2026-01-25, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Behöver råd och resonemang från Flashback.

Har en f.d. vän som jag sa upp bekantskapen med för c:a 4 år sedan. Vi hade känt och umgåtts med varandra i 22 år innan dess.

Grejen är att min f.d. vän i princip förstod att jag inte ville ha mycket mer att göra med honom, men kanske inte riktigt anledningen varför vänskapen avslutades. Nåväl killen är narcissist där i princip allt handlar om honom och jag stod väl ut med hans vidriga beteende och nedvärderande kommentarer etc till en viss gräns ibland. Jag troddd ju ändå vi var "vänner". Sveket och största anledningen kom väl när jag på riktigt blev sjuk i flera månader och då bad denne om hjälp med en enkel uppgift. Att hjälpa mig formulera ett brev till myndigheter för att få sjukersättning då min hjärna inte fungerade riktigt som den skulle och jag kunde inte formulera tankar eller argument i mitt huvud för brevet och var ganska hjälplös.

Jag bad vännen om hjälp och denne ville inte hjälpa mig med att skriva brevet och fick i princip tvinga personen hjälpa mig med några meningar. (Narcissister brukar sällan vilja hjälpa någon utan att det gynnar de själva på något sätt). Nåväl efter det såg jag inte personen som vän längre och en person som skulle hjälpa mig om det någonsin skulle upstå någon annan krissituation och jag ville inte umgås med han längre och gjorde mig av med han. Jag fick aldrig någon sjukersättning förresten.

Nu 4 år senare så hör denne av sig att hans farsa gått bort och när begravningen kommer äga rum. Träffade hans pappa lite grann medan denne levde, men var ingen direkt relation/kontakt oss emellan.

Finns det någon vikt bakom de 22 åren då jag ändå trodde vi var vänner och bör jag gå på begravningen?

Tacksam för råd och erfarenheter.

Du verkar vara en märklig person, skriver mer om relationen till sonen än till pappan som ska begravas? Det är väl ändå det tråden ska handla om? Dessutom är det väldigt lätt att kalla andra narcisist även om det är väldigt få som lider av prognosen.Att avsluta en vänskap på 22 år för ett jävla brev säger väl också en del om dig. Jaja nog om omogna dig, Det är din relation till f.d polares pappa som ska räknas om du ska gå eller inte, även om du skriver lite lätt "ingen relation alls" finns det kanske mer än så? Du kanske var med på någon födelsedagsfest eller satt vissa kvällar och spelade spel tillsammans? Har ni bara hälsat någon gång finns det ingen anledning att gå då kan du skicka blommor eller enbart skicka ett beklagande kondens till din polare! Hur gammal är du?
Citera
2026-01-25, 09:48
Medlem
Citat:

Har en f.d. vän som jag sa upp bekantskapen med för c:a 4 år sedan. Vi hade känt och umgåtts med varandra i 22 år innan dess.

Grejen är att min f.d. vän i princip förstod att jag inte ville ha mycket mer att göra med honom, men kanske inte riktigt anledningen varför vänskapen avslutades. Nåväl killen är narcissist där i princip allt handlar om honom och jag stod väl ut med hans vidriga beteende och nedvärderande kommentarer etc till en viss gräns ibland. Jag troddd ju ändå vi var "vänner". Sveket och största anledningen kom väl när jag på riktigt blev sjuk i flera månader och då bad denne om hjälp med en enkel uppgift. Att hjälpa mig formulera ett brev till myndigheter för att få sjukersättning då min hjärna inte fungerade riktigt som den skulle och jag kunde inte formulera tankar eller argument i mitt huvud för brevet och var ganska hjälplös.

Jag bad vännen om hjälp och denne ville inte hjälpa mig med att skriva brevet och fick i princip tvinga personen hjälpa mig med några meningar. (Narcissister brukar sällan vilja hjälpa någon utan att det gynnar de själva på något sätt). Nåväl efter det såg jag inte personen som vän längre och en person som skulle hjälpa mig om det någonsin skulle upstå någon annan krissituation och jag ville inte umgås med han längre och gjorde mig av med han. Jag fick aldrig någon sjukersättning förresten.

Nu 4 år senare så hör denne av sig att hans farsa gått bort och när begravningen kommer äga rum. Träffade hans pappa lite grann medan denne levde, men var ingen direkt relation/kontakt oss emellan.

Finns det någon vikt bakom de 22 åren då jag ändå trodde vi var vänner och bör jag gå på begravningen?

Jag hade inte gått med den bakgrunden!
Känner du att du vill visa något så går det att beställa en blomma genom begravningsbyrån som kommer att ligga med övriga blommor med dit namn om du vill.
Citera
2026-01-25, 09:53
Medlem
citymormors avatar
Han använder pappans död för att återigen knyta dig till sig, han tycker inte om att du genomskådade honom (eller henne skitsamma).

Fortsätt med no contact.

PS. Ni har olika kön eller hur? Så det finns något mer här än enkel vänskap.
Citera
2026-01-25, 09:57
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag hade inte gått. Av många anledningar som redan nämnts i tråden. Och att det känns skevt att gå på en begravning där den döde inte nödvändigtvis kommer vara i fokus utan er brutna vänskap.
Vänner kommer och går och du är inte skyldig vederbörande ett skit.
Citera
2026-01-25, 10:09
Avslutad
Citat:

Lol? Varför skulle du gå på begravningen? Narcissisten försöker väva in dig i hans liv igen och du står där som en idiot och överväger det?
Det är som kvinnor som blir misshandlade men ändå stannar kvar hos männen. Sådana är inte förtjänta av samhällets uppbackning.
Citera
2026-01-25, 12:41
Medlem
Citat:

Definitivt absolut inte. Gå inte och öppna stängda kapitel igen.
Hans önskan och behov spelar ingen roll för dig längre. Din önskan och ditt behov är att inte ha mer med honom att göra och det är inget som förändras av att hans pappa gått bort.

Svara inte alls, blocka hans nummer o mail etc och vänd dig aldrig om.
Citera
2026-01-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det är bra att du har den inställningen.
Hur funderar du nu; vad känns bäst att göra?

M v h
RFT (f d parterapeut och familjerådgivare)

Dina råd är verkligen katastrof. Jag förstår varför du är före detta terapeut. Du borde sluta komma med råd till folk.
Citera
2026-01-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Det är din relationer till den döde som ska avgöra om du ska gå på begravningen eller ej.

Narcissister är experter på att plantera känslan av att man står i skuld till dem och borde göra saker för dem. Även om det är precis tvärtom.

Begravningen kommer bara bli en plattform för din "vän" att försöka återuppta umgänget och utnyttjandet igen.

Exakt. Helt otroligt att en sk terapeut inte begriper en så grundläggande sak.
Citera
2026-01-25, 15:15
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor

PS. Ni har olika kön eller hur? Så det finns något mer här än enkel vänskap.
Nej.2 gubbar. En f.d klasskompis. Men det en hyfsad ömsesidig vänskap de första åren som kändes väldig ensidig på slutet där små elaka pikar och kommentarer kom från ingenstans om allt möjligt för att sedan låtsas bry sig om en igen precis som narcissister gör.

Som jag skrev i min TS det var när jag verkligen var nere och hade i princip inte så många som kunde hjälpa mig som det kändes som en ordentlig spark på en när jag blev kraftigt sjuk och redan låg nere för räkning och bad om ganska enkel hjälp i form av arr formulera ett brev som ett det kändes som ett slag i ansiktet. Narcissister har ju svårt med empati för andra än sig själv.
Citera
2026-01-25, 15:44
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag är f d p g a att jag uppnått pensionsåldern.

Jag håller med dig. Det är inget krav att ge en motivering. Ibland kan det dock vara befogat av artighet eller kanske omtanke om den sörjande.

Men du tycks inte ha läst mitt inlägg så noga. Det kommer därför en gång till här nedanför.

Om du väljer att säga nej, kommer du att behöva motivera ditt nej eller räcker det med att du säger nej tack? Du kände tydligen inte hans pappa så väldigt nära och det kan väl vara en orsak till att säga nej

Uppmärksamma att jag ställer en fråga, i vilken jag tycker att TS själv ska fundera över huruvida han behöver ge en motivering eller ej. Och i den påföljande meningen föreslår jag en tänkbar motivering.

När jag skriver i tråden, så har jag precis som alla andra endast det TS själv skriver att förhålla mig till. Jag anser att jag vet för lite för att kunna ge några direkta råd. Därför har jag istället försökt hjälpa TS genom att föreslå några saker han kan fundera kring och förhålla sig till.

M v h

RFT (f d parterapeut och familjerådgivare)

TS känner sig obekväm från början och hela situationen är konstig. Vad ska han ”fundera på” när det gäller en människa han egentligen har gjort avslut med för längesedan? Varför ska han av ”artighet och omtanke” återigen dras in i f.d ”vännens” manipulationer?

Du försöker nästla in TS i att få skuldkänslor på ett väldigt fult och försåtligt sätt genom att ställa ledande frågor, så gör inte en bra terapeut. Stackars dina tidigare klienter. En bra terapeut frågar när, hur, vad, var osv. Öppna frågor. Den klistrar inte sina egna värderingar på klienten. Jag skulle inte bli så förbannad om det inte var ditt malande om f.d terapeut, som om dina svar skulle ha extra tyngd.
Citera
2026-01-25, 15:54
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
Du verkar vara en märklig person, skriver mer om relationen till sonen än till pappan som ska begravas? Det är väl ändå det tråden ska handla om? Dessutom är det väldigt lätt att kalla andra narcisist även om det är väldigt få som lider av prognosen.Att avsluta en vänskap på 22 år för ett jävla brev säger väl också en del om dig. Jaja nog om omogna dig, Det är din relation till f.d polares pappa som ska räknas om du ska gå eller inte, även om du skriver lite lätt "ingen relation alls" finns det kanske mer än så? Du kanske var med på någon födelsedagsfest eller satt vissa kvällar och spelade spel tillsammans? Har ni bara hälsat någon gång finns det ingen anledning att gå då kan du skicka blommor eller enbart skicka ett beklagande kondens till din polare! Hur gammal är du?
Märklig...på vilket sätt?
Den direkta relationen är ju till vännen. Fadern träffade jag ju då den besökte sonen och umgicks/samtalade över middagar etc.
Det var inte bara vilket brev som helst. Det var ett myndighetsbrev där min enda inkomstkälla med att få sjukersättning och eventuellt ha råd med fortsatt tak över huvudet och mat för dagen som stod på spel.
Citera
2026-01-25, 16:38
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:

När min mor kolade dök en gammal flamma upp (20 år m.i.a), ibland händer relationer man inte hade en aning om och så tänker din antagonist?
Hom kom med sin man så det blev inget bråk

BTW, varför slänger sig folk med attribut som "narcissist", "psykopat" eller liknande som om det vore vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in