det bara. Det är väl något personligt mellan honom och gud, jag lägger mig inte i. Om gud nu faktiskt pratade med honom.
Ja det kan vara något personligt. Har inte tänkt på det förut, men när du tar upp det så var det nog en mindre prövning ifall det syftar på kungens far, Gustaf Adolf.

Jag är inte mycket för uppfattningen att kungligheter och annan överhet står närmare Gud än oss andra. Det stämmer inte alls med Jesus budskap.
Citera
2026-06-14, 20:44
  #6439
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ja12
I don't acknowledge God and Jesus when them don't want me well or the whole population lost after death? Nothing comes after death. No one could punish humanity.

Think if atheists quess right.
You probably misunderstand most of it. The Creator does not favor people and does not want to deny anyone eternal life.

What thousands of people around the world, who have had near-death experiences, have said suggests that you don't die when your body dies.
Citera
2026-06-17, 12:33
  #6440
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!
Har du hört talas om International Society for Science and Religion?
Citera
2026-06-17, 12:35
  #6441
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Har du hört talas om International Society for Science and Religion?
Nej ingen aning.
Citera
2026-06-17, 12:37
  #6442
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Har du hört talas om International Society for Science and Religion?
Jo kollade nu, verkade lite intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=tp1ivUSSz2s
Kolla denna. Ganska intressant, om man orkar lägga 5 timmar. (som jag gjorde)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in