2026-01-23, 13:29
Medlem
Från vk.se Plus artikel

( Vid totalt 11 tillfällen bestigit sex olika master i norra Sverige.
Vid totalt elva tillfällen misstänks en 18-årig kille ha klättrat uppför sex olika telemaster. Fyra av tillfällena ska han ha klättrat upp i den över 300 meter höga Vännäsmasten. Det hela filmades och lades även ut på bland annat Youtube och Tiktok – och nu kan den våghalsige klättraren tvingas betala över 260 000 kronor i skadestånd. )

Någon som vet vem detta är?
Senast redigerad av Guldpruppen 2026-01-23 kl. 13:33.
Citera
2026-01-23, 13:39
Medlem
jakirosmothers avatar
helt rätt att bötfölla snyngeln och få sitt liv förstört, i avskräckande syfte. master är heliga
Citera
2026-01-23, 13:52
Medlem
Riksreptilens avatar
Hög risk för skada på både slyngel och någon del av master om han fortsätter, så jag blir måttligt upprörd.

Om det är en kampanj för att öka följare på Instagram eller TikTook ökar detta med 200 %.
Citera
2026-01-23, 14:01
Medlem
Hmm, media undanhåller någonting. Jag kan inte tänka mig att den masten i Vännäs inte är samhällsviktig, så den bör vara ett skyddsobjekt. Den masten är mer än en radio-tv-mast.

Edit: Ja, media/TS mörkar. Killen är åtalad för brott mot skyddslagen enligt andra medier.
Senast redigerad av Methos 2026-01-23 kl. 14:04.
Citera
2026-01-23, 15:32
Medlem
Fantens avatar
Jag kan inte låta bli att tänka på filmen Fall.
Citera
2026-01-24, 08:35
Medlem
Är 260 000 kr i skadestånd verkligen rimligt?

Vad brukar våldtäktsoffer få... omkring 150 000 kr?
Citera
2026-01-24, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Är 260 000 kr i skadestånd verkligen rimligt?

Vad brukar våldtäktsoffer få... omkring 150 000 kr?
Nu är det en bit över 200 000, 225k?
Citera
2026-01-24, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hmm, media undanhåller någonting. Jag kan inte tänka mig att den masten i Vännäs inte är samhällsviktig, så den bör vara ett skyddsobjekt. Den masten är mer än en radio-tv-mast.

Edit: Ja, media/TS mörkar. Killen är åtalad för brott mot skyddslagen enligt andra medier.
Javisst gör de det, man ska inte glömma att media är statens utsträckta hand och censur- och hjärntvättsorgan
Citera
2026-01-24, 12:12
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
helt rätt att bötfölla snyngeln och få sitt liv förstört, i avskräckande syfte. master är heliga
Vad har han fått för böter?

Framgår det av artikeln vad skadan består av?
Citera
2026-01-25, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren

Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Nej det framgår i VKs artikel att det är ett skyddsobjekt.
Citera
2026-01-25, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren

Från VK.

"Om någon obehörig klättrat uppför masterna måste företaget ombesikta dessa, vilket kostar över 20 000 kronor per tillfälle. Nu åtalas den 18-årige Umeåbon för att vid totalt elva tillfällen klättrat upp i Teracoms master. Han åtalas även misstänkt för sju fall av olovligt avbildande av skyddsobjekt.

Företaget yrkar på ett skadestånd på över 260 000 kronor."
Citera
2026-01-25, 14:16
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Från VK.

"Om någon obehörig klättrat uppför masterna måste företaget ombesikta dessa, vilket kostar över 20 000 kronor per tillfälle. Nu åtalas den 18-årige Umeåbon för att vid totalt elva tillfällen klättrat upp i Teracoms master. Han åtalas även misstänkt för sju fall av olovligt avbildande av skyddsobjekt.

Företaget yrkar på ett skadestånd på över 260 000 kronor."
Det måste bero på att han brutit sig in och skadat dörrar/stängsel/lås eller liknande. Annars är det svårt att se någon skada.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in