2026-01-25, 00:18
Avslutad
Lång historia kort: Livslång, svår social fobi, möjligen autism, noll självkänsla, inget socialt liv över huvud taget utanför arbetet eftersom jag lärt mig att trivas i mitt eget sällskap och har extremt svårt att gå utanför den komfortzonen. I mitt eget sällskap är jag alltid glad och tillfreds med livet.

Jag mår dåligt efter i princip alla sociala interaktioner eftersom jag är så medveten om hur socialt efterbliven jag är och att jag bara säger konstiga saker för att ha något att säga. Kan överanalysera ett helt vanligt, kort samtal i flera dagar och bara älta allt jag sa och vad jag borde ha sagt och inte.

Så nu till frågan. Har nyligen bytt avdelning på jobbet vilket gjort att jag fått helt nya kollegor. Blev i julas inbjuden till att hänga med dem på ett eget anordnat julbord och blev stressad av bara tanken. Jag kommer bara sitta där tyst och i efterhand så kommer jag att älta hela kvällen till leda. Jag tackade såklart nej och hade faktiskt en ganska bra anledning denna gång men nästa jul lär det bli mer press.

Tackar jag nej även den gången så kommer alla fatta misstankar om att jag inte vill och kommer säkert att bli sämre bemött på jobbet i fortsättningen.

Tips på hur jag ska göra och vad jag kan säga för den mest minimala skadan?

Tack Flashback på förhand.
Citera
2026-01-25, 00:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du tackar ja men blir naturligtvis sjuk, oturligt nog precis nån dag, innan julbordet!
Citera
2026-01-25, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunarstorm.
Lång historia kort: Livslång, svår social fobi, möjligen autism, noll självkänsla, inget socialt liv över huvud taget utanför arbetet eftersom jag lärt mig att trivas i mitt eget sällskap och har extremt svårt att gå utanför den komfortzonen. I mitt eget sällskap är jag alltid glad och tillfreds med livet.

Jag mår dåligt efter i princip alla sociala interaktioner eftersom jag är så medveten om hur socialt efterbliven jag är och att jag bara säger konstiga saker för att ha något att säga. Kan överanalysera ett helt vanligt, kort samtal i flera dagar och bara älta allt jag sa och vad jag borde ha sagt och inte.

Så nu till frågan. Har nyligen bytt avdelning på jobbet vilket gjort att jag fått helt nya kollegor. Blev i julas inbjuden till att hänga med dem på ett eget anordnat julbord och blev stressad av bara tanken. Jag kommer bara sitta där tyst och i efterhand så kommer jag att älta hela kvällen till leda. Jag tackade såklart nej och hade faktiskt en ganska bra anledning denna gång men nästa jul lär det bli mer press.

Tackar jag nej även den gången så kommer alla fatta misstankar om att jag inte vill och kommer säkert att bli sämre bemött på jobbet i fortsättningen.

Säg bara att du inte firar jul
Citera
2026-01-25, 00:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du tackar ja men blir naturligtvis sjuk, oturligt nog precis nån dag, innan julbordet!

Smart! Den kan man nog använda. Bara de inte beställer maten i förväg.
Citera
2026-01-25, 00:32
Medlem
Citat:

Förlåt men haha här har vi äkta social ångest då man börjar oroa sig för nästa julbord redan i januari
Citera
2026-01-25, 00:35
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Smart! Den kan man nog använda. Bara de inte beställer maten i förväg.
Ja sjukskriv dig som han skrev, det är det bästa sättet tror jag också. Det är alltid folk som är sjuka vid den tiden så inget konstigt om du råkar bli sjuk då. Om de beställt mat i förväg är det inget du behöver bry dig om heller.
Citera
2026-01-25, 00:36
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Ljug ihop något. Alla (förutom jag) ljuger så det är bara att gasa på.
Citera
2026-01-25, 00:41
Medlem
bogerts avatar
Bli rättroende och fira Eid istället?
Citera
2026-01-25, 00:44
Medlem
auruns avatar
Ser inte problemet. Har haft flera kollegor genom åren som aldrig är med på konferenser eller julbord osv. "Han är bara sån, han vill inte". OK - inget att bry sig om.
Citera
2026-01-25, 00:52
Medlem
Ser inte problemet. Har haft flera kollegor genom åren som aldrig är med på konferenser eller julbord osv. "Han är bara sån, han vill inte". OK - inget att bry sig om.
Citera
2026-01-25, 01:17
Medlem
sommarlovs avatar
Du behöver ingen ursäkt, ingen ska heller pressa dig, säg bara nej tack.
Citera
2026-01-25, 01:26
Medlem
exoticspices avatar
Om du tackade nej denna jul för att du hade en bra anledning som att du var sjuk blir det svårt att ha samma anledning nästa jul.

Så när du får reda på vilken dag julbordet är nästa jul är du snabb och säger att du gärna vill vara med men att du är upptagen just den dagen och tyvärr har svårt att ändra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in