Citat:
Ursprungligen postat av
Slutdebatten
Jag satt och diskuterade detta med ett par andra på jobbet. Man kan bli dömd trots absolut ingen bevisning enligt mig. Vet att detta har varit uppe någon gång innan för ett par år sen tror jag...
Han jag arbetar med blev dömd för olaga hot samt trakasserier över ett par saker han skrev via mejl till journalister, och är nojig för att han fälldes och fick betala bot genom kronofogden på cirka 20 000 till dom båda...
Jag har varnat honom att Polisen enkelt kommer förstå att det är han om han skriver igen, då han skrivit liknande saker till just samma journalist innan, och att språket är väldigt lika i hur han skriver. Jag menar alltså att detta är ett form av bevis, visst är det så också?
Han menar att det inte spelar någon roll då det inte kommer finnas några som helst bevis denna gången i form av IP, mejl eller annat som kan knyta detta till honom oavsett hur likt texten låter eller om det ens är samma som innan.
Vem har rätt här?
Han kan ju utan tvekan bli kallad till förhör om detta trots ingen bevisning, men jag anser också att han kan dömas. Han håller med mig om att han kan bli kallad till förhör, men inte att han kan dömas oavsett hur likt det än låter eller hur texten preciseras... Han syftar alltså på att detta inte är bevis, utan det måste finnas bevis som kan koppla detta till honom, vilket jag menar texten gör om det Polisen förstår att det är så han skriver.
Hur ligger det till? Måste det finnas bevisning för att man ska bli dömd på det sättet han syftar på här?
Din kompis verkar mer än lovligt korkad. Röker han på eller?
Om han skickar hotfulla mail till journalister så finns där ju mail, så han verkar ju sakna koll på vad för slags bevis han strösslar runt sig. Det här verkar vara mer en fråga om vad åklagare/polis lyckas skrapa hop av de bevis han strösslat med.
Och här slutar väl våra möjligheter att bedöma just hans situation eftersom vi inte vet mer än vad du skriver om saken...
Däremot så nej, man ska inte kunna bli dömd i brottsmål utan solid bevisning. Däremot kan det ju tänkas användas bevis som din kompis inte tänkt på att de skall kunna använda.
Bästa sättet att undvika klammer med rättvisan är ju att låta bli att begå brott i första läget. Du kanske borde försöka få din kompis på bättre tankar än att sitta och trackasera och hota folk (och möjligen begå andra brott också).