2026-01-23, 14:27
  #1
Medlem
Det finns ingen riktning i evolutionen och inte heller någon slutprodukt utan när den en gång startat så pågår den automatiskt vidare.
Den styrs av produkter som kombinerar sig med andra produkter till nästkommande produkter och vidare till nästa, nästa i all oändlighet.
En produkt som för tillfället har bra anlag för sin existens dominerar utvecklingen i sin omgivning, så länge underlaget för dennes existens existerar och kan lika väl försvinna helt från sin existens.
Vi vet väl inget om när förutsättningen för processen startade. Troligen någon gång före den så kallade bigbang och jag utgår från att den pågår överallt i universum och kommer pågå otroligt länge till.
Människan här på jorden är den som för tillfället ligger i topp på evolutionen om man mäter i verksam intelligens.
__________________
Senast redigerad av Elluard 2026-01-23 kl. 14:39.
Citera
2026-01-23, 14:31
  #2
Medlem
Sqrbankens avatar
Svårt tolka ditt diskussionsunderlag. Evolutionen har ingen riktning i den meningen att det är en medveten entitet som planerar denna, men den tar riktning(ar).
Citera
2026-01-23, 14:31
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Elluard
Det finns ingen riktning i evolutionen och inte heller någon slutprodukt.
Bra jobbat att du kommit fram till det. Som vi andra redan kände till. Fortsätt du att anpassa dig.
Citera
2026-01-23, 14:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Svårt tolka ditt diskussionsunderlag. Evolutionen har ingen riktning i den meningen att det är en medveten entitet som planerar denna, men den tar riktning(ar).

Ja evolutionen verkar gå mot ökad komplexitet.

Evolutionen har även till viss del sats ut spel, genom mänsklig medicin som gör att människor som hade dött ut tidigare istället lever vidare och skaffar avkomma.
Citera
2026-01-23, 14:34
  #5
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elluard
Vi vet väl inget om när förutsättningen för processen startade. Troligen någon gång före den så kallade bigbang ...
Det där tycker jag var en spännande tanke. Hoppas diskussionen kan ta vid där. Lite grand som när Gösta Ekman sa att han var känd redan som spermie. Ett perspektivskifte.
__________________
Senast redigerad av Jordgubbe 2026-01-23 kl. 14:36.
Citera
2026-01-23, 14:58
  #6
Medlem
barbabushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Ja evolutionen verkar gå mot ökad komplexitet.
Åtminstone fler beståndsdelar i samverkan och emergens.

Biomolekyl - cell - organ - organism...

Enskilda organismer organiserar sig sedan i populationer. I varje steg upphör den enskilda beståndsdelen vara kritisk, men i samverkan utgör de ett system.

"Komplexitet" är lite missvisande, eftersom du har mindre komplexa organismer som uppvisar samma fenomen. Evolutionen av myror går t.ex. inte mot att bli enskilt mer komplexa, utan att enskilda myror samverkar i större antal (emergent komplexitet). Samma fenomen kan ses hos mikroorganismer.

För människor har det redan börjat inträffa, i form av samhällen. Vi förblir relativt oförändrade mellan generationer, för att det saknas selektivt tryck - vi verkar ha nått en punkt av "tillräcklig komplexitet" och nu är samverkan det väsentliga.
Ingen enskild individ är kritisk för samhället, men samverkan mellan beståndsdelarna är kritiska.
(Extrapolerar man framåt, kan man rimligen anta att samhällen sedermera kommer utgöra komponenter av något större också.)

Just detta är en kritisk aspekt av evolution som ofta försummas: systemet strävar mot energieffektivitet. Saker som är mer komplexa kan selekteras bort om avkastningen för investerad energi inte är lönsam. En människa som kan flyga, eller har mörkerseende, vore mer komplex - men mervärdet motiverar inte energikostnaden. Därför tycker jag man ska undvika ordet "komplexitet" - även om det är grovt sett korrekt, eftersom systemet som helhet uppvisar högre komplexitet.
__________________
Senast redigerad av barbabush 2026-01-23 kl. 15:01.
Citera
2026-01-23, 15:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elluard
Det finns ingen riktning i evolutionen och inte heller någon slutprodukt utan när den en gång startat så pågår den automatiskt vidare.
Den styrs av produkter som kombinerar sig med andra produkter till nästkommande produkter och vidare till nästa, nästa i all oändlighet.
En produkt som för tillfället har bra anlag för sin existens dominerar utvecklingen i sin omgivning, så länge underlaget för dennes existens existerar och kan lika väl försvinna helt från sin existens.
Vi vet väl inget om när förutsättningen för processen startade. Troligen någon gång före den så kallade bigbang och jag utgår från att den pågår överallt i universum och kommer pågå otroligt länge till.
Människan här på jorden är den som för tillfället ligger i topp på evolutionen om man mäter i verksam intelligens.
Nej, det fanns ingen evolution vid big bang. Evolution fungerar så vitt vi vet bara med biologiskt liv som kan fortplanta sig.
Citera
2026-01-23, 15:06
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Nej, det fanns ingen evolution vid big bang. Evolution fungerar så vitt vi vet bara med biologiskt liv som kan fortplanta sig.
Och där föll allt om AI.
Citera
2026-01-23, 15:22
  #9
Medlem
Riksreptilens avatar
De där spelfilmerna om mänskliga mutanter i början av århundradet hoppade över alla de mutationer som gav försämrat immunförsvar, ökad risk för psykos samt testiklar som ej producerade fungerande spermier.
Dessa bör vara betydligt vanligare ny egenskap än en rejält lång tunga och förmåga att hoppa längre än de flesta.

... dumma Marvel och Hollywood.
Citera
2026-01-23, 15:24
  #10
Medlem
barbabushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Nej, det fanns ingen evolution vid big bang. Evolution fungerar så vitt vi vet bara med biologiskt liv som kan fortplanta sig.
Beror på... Big Bang-teorin bygger på nukleosyntes, där allt tyngre grundämnen bildades av att det fanns överskott på energi i systemet.. Det gjorde att atomer kunde arrangera sig i mer stabila former.
Liv följer ytterst samma princip: överskott av energi, celler arrangerar sig i mer stabila former..

Även om naturligt urval brukar avse livets utveckling, fanns det absolut evolutionära mekanismer när big bang inträffade... de återkommer i alla system.
Citera
2026-01-23, 18:01
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Elluard
Det finns ingen riktning i evolutionen och inte heller någon slutprodukt utan när den en gång startat så pågår den automatiskt vidare.
Den styrs av produkter som kombinerar sig med andra produkter till nästkommande produkter och vidare till nästa, nästa i all oändlighet.
En produkt som för tillfället har bra anlag för sin existens dominerar utvecklingen i sin omgivning, så länge underlaget för dennes existens existerar och kan lika väl försvinna helt från sin existens.
Vi vet väl inget om när förutsättningen för processen startade. Troligen någon gång före den så kallade bigbang och jag utgår från att den pågår överallt i universum och kommer pågå otroligt länge till.
Människan här på jorden är den som för tillfället ligger i topp på evolutionen om man mäter i verksam intelligens.

Det där är en poäng som många missar, särskilt om man fått en förenklad bild av evolution från skolan. Många verkar tro att evolutionen är en medveten process med mål och riktning, samtidigt som de avfärdar och gör narr av religiösa förklaringar, utan att inse hur de själva tror på ett "magiskt väsen som styr". Utomordentligt korkade måste jag säga.

Hur som helst, det du beskriver är det största motbeviset mot evolutionesteorin. Det är svårt att se hur slumpmässiga mutationer kan ligga bakom så extrema nivåer av komplexitet, särskilt när det dessutom handlar om samspel och symbios mellan olika organismer.

Hur kan en enkel cell steg för steg bli en människa genom enbart slumpmässiga mutationer och selektion? Och hur skulle något så avancerat som ett öga kunna uppstå gradvis, börjar man ens med ett “halvt öga”? Vet ni ens hur avancerat systemet är? Jag har ännu inte sett någon som kan förklara det här på ett sätt som faktiskt håller ihop.
Citera
2026-01-23, 21:14
  #12
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbabush
Även om naturligt urval brukar avse livets utveckling, fanns det absolut evolutionära mekanismer när big bang inträffade... de återkommer i alla system.

Njä, det fanns ingen alternativ utvecklingslinje efter stora smällen. Fysiken och kemin är vad den är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in