2026-01-23, 14:17
Medlem
Vet att jag sett någon tråd om ämnet, men kunde inte hitta nu.

Skistar ger rabatter till sina aktieägare, men vad finns det för andra företag som gör detsamma?

Kan tycka att när man finansierar ett bolag, ska man kunna få någon liten bonus förutom utdelning och eventuell uppgång, men det verkar som om det numera inte finns.

Någon som har koll på företag som är extra snälla mot sina finansiärer? Typ att man när man handlar på Kjell kanske blir uppmärksammad när man handlar där.

-Oh, jag ser att du äger lite av bolaget, vill du ha en kopp kaffe och en kaka medans jag plockar fram dina varor?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-23 kl. 14:22.
Citera
2026-01-23, 14:40
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vet att jag sett någon tråd om ämnet, men kunde inte hitta nu.

Skistar ger rabatter till sina aktieägare, men vad finns det för andra företag som gör detsamma?

Kan tycka att när man finansierar ett bolag, ska man kunna få någon liten bonus förutom utdelning och eventuell uppgång, men det verkar som om det numera inte finns.

Någon som har koll på företag som är extra snälla mot sina finansiärer? Typ att man när man handlar på Kjell kanske blir uppmärksammad när man handlar där.

-Oh, jag ser att du äger lite av bolaget, vill du ha en kopp kaffe och en kaka medans jag plockar fram dina varor?

Rugvista

Synsam

SAS

New Wave (Som äger bland annat Kosta Boda och Orrefors)
Citera
2026-01-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Rugvista

Synsam

SAS

Ah, kul. New Wave skulle det aldrig falla mig in att handla ifrån, än mindre köpa en aktie i bolaget, men tack för dina tips. Ska kolla vad man kan få för rabatter eller bonusar.

New Wave: Sitter just nu med en tröja på mig, från Craft (New wave), något nopprigare efter bara några få tvättar har jag aldrig varit med om. Dessutom med en dragkedja som gjord för en dålig leksak. Och ärmar som jag måste vika upp för att de inte ska hamna på tangentbordet. Så nej, aldrig mer det företaget. Har mest tröjan på mig så att den ska bli så sliten så att jag äntligen får dumpa den.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-23 kl. 14:49.
Citera
2026-01-23, 15:08
Avstängd
SAS är frikostiga mot sina aktieägare + familjemedlemmar.

Liksom Scandic & Strawberry.

Om man nu vill resa.
Citera
2026-01-23, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
SAS är frikostiga mot sina aktieägare + familjemedlemmar.

Liksom Scandic & Strawberry.

Om man nu vill resa.
Ska absolut kolla Scandic och Strawberry, inte aktieägare där, men så kanske det kan bli, tillfälligt.

Edit: Strawberry är inte publikt, om du menar Stordalens bolag.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-23 kl. 15:12.
Citera
2026-01-23, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Rugvista

Synsam

SAS

SAS? Dom är väl avnoterade?
Citera
2026-01-23, 17:58
Medlem
Viking Lines aktieägare får förmåner som fria resor (med aktieägarkort) vid innehav av minst 1000 aktier.
Citera
2026-01-24, 12:11
Medlem
findatas avatar
LVMH har lite "förmåner" för aktieägare. Bla besök i deras fabriker och destillerier. Man kan även beställa deras vin, sprit och champagne till bättre priser. Dock har jag för mig att de endast levererar inom Frankrike.

Det kan ju ha ändrats, men kan vara värt att kolla upp innan du köper aktier av det skälet.

https://www.lvmh.com/en/investors/shareholders-club
Citera
2026-01-25, 07:42
Medlem
Paddan1000s avatar
Tänk på att man måste ha aktierna på ISK eller vanligt värdepapperskonto för att man ska kunna utnyttja förmånerna som aktieägare. Det går inte med pengarna på kapitalförsäkring och inte heller om de exempelvis ingår i en fond som man äger.
Om det gäller utländska aktier kommer man därför behöva betala skatt på utdelningarna om man vill kunna utnyttja förmånerna.
Citera
2026-01-25, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Viking Lines aktieägare får förmåner som fria resor (med aktieägarkort) vid innehav av minst 1000 aktier.
Det är ju faktiskt ganska okej om man åker mellan Sverige och Finland,
Aktieägarkortet är personligt och berättigar innehavaren till fria reguljära resor för 1 person (personbiljett) inkl. normalstor personbil* med Viking Lines samtliga fartyg.
Men vad fan betyder,
Reseerbjudandet gäller endast vid förhandsbokning senast 12 timmar före avgång.
Ska man boka mer än tolv timmar innan avgång, eller mindre än tolv timmar innan avgång?

Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Det går inte med pengarna på kapitalförsäkring och inte heller om de exempelvis ingår i en fond som man äger.
Bra att tänka på, att man då faktiskt inte äger aktierna med sådant konto.

Citat:
Ursprungligen postat av findata
LVMH har lite "förmåner" för aktieägare. Bla besök i deras fabriker och destillerier. Man kan även beställa deras vin, sprit och champagne till bättre priser. Dock har jag för mig att de endast levererar inom Frankrike.
Var inne och kollade lite snabbt, kunde inte hitta något krav på x antal aktier, och medlemsskapet gäller i två år. Betydligt häftigare än att ha en svindyr scarfs, vare sig man kan utnyttja någon rabatt eller inte.

-Ah, läcker väska. Jag är ju en i deras shareholders’ club.

Edit: Det var ju faktiskt riktigt tydligt på deras sida,
Any individual shareholder holding at least one LVMH share which is listed on the Paris Market, can become a LVMH Shareholders’ Club member.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-25 kl. 08:35.
Citera
2026-02-12, 20:54
Medlem
Savelend har något sådant. De drar mindre avgift ju mer aktier du har.
Citera
2026-02-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Savelend har något sådant. De drar mindre avgift ju mer aktier du har.
Hittade,
Vi har tagit fram ett bonussystem i form av mer förmånliga avgifter för våra aktieägare och sparare på plattformen. För aktieägare baseras bonusen på antalet aktier du äger, ju fler aktier desto lägre avgift. För sparare baseras bonusen på det kapital du har på investeringsplattformen, ju mer kapital desto lägre avgift.
https://savelendgroup.se/investor-relations/bonussystem

På sidan finns siffror. Finns det verkligen inte fler som premierar aktieägare? Förr så kunde man få skumpa och snittar på stämmorna, i dag är allt digitalt. Och visst fanns det fler rabatter förr?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in