2026-01-23, 19:02
Medlem
snillet_1s avatar
Jag är för tillfället i full färd med att läsa Svante Nordins Tanke och dröm: svensk idéhistoria från 1900, och den är läsvärd och intressant men tyvärr späckad med ohutligt många korrfel. På drygt trehundra sidor in i boken är de säkert minst 60-70 stycken till antalet. Allt som oftast består de av att en bokstav har fallit bort, eller tillkommit, som exempelvis i fallen med "berielserörelserna" eller "vänsterlandet". Det påverkar inte läsningen som så men bara mängden fel är närmast stötande, jag har aldrig varit med om något liknande. Vad mer är att boken utgivits av Timbro förlag, knappast några dunungar på området vilket gör det än mer svårbegripligt. Tur att man bara lånade boken - hade jag köpt den hade jag nog blivit ganska besviken på kvalitén.

Har ni stött på några böcker där ni höjt på ögonbrynen över de grova korrfelen?
Citera
2026-01-23, 19:14
Medlem
Umarells avatar
Nej, det blev fel.
Senast redigerad av Umarell 2026-01-23 kl. 19:17.
Citera
2026-01-23, 19:17
Medlem
Svensk grundskoleliteratur.
Citera
2026-01-23, 19:17
Avstängd
Inga exempel på rak arm men har märkt att stavfel och borttappade bokstäver accepteras mer idag.
Man ser det i tidningen, böcker, internet..

Jag själv tappar ofta en bokstav här och där
Min hjärna tänker snarare än mina kropp hinner med. Det blir krock.
Läser jag texten i efterhand ser jag felet, utan problem.
Vi pratar mer engelska i vardagligt språk numera.
Det är lätt att blanda ihop bokstäver och köra någon form av mix. Och man är mer förlåtande till stavning och grammatik idag.
Men ja, det stör ögat när man köpt en ny bok.
Jag stör mig även på mig själv, när jag varit lite väl snabb till att skicka iväg något som stavats fel haha
Citera
2026-01-23, 19:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
Inga exempel på rak arm men har märkt att stavfel och borttappade bokstäver accepteras mer idag.
Man ser det i tidningen, böcker, internet..

Jag själv tappar ofta en bokstav här och där
Min hjärna tänker snarare än mina kropp hinner med. Det blir krock.
Läser jag texten i efterhand ser jag felet, utan problem.
Vi pratar mer engelska i vardagligt språk numera.
Det är lätt att blanda ihop bokstäver och köra någon form av mix. Och man är mer förlåtande till stavning och grammatik idag.
Men ja, det stör ögat när man köpt en ny bok.
Jag stör mig även på mig själv, när jag varit lite väl snabb till att skicka iväg något som stavats fel haha

Jag hatar att korrekturläsa mina egna texter pga att hjärnan fyller i/rättar/hoppar över div småfel som tappade/extra bokstäver (mitt tangentbord är lite slitet så det dubblerar bokstäver en hel del) för att jag vet vad det är meningen att det ska stå.
Citera
2026-01-23, 19:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag hatar att korrekturläsa mina egna texter pga att hjärnan fyller i/rättar/hoppar över div småfel som tappade/extra bokstäver (mitt tangentbord är lite slitet så det dubblerar bokstäver en hel del) för att jag vet vad det är meningen att det ska stå.

Om personen som skrivit, eller om innehållet var intressant hade jag gillat att korrekturläsa.
Men skulle inte ge mig själv det uppdraget om jag ser tillbaka på mina svenska betyg.
Jag kan ingenting om grammatik och är ganska säker på att jag bara fick G i just det ämnet.
Tyckte det var sjukt onödigt att komma ihåg vad ex. ett adjektiv är.
När får jag användning för att förklara vad det är?
Om någon vet så skulle jag uppskatta att få vetskap om det

Går det att koppla ett extra tangentbord till din dator utan att det stör dig?
Sitter det skräp under knapparna?
Citera
2026-01-23, 19:49
Medlem
Akihabaras avatar
Heneration blatte-Z. Men här är ju en utmärkt uppgift för AI?
Citera
2026-01-23, 19:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Om personen som skrivit, eller om innehållet var intressant hade jag gillat att korrekturläsa.
Men skulle inte ge mig själv det uppdraget om jag ser tillbaka på mina svenska betyg.
Jag kan ingenting om grammatik och är ganska säker på att jag bara fick G i just det ämnet.
Tyckte det var sjukt onödigt att komma ihåg vad ex. ett adjektiv är.
När får jag användning för att förklara vad det är?
Om någon vet så skulle jag uppskatta att få vetskap om det

Går det att koppla ett extra tangentbord till din dator utan att det stör dig?
Sitter det skräp under knapparna?

Minns fortfarande ramsan man fick lära sig i skolan som snorvalp:

Citat:
Substantiv är namn på ting, t ex boll och ring.
Verben säga vad vi göra, t ex tuta, köra.
Adjektiven sen oss lär, hurdana tingen är.

Kör stationär dator så är bara att byta till backupbordet om det blir allt för illa, men det är troligtvis bara switchar som behöver rengöras/smörjas (har ett billigt Corsair mekaniskt), har dock planer att uppgraderas till ett lite fräsigare med mediaknappar och hotswap.
Citera
2026-01-23, 20:05
Medlem
smickras avatar
Liza Marklunds ”Gömda”
Citera
2026-01-23, 20:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Minns fortfarande ramsan man fick lära sig i skolan som snorvalp:

Kör stationär dator så är bara att byta till backupbordet om det blir allt för illa, men det är troligtvis bara switchar som behöver rengöras/smörjas (har ett billigt Corsair mekaniskt), har dock planer att uppgraderas till ett lite fräsigare med mediaknappar och hotswap.

Tack, får kanske mata in den till någon skön melodi
Men jag undrar fortfarande varför..

Det är annat mot en som ligger halvdöd på soffan vid fb-häng!
Citera
2026-01-23, 20:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Tack, får kanske mata in den till någon skön melodi
Men jag undrar fortfarande varför..

Det är annat mot en som ligger halvdöd på soffan vid fb-häng!

Finns en längre variant som sjöngs till melodin av Blinka lilla stjärna
Citera
2026-01-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag är för tillfället i full färd med att läsa Svante Nordins Tanke och dröm: svensk idéhistoria från 1900, och den är läsvärd och intressant men tyvärr späckad med ohutligt många korrfel. På drygt trehundra sidor in i boken är de säkert minst 60-70 stycken till antalet. Allt som oftast består de av att en bokstav har fallit bort, eller tillkommit, som exempelvis i fallen med "berielserörelserna" eller "vänsterlandet". Det påverkar inte läsningen som så men bara mängden fel är närmast stötande, jag har aldrig varit med om något liknande. Vad mer är att boken utgivits av Timbro förlag, knappast några dunungar på området vilket gör det än mer svårbegripligt. Tur att man bara lånade boken - hade jag köpt den hade jag nog blivit ganska besviken på kvalitén.

Har ni stött på några böcker där ni höjt på ögonbrynen över de grova korrfelen?

Fick ärva ett gammalt ex av Anna Karenina i två skinnbundna band efter min gammelmorfar. Tyvärr är den nästan oläslig på grund av märklig grammatik och syftningsfel. Det är som om någon använt google translate från ryska till svenska, men boken är utgiven runt 1920 som jag minns det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in