2026-01-23, 14:25
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutdebatten
Men utan teknisk bevisning påstår han att det inte är möjligt trots att jag har sagt detta som du nämner.

Han har fel där faktiskt.
Citera
2026-01-23, 22:16
Medlem
SDUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
I teorin kan nämndemän välja att tolka bortom rimliga tvivel. Hovrätten kan också välja hur de vill tolka sakframställan. Det finns inga garantier i rätten.
Ja, dom kan tolka bortom rimliga tvivel, men det kommer inte leda någonstans utan teknisk bevisning, och har aldrig gjort. Kanske i något våldtäktsfall, men absolut inte i fall som dessa. Annars hade som någon annan i tråden skrev vem som helst kunnat sno hans text från hans tidigare brott och skickat dom, om och om igen till samma person och fått TS kompis att bli dömd tusen gånger om. Och så fungerar det inte.

Citat:
Han har fel där faktiskt.
Det är du som har fel och hans kompis har rätt.

Utan information om vem det är som skickat dessa meddelanden så kommer ärendet att läggas ner direkt. Det måste finnas någon typ av teknisk bevisning och då pratar vi om IP nummer som mejladresserna varit inloggade på, namn och personuppgifter till mejlen, finns det bilder, adresser, tidigare adresser eller telefonnummer som varit kopplade till mejlen som ska skicka dessa meddelanden. Finns det återställningsadresser till mejlet som kanske kan leda oss till en viss person och så vidare. Finns inget utav detta så är det hejdå.

Finns inte ett endaste fall där man kunnat döma någon för dessa typer av brott utan ren teknisk bevisning. Inte ett enda i Sveriges historia.
Citera
2026-01-23, 22:50
Medlem
Mr.RedHats avatar
Det finns nästan alltid bevis för att ett brott förekommit. Undantag är när någon fabricerar en historia. Att däremot knyta en person till brottet är det svåra. Jag antar det är vad din bekanta menade. Att det saknas bevisning som knyter honom till det specifika brottet.
Citera
2026-01-24, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det finns nästan alltid bevis för att ett brott förekommit. Undantag är när någon fabricerar en historia. Att däremot knyta en person till brottet är det svåra. Jag antar det är vad din bekanta menade. Att det saknas bevisning som knyter honom till det specifika brottet.
Ja, alltså bevisning som knyter honom till det specifika brottet, precis.
Citera
2026-01-24, 01:59
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ja, alltså bevisning som knyter honom till det specifika brottet, precis.
Ok. Då skulle jag säga att även om han är en sannolik kandidat, någon som lär vara hos polisens "usual suspects", så är det inte tillräckligt. Ingen seriös åklagare väcker åtal på basis av att målsäganden påstår något och att den tilltalade nekar samma historia. För det håller inte i domstol.

Inte ens om åklagaren skulle dra till med "karaktärsvittnen" (vilket domstolen är allergisk mot) så skulle det hjälpa. En fällande dom skulle resultera i att övre instans river upp domen.

Man kan i teorin bli fälld utan bevis (läs Thomas Quick). Nu erkände han visserligen samtidigt som han var starkt påverkad av benzo samtidigt som han blev påhejad av en kult psykoanalytiker som delade ut mer knark ju mer han "kom ihåg", så det användes märkligt nog som det enda beviset trots att inget kunde binda honom till brotten.
Nu tror jag inte en domstol kommer att göra något liknande igen. För det är så pass pinsamt att det saknar motstycke i svensk rättshistoria.
Citera
2026-01-24, 20:48
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDU
Ja, dom kan tolka bortom rimliga tvivel, men det kommer inte leda någonstans utan teknisk bevisning, och har aldrig gjort. Kanske i något våldtäktsfall, men absolut inte i fall som dessa. Annars hade som någon annan i tråden skrev vem som helst kunnat sno hans text från hans tidigare brott och skickat dom, om och om igen till samma person och fått TS kompis att bli dömd tusen gånger om. Och så fungerar det inte.

Det är du som har fel och hans kompis har rätt.

Utan information om vem det är som skickat dessa meddelanden så kommer ärendet att läggas ner direkt. Det måste finnas någon typ av teknisk bevisning och då pratar vi om IP nummer som mejladresserna varit inloggade på, namn och personuppgifter till mejlen, finns det bilder, adresser, tidigare adresser eller telefonnummer som varit kopplade till mejlen som ska skicka dessa meddelanden. Finns det återställningsadresser till mejlet som kanske kan leda oss till en viss person och så vidare. Finns inget utav detta så är det hejdå.

Finns inte ett endaste fall där man kunnat döma någon för dessa typer av brott utan ren teknisk bevisning. Inte ett enda i Sveriges historia.

Så är der i praktiken. Men i teorin gör rätten som den vill. Man ska aldrig underskatta mänsklig dumhet. Regeringsrätten har ännu lösare tyglar i att tolka och avgöra de behöver per definition inte ens ursäkta sina beslut.
Citera
2026-01-25, 09:21
Medlem
Polisen använder sig ibland av experter som analyserar texter just för att kunna hitta samband mellan olika brev. Så antagligen kommer din kompis att skriva ungefär samma typ av brev även om din kompis försöker att skriva annorlunda. Detta kan då åklagaren använda som bevis sedan är det domstolen som avgör om bevisen håller
Citera
2026-01-25, 13:30
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Regeringsrätten har ännu lösare tyglar i att tolka och avgöra de behöver per definition inte ens ursäkta sina beslut.
Regeringsrätten har inte funnits på över ett decennium...
Citera
2026-01-25, 21:09
Medlem
SDUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Polisen använder sig ibland av experter som analyserar texter just för att kunna hitta samband mellan olika brev. Så antagligen kommer din kompis att skriva ungefär samma typ av brev även om din kompis försöker att skriva annorlunda. Detta kan då åklagaren använda som bevis sedan är det domstolen som avgör om bevisen håller
Nej. Åklagaren kan inte använda en text som ett bevis utan någon som helst teknisk bevisning innan. Det är totalt omöjligt, det kommer inte leda någonstans.

Polisens experter och analytiker som du hänvisar till används oftast när det kommer till att hitta vart en viss typ av person befinner sig. Tex om det är någon som skickar brevbomber osv. Men inte i fall som dessa, kommer inte leda till någonting utan teknisk bevisning.
Citera
2026-01-25, 22:28
Medlem
Citat:
Nej. Åklagaren kan inte använda en text som ett bevis utan någon som helst teknisk bevisning innan. Det är totalt omöjligt, det kommer inte leda någonstans.

Polisens experter och analytiker som du hänvisar till används oftast när det kommer till att hitta vart en viss typ av person befinner sig. Tex om det är någon som skickar brevbomber osv. Men inte i fall som dessa, kommer inte leda till någonting utan teknisk bevisning.
Jo det kan åklagaren visst göra varför skriver du om saker du inte begriper? Det skulle säkert inte funka som enda bevis men som en del i en bevis kedja. Finns ingen begränsning inom vilken brottstyp dessa experter kan användas inom naturligtvis använder man dom inte för mindre allvarliga brott
Citera
2026-01-25, 22:48
Medlem
Citat:
Jag satt och diskuterade detta med ett par andra på jobbet. Man kan bli dömd trots absolut ingen bevisning enligt mig. Vet att detta har varit uppe någon gång innan för ett par år sen tror jag...

Han jag arbetar med blev dömd för olaga hot samt trakasserier över ett par saker han skrev via mejl till journalister, och är nojig för att han fälldes och fick betala bot genom kronofogden på cirka 20 000 till dom båda...

Jag har varnat honom att Polisen enkelt kommer förstå att det är han om han skriver igen, då han skrivit liknande saker till just samma journalist innan, och att språket är väldigt lika i hur han skriver. Jag menar alltså att detta är ett form av bevis, visst är det så också?

Han menar att det inte spelar någon roll då det inte kommer finnas några som helst bevis denna gången i form av IP, mejl eller annat som kan knyta detta till honom oavsett hur likt texten låter eller om det ens är samma som innan.

Vem har rätt här?

Han kan ju utan tvekan bli kallad till förhör om detta trots ingen bevisning, men jag anser också att han kan dömas. Han håller med mig om att han kan bli kallad till förhör, men inte att han kan dömas oavsett hur likt det än låter eller hur texten preciseras... Han syftar alltså på att detta inte är bevis, utan det måste finnas bevis som kan koppla detta till honom, vilket jag menar texten gör om det Polisen förstår att det är så han skriver.

Hur ligger det till? Måste det finnas bevisning för att man ska bli dömd på det sättet han syftar på här?

I svensk rätt måste en person dömas “bortom rimligt tvivel”, vilket innebär att det alltid krävs bevisning, man kan inte dömas utan underlag. Bevisning behöver dock inte vara teknisk som IP eller mejlspår, utan kan även bestå av indirekta bevis, till exempel språkliga likheter, tidigare beteende, motiv och omständigheter runt händelsen. Sådant kan tillsammans väga tungt, även om det sällan räcker ensamt. Polisen kan absolut kalla någon till förhör på misstanke, men för fällande dom krävs att helheten av bevis gör det mycket svårt att tro på någon annan förklaring.

Din kollega har alltså rätt i att det krävs bevis, men du har rätt i att textens likhet kan vara en del av den bevisningen.
Citera
2026-01-25, 22:49
Medlem
Citat:

Det där stämmer inte. I svensk rätt finns inget krav på att bevisning måste vara teknisk för att få användas, utan domstolen prövar all relevant bevisning samlat. Språkliga likheter, skrivsätt, tidigare kontakter, motiv och omständigheter kan absolut användas som indicier och i vissa fall räcka för fällande dom tillsammans. Teknisk bevisning är ofta stark, men den är inte ett måste, och åklagaren får använda även textanalys och annan indirekt bevisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in