2026-08-31, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Men vilken fruktansvärd sak att säga.

"Var det så Jesus gjorde, var det så Jesus vill att vi ska göra?" Hämtad från text av det elementa bandet Teckla Knös.

Vad tänkte den människan att hennes hot skulle ha för inverkan på dig? Skrämma dig att bli Frälsningssoldat?

Jag har så väldigt svårt när kristna tror att det är bara just dom, som är troende på just det sättet de är i den församling de tillhör, som är välkomna till paradiset.

För mig blir då Gud både rasistisk och inskränkt.

Tack, där gav du mig en insikt. Att för den troende är det viktigt att vara utvald.

Om man anse sig som utvald, ser man sig självklar som för mer än andra. Och precis som du säger, känns det hela väldigt mycket som narcissism.

Vad kan vara mer narcissistiskt än att anse sig vara utvald av Gud......långt innan man blev född? Vi andra vanliga dödliga är bara teologisk kanonmat......

Undrar om Bakelsen kommer att ifrågasätta din röda sko igen? Måhända anser han röda skor vara extra syndiga?😁😜
Citera
2026-08-31, 20:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vad kan vara mer narcissistiskt än att anse sig vara utvald av Gud......långt innan man blev född? Vi andra vanliga dödliga är bara teologisk kanonmat......

Undrar om Bakelsen kommer att ifrågasätta din röda sko igen? Måhända anser han röda skor vara extra syndiga?😁😜
Vad kan vara mer narcissistiskt än att attackera guds utvalda. Då måste man verkligen vara dryg.
Citera
2026-08-31, 22:02
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vad kan vara mer narcissistiskt än att attackera guds utvalda. Då måste man verkligen vara dryg.
Ursäkta, hur vet du att du är Guds utvalda? En helt ärlig fråga.
Citera
2026-08-31, 22:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursäkta, hur vet du att du är Guds utvalda? En helt ärlig fråga.
Alla som tror på jesus är guds utvalda.
Citera
2026-09-01, 00:36
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Alla som tror på jesus är guds utvalda.
Så tror man på Jesus ska man inte kunna ifrågasättas? Inte ens om man ger sig in i en tråd som heter Ateister vs Kristna.

Vet du, det tycker jag är jätte konstigt.
Citera
2026-09-01, 00:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så tror man på Jesus ska man inte kunna ifrågasättas? Inte ens om man ger sig in i en tråd som heter Ateister vs Kristna.

Vet du, det tycker jag är jätte konstigt.
Ifrågasätta =/= förolämpa
Citera
2026-09-01, 02:44
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ifrågasätta =/= förolämpa
Asså ta och ha lite självransakan. Du kan själv vara rätt dömande/ förolämpande i dina inlägg. Det är klart att man får tillbaka i samma ton som man ger.

Kristna är inga offer i denna tråd.

De har själva valt att skriva i tråden. Om de känner sig förorättade torde det tyda på att de saknar argument som håller.
Citera
2026-09-01, 11:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Asså ta och ha lite självransakan. Du kan själv vara rätt dömande/ förolämpande i dina inlägg. Det är klart att man får tillbaka i samma ton som man ger.

Kristna är inga offer i denna tråd.

De har själva valt att skriva i tråden. Om de känner sig förorättade torde det tyda på att de saknar argument som håller.
Ateister kan vara monster. Vissa säger de mest vidriga sakerna, de har ingen självbehärskning, respekt eller kontroll. De är som mobbare faktiskt, man ska stå upp mot ondska så nu säger jag som det är, jag orkar inte ducka runt sanningen för att inte kränka stackars ateisters mobbarkänslor just nu.
Citera
2026-09-01, 12:48
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ateister kan vara monster. Vissa säger de mest vidriga sakerna, de har ingen självbehärskning, respekt eller kontroll. De är som mobbare faktiskt, man ska stå upp mot ondska så nu säger jag som det är, jag orkar inte ducka runt sanningen för att inte kränka stackars ateisters mobbarkänslor just nu.
Jag tänker att det är lätt att få känslan av att ens meningsmotståndare är illvilliga. Att de går på personangrepp, är argumentlösa eller saknar respekt.

Det enda vi själva kan ta ansvar för är hur vi själva responderar på det. Jag tänker att Jesus uppmanade sina följare att vända andra kinden till.

Du kanske inte duckar för att skalda det du kallar sanningen. Men du duckar ofta att svara på ärligt menade frågor. Du har exempelvis inte svarat på flera inlägg där jag kommenterat och frågat dig saker i denna tråd. Jag tänker oxå att det lätt blir lite infekterad i en tråd när ena parten anser sig äga sanningen.

Jag skriver att jag tänker detta och jag tror att det kan vara si eller så. Medan du anser dig sitta på sanningen och svaren. Ser du skillnaden?
Citera
2026-09-01, 13:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag tänker att det är lätt att få känslan av att ens meningsmotståndare är illvilliga. Att de går på personangrepp, är argumentlösa eller saknar respekt.

Det enda vi själva kan ta ansvar för är hur vi själva responderar på det. Jag tänker att Jesus uppmanade sina följare att vända andra kinden till.

Du kanske inte duckar för att skalda det du kallar sanningen. Men du duckar ofta att svara på ärligt menade frågor. Du har exempelvis inte svarat på flera inlägg där jag kommenterat och frågat dig saker i denna tråd. Jag tänker oxå att det lätt blir lite infekterad i en tråd när ena parten anser sig äga sanningen.

Jag skriver att jag tänker detta och jag tror att det kan vara si eller så. Medan du anser dig sitta på sanningen och svaren. Ser du skillnaden?
Ja, det känns som att ateister blir provocerade av att någon påstår sig ha svaren när de själva inte har svaren. Lite som att de föraktar kunskap?

Ateister går ju ofta på personangrepp, är argumentlösa och saknar respekt. Det är riktigt svårt att komma förbi många ateisters försvar, de har en hög mur och kommer man vänligt och ber om att bli insläppt så blir man bombarderad med bajs. Det är ju huvudsakligen inte en intellektuell fråga, utan det handlar om ifall man lyckas besegra sin egen stolthet för att kunna analysera saker så som de faktiskt är utan hinder och en massa psykologiska mekanismer som skriker och gapar så att ingen logik kan fungera.

T.ex. kolla detta inlägg från en annan tråd för ett tag sedan:
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
All vetenskap bygger på att man kan bevisa och sedan kunna upprepa försöket. Guds existens har fortfarande inte bevisats rent fysiskt och definitivt inte återupprepats.

Vi ateister håller oss till vetenskap därför tror vi att vi är smarta. Det som inte går att bevisa konkret finns med stor sannolikhet inte.

Kristna är ofta dumma. Otäcka varelser som fixar till sekter, lurar gubbar på hus och alltid hungriga på pengar eller flera damer. Kristnas IQ är under 100. Det imponerar inte.

Det går att se ganska tydligt vad det egentligen handlar om. Och sen om ujhs som konstant gapar om narcissism och 'religionspsykologi' som om han är kejsare över universum och har förmågan att veta allas tankar och motiv m.m.

Om man verkligen inte vill lämna över kontrollen till någon annan(gud) och föredrar att vara gud själv i sin egen värld så är tanken om att du måste lämna över kontrollen och att det kan bevisas läskig. Då kommer försvarsmekanismerna in och för att försvara sin rätt till kontroll och sin autonomi så går de till anfall mot alla som påstår att det inte är så som saker fungerar. Det är inte en intellektuell fråga, det tolkas som en personlig attack mot deras existens som försvaras med allt som kan kommas på, den som hävdar motsatsen måste förgöras för att världsbilden inte ska kollapsa.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-09-01 kl. 13:09.
Citera
2026-09-01, 14:04
Medlem
Citat:

Citat:
Ja, det känns som att ateister blir provocerade av att någon påstår sig ha svaren när de själva inte har svaren. Lite som att de föraktar kunskap?

Ateister går ju ofta på personangrepp, är argumentlösa och saknar respekt. Det är riktigt svårt att komma förbi många ateisters försvar, de har en hög mur och kommer man vänligt och ber om att bli insläppt så blir man bombarderad med bajs. Det är ju huvudsakligen inte en intellektuell fråga, utan det handlar om ifall man lyckas besegra sin egen stolthet för att kunna analysera saker så som de faktiskt är utan hinder och en massa psykologiska mekanismer som skriker och gapar så att ingen logik kan fungera.

Den här nivån av projektion är rent av skrämmande.
Citera
2026-09-01, 14:36
Medlem
Merrybums avatar
Citat:

T.ex. kolla detta inlägg från en annan tråd för ett tag sedan:

Det går att se ganska tydligt vad det egentligen handlar om. Och sen om ujhs som konstant gapar om narcissism och 'religionspsykologi' som om han är kejsare över universum och har förmågan att veta allas tankar och motiv m.m.

Om man verkligen inte vill lämna över kontrollen till någon annan(gud) och föredrar att vara gud själv i sin egen värld så är tanken om att du måste lämna över kontrollen och att det kan bevisas läskig. Då kommer försvarsmekanismerna in och för att försvara sin rätt till kontroll och sin autonomi så går de till anfall mot alla som påstår att det inte är så som saker fungerar. Det är inte en intellektuell fråga, det tolkas som en personlig attack mot deras existens som försvaras med allt som kan kommas på, den som hävdar motsatsen måste förgöras för att världsbilden inte ska kollapsa.
Jag tycker att det finns en intressant motsägelse här.

Du skriver att ateister ofta går till personangrepp och att frågan egentligen inte är intellektuell, utan handlar om stolthet och psykologiska försvarsmekanismer. Samtidigt ägnar du en stor del av ditt inlägg åt att beskriva vad ateister egentligen känner, varför de tänker som de gör och vad de innerst inne försöker försvara.

Jag kan förstås inte veta exakt hur du menar, men jag har svårt att känna igen mig i den bilden.

Jag är själv ateist, men inte för att jag har uteslutit att det kan finnas en högre makt i universum eller att tillvaron kan ha en större mening. Det jag däremot inte tror på är att någon av de etablerade religionerna har fått tillgång till en gudomlig sanning. Jag tror att religioner i huvudsak är skapade av människor, i försök att förstå världen, livet och det okända.

Det är också skillnad på att säga ”Gud finns inte” och att säga ”jag tror inte att Gud finns”. Det senare är inte nödvändigtvis något stort kunskapsanspråk, utan snarare en beskrivning av var jag själv landar utifrån den evidens och de argument jag tycker mig ha.

Därför blir jag lite tveksam när man förklarar att den som inte blir övertygad kanske främst hindras av psykologiska faktorer. Det kan förstås vara en möjlig tolkning i vissa fall, men om invändningar mot den egna övertygelsen regelmässigt förklaras med rädsla, stolthet eller försvarsmekanismer blir resonemanget svårt att pröva.

Oavsett vad jag svarar skulle det då kunna tolkas som ett uttryck för ett sådant psykologiskt försvar. Då riskerar vi att lämna själva argumenten och i stället börja tolka varandra. Jag tror att samtalet blir mer givande om vi är försiktiga med att dra slutsatser om varandras motiv och i stället fokuserar på det som faktiskt sägs.

Samtidigt håller jag med om att personangrepp som ”kristna är dumma och har låg IQ” tillför väldigt lite. Det gäller förstås åt båda håll.

En människa kan vara kristen och väldigt intelligent. En människa kan vara ateist och ha ganska dåligt omdöme. Mänskligheten har, tack och lov, fördelat både klokhet och dumhet ganska demokratiskt. 😄

Jag tycker därför att det är mer givande att diskutera själva argumenten än att försöka förklara för varandra varför vi egentligen tycker som vi gör.

Jag kan åtminstone säga varför jag är ateist:

Jag utesluter inte att det kan finnas en högre makt eller en större mening med universum. Men jag tror att religioner är skapade av människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in