2026-01-24, 16:52
Medlem
laddstrumpa1337s avatar
Jag upplever att jag redan sedan jag varit väldigt ung alltid brottats med en stress kopplat till att alltid ta ett stort socialt ansvar i alla typer av situationer. Speciellt stressad blir jag när man själv är den gemensamma nämnaren och befinner sig i en grupp av människor där övriga inte alltid känner varandra sedan tidigare. Det är såklart helt och hållet naturligt att uppleva stress i situationen ovan, men jag tycker även att denna känsla smyger sig på även fastän jag inte är den "gemensamma länken", om ni förstår vad jag menar.

Det känns samtidigt nästan lite fånigt att gå runt och ha "ångest" över en sån här grej, då man målar upp sig själv som ett socialt geni. Om du som läser detta tänk dra igång någon form av pajkastning mot mig i stilen med "var nöjd med att du ha många vänner" eller dylikt får du skipa att lämna ett svar. Jag förstår att det är mesigt, men jag känner att jag blir så otroligt utmattad av att alltid vara den som ska komma på nya samtalsämnen när det blir tyst, alltid vara roligast i rummet, alltid skratta och hålla med andra människor i alla situationer osv. Kanske grundar det sig i en djupare känsla av osäkerhet, inte vet jag.

Min Mamma är precis likadan, högutbildad, brottats med alkoholism och jag misstänker att jag ärvt någon form av mindre ångest-kopplad problematik ifrån henne. Även jag har svårt att hantera drickandet ska sägas liksom har väldigt mycket prestationsångest kopplad till min högskoleutbildning/ligger ofta och vrider mig om nätterna då hjärnan konstant aldrig kan slappna och tankarna flyger höger vänster.

Jag tror aldrig att jag kommer komma över denna känsla, och heller inte att någon av er här på flashback kommer råda bot på den. Men om det är någon som har samma bekymmer eller några tips så tycker jag det hade varit skönt att då diskutera. Jag känner nog ingen av mina vänner som jag hade kunnat diskutera detta med, även fast jag har nära och bra vänner så tenderar diskussioner som dessa att tönt-förklaras i våran gemensamma macho-jargong. Om du har något taskigt att säga snälla skippa det då jag mår dåligt atm.

Mvh
Citera
2026-01-24, 16:56
Medlem
Tänk på alla tillfällen, alla platser alla sammankomster där du inte är med och det ändå funkar bra.
Citera
2026-01-24, 16:57
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laddstrumpa1337
Jag tror aldrig att jag kommer komma över denna känsla, och heller inte att någon av er här på flashback kommer råda bot på den. Men om det är någon som har samma bekymmer eller några tips så tycker jag det hade varit skönt att då diskutera. Jag känner nog ingen av mina vänner som jag hade kunnat diskutera detta med, även fast jag har nära och bra vänner så tenderar diskussioner som dessa att tönt-förklaras i våran gemensamma macho-jargong. Om du har något taskigt att säga snälla skippa det då jag mår dåligt atm.

Ju mindre du bryr dig desto lättare blir livet.

Ångest är ett tecken på att någonting är fel. Antingen att du övertänker, att du är i banor som inte längre gynnar dig. Att du försöker lösa ett problem som kanske inte ens är ditt.

Ju mindre du försöker vara uppe i huvudet och lösa en massa påhittade problem, desto skönare blir livet, för alla andra, inklusive dig själv med.
Citera
2026-01-24, 17:03
Medlem
laddstrumpa1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Ju mindre du bryr dig desto lättare blir livet.

Ångest är ett tecken på att någonting är fel. Antingen att du övertänker, att du är i banor som inte längre gynnar dig. Att du försöker lösa ett problem som kanske inte ens är ditt.

Ju mindre du försöker vara uppe i huvudet och lösa en massa påhittade problem, desto skönare blir livet, för alla andra, inklusive dig själv med.

Försöker såklart men det är alltid så mycket lättare sagt än gjort. 5 personer i ett rum och 15 sekunders tystnad går för mig att likställa med psykisk terror.
Citera
2026-01-24, 17:11
Medlem
Citat:
Försöker såklart men det är alltid så mycket lättare sagt än gjort. 5 personer i ett rum och 15 sekunders tystnad går för mig att likställa med psykisk terror.

https://www.youtube.com/watch?v=ml5Vck2IQPo
Citera
2026-01-24, 17:13
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:

Du har bara inte lärt dig hur det funkar ännu.

Att du tänker värsta scenarier betyder att du är uppe i ditt huvud och det är inte där som själen är.

Huvudet är till för att analysera eller kunna lösa ett problem. Pröva att stänga av huvudet en stund och börja leva nere i själen. Ta ett djupt andetag, säg åt din hjärna "sluta tänk" en liten stund och känn efter hur du faktiskt börjar leva ner i halsen eller bröstet.

Huvudet är bara till för att ta och lösa ptsd.
Citera
2026-01-24, 17:21
Medlem
laddstrumpa1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Du har bara inte lärt dig hur det funkar ännu.

Att du tänker värsta scenarier betyder att du är uppe i ditt huvud och det är inte där som själen är.

Huvudet är till för att analysera eller kunna lösa ett problem. Pröva att stänga av huvudet en stund och börja leva nere i själen. Ta ett djupt andetag, säg åt din hjärna "sluta tänk" en liten stund och känn efter hur du faktiskt börjar leva ner i halsen eller bröstet.

Huvudet är bara till för att ta och lösa ptsd.

Tack, ska pröva mer av detta
Citera
2026-01-24, 17:22
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Tänk på alla tillfällen, alla platser alla sammankomster där du inte är med och det ändå funkar bra.
Eller hur?

Det låter som en variant av Duktig Flicka.
Citera
2026-01-24, 17:26
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Tack, ska pröva mer av detta

Hade kunnat skriva bättre, men har skrivit detta typ tio hundra gånger förr..

"I think therefore i am"
Har du säkert hört förut?
Du kan ta och ändra det till: i think therefore i suffer.

Ju mindre du är i huvudet, ju mindre du låter hjärnan styra ditt. Ju mindre du bryr dig om massa småsaker! Saker som kanske inte har med dig att göra eller sånt du inte ens kan påverka. Desto bättre mår du.

Vi är inte ämnade att vara uppe i huvudet hela tiden. Vi kanske hamnar där på grund av PTSD eller för att lösa något problem. Men när det är gjort är det bra att faktiskt kunna stänga av den och utgå ifrån brösthöjd.
Citera
2026-01-24, 18:41
Medlem
Ducadreams avatar
Att försöka vara alla till lags är något som måste härstamma från din barndom. Du verkar ha någorlunda insikt i det verkar det som. Det är bra att bearbeta det på något sätt, för jag kan försäkra dig om att ha den sådan personlighet kommer leda till en rad olika sjukdomar som exempelvis cancer.
Citera
2026-01-24, 18:48
Medlem
Missisoppans avatar
Citat:
Det är sådana som du som blir utnyttjade av dom knipsluga och intriganta i en grupp. Du blir en typisk mellan-Robinson som offras i mittspelet.
Citera
2026-01-24, 18:51
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Att försöka vara alla till lags är något som måste härstamma från din barndom. Du verkar ha någorlunda insikt i det verkar det som. Det är bra att bearbeta det på något sätt, för jag kan försäkra dig om att ha den sådan personlighet kommer leda till en rad olika sjukdomar som exempelvis cancer.

Instämmer till 100%
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in