Citat:
Ursprungligen postat av
frange
En gissning är att det kan ha med den relativt nya 1.13-regeln att göra. Som tillkom efter Örebroskjutningen - där allehanda miffon spam-pekade ut felaktiga personer som GM i tråden med fullständiga personuppgifter, vilket även drabbade de felaktigt utpekade ordentligt (folk blev uppringda och hotade, familjemedlemmar till dessa blev hotade osv osv).
Edit: Missade nog själva frågan, vad som gäller enligt regelverket. Det kan jag dessvärre inte svara på.
tror du är på rätt spår.
sunt förnuft gäller nog också fortfarande även om många krafter motverkar just detta.
Paulo Robertro misstänkt för sexköp är brukligt när han själv gått ut i media och kommenterat sitt misstänkta sexköp.
TV 4-profil misstänkt för sexköp när journalistkåren vet vem det gäller men integritetsskyddet måste anses stå över allmänintresset i förhållande till hans maktposition kontra brottsmisstanke.
Här på FB verkar det ju anses vara ok att outa att
den misstänkte sexköparen är Paul* R*bert* *=o
det enda det gör är ju att det är svårare att googla, vilket iofs gör uthängningsgraden lite mindre
Pressetiskt är det ju skitsamma, men FB faller väl inte under samma regler. Osäker på varför men låt oss kalla det rimlighet då.
Hade nån skrivit att
*nders *ndersson på *****v*gen 12 i St*ckh*lm är en äcklig h*rköpare, så hade det även här på FB ansetts vara nån slags överträdelse gissar jag. Sen är ju hela den här plattformen ofta en gråzon, så man hoppas ju att både mods och användare siktar på att försöka va rimliga så gott det går
edit:
mitt exempel va då det mest generiska namnet på den mest generiska vägen jag kunde komma på, sen googlade jag och det fanns en enda person i Sverige som bodde på en gata med exakt det namnet.
Tror inte det spelar roll men maskade det till oigenkännlighet iallafall för säkerhets skull