2026-01-23, 08:59
Medlem
Lennart.Hylands avatar
Läste ett citat som verkar va från en tidigare anställd på Ahlsell lager i Hallsberg. Det är väl ett av Svergies största lager med över tusen anställda om jag inte missminner mig? Tyvärr har jag hört mycket dåligt om arbetsplatsen och det verkar finnas en dysfuntionell arbetskultur utvecklat av chefer och ledning samt att fackorganisationen på plats inte gör något för att förbättra situationen för personalen. Någon som kan bekräfta citatet eller har erfarenhet av att jobba på företaget?

Så här lyder delar av citatet:

"Att arbeta på Ahlsells lager har kommit att präglas av en alltmer pressad arbetsmiljö där prestationsmålen kontinuerligt höjs, ofta till nivåer som ligger på gränsen till vad som är fysiskt och psykiskt hållbart för personalen. För att inte tala om hur användingen av datasystemet används? I praktiken finns det regler kring hur man får använda data i syfte för att övervaka personalen något som verkar har gått över huvudet på företaget. Personalen följs ständigt och nästintill dagligen utvärderas prestationer på ett sätt som skapar oro och stress.
Trots detta verkar fackets roll i sammanhanget stå närmare företagsledningen än de anställda.
De senaste åtgärderna att omplacera medarbetare som inte anses uppfylla prestationskraven till arbetsområden där de själva inte vill vara tycks snarare syfta till att skapa vantrivsel och pressa bort oönskad personal än att hitta hållbara lösningar. För att de i nästa steg erbjuda uppsägning i utbyte mot tre månaders lön framstår som ett sätt att dölja strukturella problem under sken av frivillighet"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in