2026-01-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Tja i 22 år så hade vi ju hyfsad kontakt och umgicks en del, men dennes narcissism blev ju allt mer påtaglig med små elaka kommentarer som kom från ingenstans.

Som skrivet är min f.d. "vän" en narcissist där världen kretsar kring honom. Han kunde vara trevlig och ge goda råd och ha intressant umgänge med, men det var oftast för att jag är en så god lyssnare. Dvs publik för hans grandiosa självbild. Kunde bli lite långtråkiga monologer från han ofta, men sedan fick ju jag komma till tals och jag accepterade typ att det var så vår "vänskap" mestadels fungerade. Jag hade ju inte så många vänner så fick ju stå ut med beteendet, tills jag blev sjuk då och bad om lite empati och hjälp och denne tyckte det var för jobbigt att hjälpa mig med denna uppgift.

För de som inte vet hur en narcissist är så... några saker från Wikipedia.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsstörning

Saknar eller har bristande empati.
Tror att andra är avundsjuka på denne, men kan också själv vara avundsjuk på andra.
Beter sig högfärdigt eller arrogant.

Det blev ju för mycket arrogans och bristen på empati när jag hade en livskris blev ju för mycket för mig tillslut..

EDIT. Nej jag har frekvent kört NO CONTACT i 4 år som rådet från de flesta är hur man avslutar en relation med en narcissist, men samtidigt vill ju inte jag själv vara en skitstövel och ignorera situationen som uppkommit.
Låter som att du gjorde rätt i att avsluta denna "vänskap" och eftersom den är avslutad tycker jag inte du är en skitstövel om du väljer att inte gå på begravningen.
Citera
2026-01-24, 22:05
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Behöver råd och resonemang från Flashback.

Har en f.d. vän som jag sa upp bekantskapen med för c:a 4 år sedan. Vi hade känt och umgåtts med varandra i 22 år innan dess.

Grejen är att min f.d. vän i princip förstod att jag inte ville ha mycket mer att göra med honom, men kanske inte riktigt anledningen varför vänskapen avslutades. Nåväl killen är narcissist där i princip allt handlar om honom och jag stod väl ut med hans vidriga beteende och nedvärderande kommentarer etc till en viss gräns ibland. Jag troddd ju ändå vi var "vänner". Sveket och största anledningen kom väl när jag på riktigt blev sjuk i flera månader och då bad denne om hjälp med en enkel uppgift. Att hjälpa mig formulera ett brev till myndigheter för att få sjukersättning då min hjärna inte fungerade riktigt som den skulle och jag kunde inte formulera tankar eller argument i mitt huvud för brevet och var ganska hjälplös.

Jag bad vännen om hjälp och denne ville inte hjälpa mig med att skriva brevet och fick i princip tvinga personen hjälpa mig med några meningar. (Narcissister brukar sällan vilja hjälpa någon utan att det gynnar de själva på något sätt). Nåväl efter det såg jag inte personen som vän längre och en person som skulle hjälpa mig om det någonsin skulle upstå någon annan krissituation och jag ville inte umgås med han längre och gjorde mig av med han. Jag fick aldrig någon sjukersättning förresten.

Nu 4 år senare så hör denne av sig att hans farsa gått bort och när begravningen kommer äga rum. Träffade hans pappa lite grann medan denne levde, men var ingen direkt relation/kontakt oss emellan.

Finns det någon vikt bakom de 22 åren då jag ändå trodde vi var vänner och bör jag gå på begravningen?

Tacksam för råd och erfarenheter.

Jag tycker att Du ska gå på begravningen.
Din f.d vän har bjudit in Dig till en för honom / henne mycket privat tillställning, så hen räknar Dig till de privata (förmodligen pga den långa tid ni faktiskt umgicks).
Gå dit av god ton, och se om Du är intresserad av att ta upp kamratkontakten igen.
Om inte; när begravningsfikat är över tackar Du för att Du fick komma, och önskar Din f.d vän "lycka till" eller "god fortsättning".
Inte "vi hörs".
Citera
2026-01-24, 22:13
Medlem
RFTs avatar
Citat:
men samtidigt vill ju inte jag själv vara en skitstövel och ignorera situationen som uppkommit.
Det är bra att du har den inställningen.
Hur funderar du nu; vad känns bäst att göra?

M v h
RFT (f d parterapeut och familjerådgivare)
Citera
2026-01-24, 22:19
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det är bra att du har den inställningen.
Hur funderar du nu; vad känns bäst att göra?

M v h

Nja. Är ju ganska färskt om situationen som uppkommit. Att slänga bort någon från ens liv efter 22 år på grund av brist på respekt och ömsesidighet från denne var ju inget enkelt beslut som togs över en natt i heller. Är en liten stund tills begravningen sker så kommer ju behöva ta ett beslut så småningom, men har några dagars betänketid.
Citera
2026-01-24, 22:34
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Nja. Är ju ganska färskt om situationen som uppkommit. Att slänga bort någon från ens liv efter 22 år på grund av brist på respekt och ömsesidighet från denne var ju inget enkelt beslut som togs över en natt i heller. Är en liten stund tills begravningen sker så kommer ju behöva ta ett beslut så småningom, men har några dagars betänketid.

Nej jag förstår att du har haft en väldigt jobbig tid med att besluta dig för att avbryta med din f d vän. Det tar på psyket. Det tar tid att läka såren, kanske de inte alls läks, men man måste på något sätt gå vidare ändå.

Men det låter bra att du i din f d väns svåra stund är beredd att på något sätt visa honom respekt och omtanke.

M v h
RFT ( f d parterapeut och familjerådgivare)
Citera
2026-01-25, 01:26
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag skulle gärna veta varför din vän inte ville hjälpa dig att skriva brevet.

Du sade upp kontakten, din f d vän har nu hört av sig i en för honom svår stund.
Det verkar som att han fortfarande ser dig som en vän. Nu har hans pappa dött och han verkar fråga dig som tidigare vän om du vill komma på hans pappas begravning. Uppenbarligen betyder det en del för honom om du kommer.

Jag kan egentligen inte ge dig ett råd i detta, men jag kanske kan hjälpa dig att fundera lite.

Har du lovat honom att lämna besked huruvida du kommer eller ej? Om du väljer att säga nej, kommer du att behöva motivera ditt nej eller räcker det med att du säger nej tack? Du kände tydligen inte hans pappa så väldigt nära och det kan väl vara en orsak till att säga nej.
Om du väljer att inte gå, så kan du ändå visa din f d vän så mycket respekt att du skickar en blomma eller en enkel krans till begravningen.

Om du går, ja då kan du ju inte bara gå till kyrkan sitta där under akten och sedan gå därifrån. Du kommer ju bli tvungen att allra minst prata med din f d vän och beklaga sorgen. Hur gör du om han visar tecken på att vilja försöka återuppta kontakten? Det är nog bra om du är förberedd på det.

M v h

Förstår att du är f.d terapeut, finns absolut ingen anledning för TS att motivera varför han säger nej. Ett artigt och vänligt ”Nej, jag kommer inte, hoppas det blir en fin begravning”, duger gott.

En manipulativ person ifrågasätter orsaker/kommer med övertalningsförsök eller annat som får TS att känna sig obekväm. Om ”vännen” fiskar efter förklaring, upprepa ovan citerade mening, likt en papegoja, tills ”vännen” ger upp. TS verkar inte ha behov av kontakt med personen och behöver i så fall markera ett rakt och tydligt nej.
Citera
2026-01-25, 02:32
Medlem
4 år sen? Folk jag hade kontakt med för 4 år sen men nada därefter - det är ju fan en evighet? Skulle tycka det är jävligt märkligt om nån hör av sig efter 4 år av radiotystnad och ber mig komma på en begravning för dennes farsa.

Haha wtf? nej tack
Citera
2026-01-25, 02:57
Avstängd
Silltunnas avatar
Personligen går jag inte på begravningar utanför familjens, och det tycker jag inte att du skall göra heller. Det är ett otyg att springa omkring och slafsa i sig smörgåstårta vid flyktigt bekantas likvakor.
För min del får man gärna lägga ner begravningsceremonier helt och hållet.
Citera
2026-01-25, 05:01
Medlem
FuckSwedens avatar
Gå inte. Fortsätt med NO CONTACT.

Ge inte denna narcissist ännu mer av din tid. Det är bara dumt.
Citera
2026-01-25, 06:55
Medlem
Citat:
Gå inte, tycker jag.
Har vänskapen tärt på dig så pass att du brutit kontakten, och det inte ens i affekt utan efter noggrant övervägande så finns det ingen anledning att låta sig dras in i vederbörandes garn igen.
Det verkar heta hoovering abuse på engelska.
Citera
2026-01-25, 07:24
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Förstår att du är f.d terapeut, finns absolut ingen anledning för TS att motivera varför han säger nej. Ett artigt och vänligt ”Nej, jag kommer inte, hoppas det blir en fin begravning”, duger gott.

Jag är f d p g a att jag uppnått pensionsåldern.

Jag håller med dig. Det är inget krav att ge en motivering. Ibland kan det dock vara befogat av artighet eller kanske omtanke om den sörjande.

Men du tycks inte ha läst mitt inlägg så noga. Det kommer därför en gång till här nedanför.

Om du väljer att säga nej, kommer du att behöva motivera ditt nej eller räcker det med att du säger nej tack? Du kände tydligen inte hans pappa så väldigt nära och det kan väl vara en orsak till att säga nej

Uppmärksamma att jag ställer en fråga, i vilken jag tycker att TS själv ska fundera över huruvida han behöver ge en motivering eller ej. Och i den påföljande meningen föreslår jag en tänkbar motivering.

När jag skriver i tråden, så har jag precis som alla andra endast det TS själv skriver att förhålla mig till. Jag anser att jag vet för lite för att kunna ge några direkta råd. Därför har jag istället försökt hjälpa TS genom att föreslå några saker han kan fundera kring och förhålla sig till.

M v h

Citera
2026-01-25, 08:37
Medlem
Det är din relationer till den döde som ska avgöra om du ska gå på begravningen eller ej.

Narcissister är experter på att plantera känslan av att man står i skuld till dem och borde göra saker för dem. Även om det är precis tvärtom.

Begravningen kommer bara bli en plattform för din "vän" att försöka återuppta umgänget och utnyttjandet igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in