2026-01-24, 11:23
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Till viss del är baby-fabriker ett redan pågående projekt - insemination och provrörsbefruktning.
I framtiden skulle vi säkert kunna beställa ett barn, om inte moral stoppar det.

Vill vi gräva ner oss i ordet miljö.
Syftar vi på miljön psykosocialt eller miljön för förutsättningarna att leva på vår planet?

Passion, nyfikenhet, syfte mm. kan säkert konkurrera och samverka med DMN, dopamin, serotonin och adrenalin.
Vill man bestämma sitt egna öde och vägrar acceptera att bli kvar där man inte trivs kan man börja med att lära känna sig själv.
Vilka behov har jag?
Vad behöver jag göra för att ta mig dit jag vill?
Pfft! Moral stoppar inget. Fråga katten om moral.

Miljö är det utanför kroppen som påverkar kroppen. Så vi kan säga att det är 99% miljö och 1% gener, våra grundläggande behöv går inte att tillfredsställa på månen. Finns inte liv på nån annan planet vi sett hittills.

Vi har behov av syre, värme, vatten, mat, en social miljö och skydd från faror. Begär har vi många men är oftast inte behov.
För att ta sig dit man vill så behöver man energi, mekanismer, som leder en mot målet, och tid.

Kunskap, det är mest bara ord. Vad vi behöver är erfarenhet. Vi får erfarenhet genom att härma.
Citera
2026-01-24, 12:10
Medlem
Citat:
Vi är ca 50% gener och 50% miljö.
Miljön är väldigt lite dina föräldrar och mer ditt umgänge.
Vi är delvist formbara men din personlighet formar ditt liv.

Oskrivna blad är inte förutbestämda.
Dom är något du skriver själv.

Jag tror att vi apar efter det som bekräftar våra egon mest.
“Det funkade för henne och eftersom jag känner igen mig i henne kommer det säkert att funka för mig också”.
Men om du inte känner igen dig i någon alls?
Beroende på din personlighet kan det gå flera vägar. Antingen ger du upp eller så skapar du något nytt.

Ja ca 50 gener och 50 livsresan. Man är nyfiken på hur det exakt står till med hur mycket som är gener och hur mycket som är miljö. Magkänslan säger gener 75 och miljö 25. Det känns som att vi överdriver miljöns betydelse i många undersökningar för att vi ska kunna leva i illusionen att vi har makten att påverka våra liv 🤭
Citera
2026-01-24, 17:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Pfft! Moral stoppar inget. Fråga katten om moral.

Miljö är det utanför kroppen som påverkar kroppen. Så vi kan säga att det är 99% miljö och 1% gener, våra grundläggande behöv går inte att tillfredsställa på månen. Finns inte liv på nån annan planet vi sett hittills.

Vi har behov av syre, värme, vatten, mat, en social miljö och skydd från faror. Begär har vi många men är oftast inte behov.
För att ta sig dit man vill så behöver man energi, mekanismer, som leder en mot målet, och tid.

Kunskap, det är mest bara ord. Vad vi behöver är erfarenhet. Vi får erfarenhet genom att härma.

Idag vet vi inte om det finns liv liknande människor på andra planeter.
Och eftersom vi inte sett det, betyder det per automatik att det inte finns?
Länge trodde man att atomer var minsta materian.
Vad som är sanning idag, behöver inte vara sanning imorgon.

Vi får erfarenhet genom att uppleva och utöva.
Citera
2026-01-24, 17:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja ca 50 gener och 50 livsresan. Man är nyfiken på hur det exakt står till med hur mycket som är gener och hur mycket som är miljö. Magkänslan säger gener 75 och miljö 25. Det känns som att vi överdriver miljöns betydelse i många undersökningar för att vi ska kunna leva i illusionen att vi har makten att påverka våra liv 🤭

Om våra personligheter blir till av gener och miljö antar jag att våra personligheter formar våra liv.

Eller så lever många i illusionen av att dom inte kan påverka sina liv baserat på var man startade i livet.
Man ger upp innan man ens försökt.
Sådana personer brukar avsky mig
Citera
2026-01-24, 18:02
Medlem
Citat:
Om våra personligheter blir till av gener och miljö antar jag att våra personligheter formar våra liv.

Eller så lever många i illusionen av att dom inte kan påverka sina liv baserat på var man startade i livet.
Man ger upp innan man ens försökt.
Sådana personer brukar avsky mig

Haha ja det är svårt det där med arv och miljö. Det är intressant det som du skrev i ditt förra inlägg att den delen av personligheten som är inlärd har mer med det senare umgänget i livet att göra än med föräldrar och uppväxt. Jag känner igen att jag har hört det av någon läkare i något program, jag kommer ihåg att jag satte vinet i halsen av förvåning eftersom jag trodde att uppväxten var det som påverkade mest.

Så om man tar ett exempel säg att en kille är väldigt flörtig då beror det inte på att han fjäskade för sin mamma som liten utan mer troligt att han senare i livet lärt sig att flörtandet har fungerat väldigt bra och sen upprepar han det framgångsrika beteendet genom livet.
Citera
2026-01-24, 20:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Haha ja det är svårt det där med arv och miljö. Det är intressant det som du skrev i ditt förra inlägg att den delen av personligheten som är inlärd har mer med det senare umgänget i livet att göra än med föräldrar och uppväxt. Jag känner igen att jag har hört det av någon läkare i något program, jag kommer ihåg att jag satte vinet i halsen av förvåning eftersom jag trodde att uppväxten var det som påverkade mest.

Så om man tar ett exempel säg att en kille är väldigt flörtig då beror det inte på att han fjäskade för sin mamma som liten utan mer troligt att han senare i livet lärt sig att flörtandet har fungerat väldigt bra och sen upprepar han det framgångsrika beteendet genom livet.

Anders Hansen var det säkert.
Han brukar förklara saker lätt och har en del program på SVT Play.

Någon procent av fjäskandet för hans mor kan säkert vara anledningen till hans flörtande.
Men vad jag förstått är det redan inprogrammerat i generna vi får med oss i kombination med vårt umgänge i unga år.
Vem vet, han kanske hade en charmör till pappa? Eller så var någon annan i släkten väldigt flörtig
Citera
2026-01-24, 21:00
Medlem
Smekarn87s avatar
Sann berättigad tro. Med alla fördelar och brister med den definitionen.
Citera
2026-01-24, 21:14
Medlem
Citat:
Anders Hansen var det säkert.
Han brukar förklara saker lätt och har en del program på SVT Play.

Någon procent av fjäskandet för hans mor kan säkert vara anledningen till hans flörtande.
Men vad jag förstått är det redan inprogrammerat i generna vi får med oss i kombination med vårt umgänge i unga år.
Vem vet, han kanske hade en charmör till pappa? Eller så var någon annan i släkten väldigt flörtig

Haha klockrent! Jajamän stämmer bra det var Doktor Anders jag såg.

Ja kunskap är makt som de lärde på flashback brukar säga 😅 Nu kör vi lördag kära filosofer! Botten upp.
Citera
2026-01-24, 21:48
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
Föreställ dig ett nyfött barn.
Det liknas ibland vid ett oskrivet blad, kanske t.o.m. oskyldigt (i motsats till andra redan skrivna?) men redan från födelsen så spelar väl det s.k. arvet, genom DNA, in, styr och ställer? Härjar och bestämmer?

Därefter kommer den s.k. miljön in i bilden för samma, förment oskrivna, kort.
Vad innebär det då? Jo, i grund och botten handlar det om härmning, ja ren och skär efterapning och att i princip lära sig att gå i andras fotspår. Eftersom att det lär ha fungerat nästan utmärkt förut, för andra oskrivna blad.

Fast vad händer då med det oskrivna bladets självbestämmande och unika karaktär?

Det kallas, i folkmun, dock för kunskap men vems kunskap handlar det ytterst sett om?

Under den s.k. kunskapsprocessen, som väl i princip aldrig upphör, under det förment oskrivna bladets livstid, så formas det förment oskrivna bladet och kanske ibland skrivs på näsan, d.v.s. om det hade en sådan att skrivas på, oavsett typ av bläck, blyerts eller annat skrivdon.

Är nyfiken på dina tankar om detta.
Man föds mer eller mindre med sin personlighet och det styr hur man reagerar på miljön. Två personer med olika personlighet, kan växa upp under nästan exakt likadana svåra förhållanden. Den ena blir kommunist och den andra kapitalist och båda kan hävda att det var uppväxtmiljön som gjorde dem till vad de blev.

Eftersom människor som växer upp under likadana förhållanden, kan reagera olika på miljön, går det inte att säga att det är miljön som formar människan, även om vissa saker i miljön kan påverka ens livsval, men på olika sätt efter personlighet och erfarenhet.

Kunskap handlar om vad man vet eller tror sig veta. Desto mer kunskap man har, desto fler val kan man göra efter sin personlighet. Vet man bara en väg mellan A och B, är det den man följer. Vet man flera vägar kan man göra fler val.

Kunskap gör det även lättare att försåt varför saker är som det är.

Det finns de som tror att kunskap är en sorts programmering som tvingar människor att följa en viss väg och därmed begränsar deras frihet. Men det är tvärtom. Det är de med kunskap som lättare kan finna sin egen väg, men fortfarande utifrån den personlighet de har och kvalitén på den kunskap de har. De med lite och ensidig kunskap är låsta och mest ofria.
Citera
2026-01-24, 23:17
Medlem
Kunskap är erfarenhet, kunna välja på flera möjligheter, ju mer du vet desto lättare träffa rätt.
Citera
2026-01-25, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kunskap är erfarenhet, kunna välja på flera möjligheter, ju mer du vet desto lättare träffa rätt.

Jag tror du träffar ganska rätt här, och skulle vilja bygga ut det till följande definition:

"Din samlade kunskap är den inre modell du genom erfarenhet byggt av verkligheten. Denna modell är absolut säkert ofullständig, troligen i större eller mindre delar felaktig, men förhoppningsvis, beroende på vad din verksamhet kräver för noggrannhet och precision, kommer felen att hamna såpass långt ut i decimalerna att du kan bortse från dem, tills du uppdaterat din version!"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in