2026-01-23, 00:47
Medlem
Jag kan inte komma ihåg exakt hur längesen det var jag märkte det, men det är förmodligen minst 2-3 månader sedan kanske ännu längre.
Det har inte försvunnit med tiden.

Jag kliade på den en gång och det blödde lite för länge sedan, annars har det bara förblivit detsamma, det gör inte ont och så vitt jag kan se har det i alla fall inte vuxit i storlek.
Det ser bara ut som ett myggbett från min synvinkel.

Kan någon ha någon aning om vad det här kan vara utifrån bilden?
Jag täckte det med ett bandage ett tag, så det finns lite rester från det kvar på foten.

https://ibb.co/Y7SL2fsy
Citera
2026-01-23, 00:53
Medlem
pratar du om den röda pricken eller den gröna mossan?
Citera
2026-01-23, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yfir
Jag kan inte komma ihåg exakt hur längesen det var jag märkte det, men det är förmodligen minst 2-3 månader sedan kanske ännu längre.
Det har inte försvunnit med tiden.

Jag kliade på den en gång och det blödde lite för länge sedan, annars har det bara förblivit detsamma, det gör inte ont och så vitt jag kan se har det i alla fall inte vuxit i storlek.
Det ser bara ut som ett myggbett från min synvinkel.

Kan någon ha någon aning om vad det här kan vara utifrån bilden?
Jag täckte det med ett bandage ett tag, så det finns lite rester från det kvar på foten.

https://ibb.co/Y7SL2fsy

Kolla upp på VC.
Kan vara ett begynnande basaliom.
Citera
2026-01-23, 01:27
Medlem
Inhale82s avatar
Det kan vara något litet föremål som inte kommer ut av sig självt.
Kanske ett inåtväxt hårstrå eller någon liten metallflisa eller liknande.

Det kanske är fel tips, men hade det varit jag så hade jag skurit upp det och klämt ut skiten.
Är det en liten bula så finns nåt där i.
Viktigt att hålla rent efteråt så läker det snabbt sen.

Citat:
Ursprungligen postat av nepun

Du borde gå till Specsavers, för det är limrester efter ett plåster.
Citera
2026-01-23, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepun

Det är från bandage, hade bandage på för att se ifall det höll sig renare och gick bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Det kan vara något litet föremål som inte kommer ut av sig självt.
Kanske ett inåtväxt hårstrå eller någon liten metallflisa eller liknande.

Det kanske är fel tips, men hade det varit jag så hade jag skurit upp det och klämt ut skiten.
Är det en liten bula så finns nåt där i.
Viktigt att hålla rent efteråt så läker det snabbt sen.

Du borde gå till Specsavers, för det är limrester efter ett plåster.

När jag sover så sover jag med den foten ner på sidan så kanske är så att något skit kommit in i huden från sängen eller hårstrå.
Senast redigerad av Yfir 2026-01-23 kl. 02:55.
Citera
2026-01-23, 02:56
Medlem
zombie-nations avatar
Jag är en extremt histaminerg människa. Kliar jag på normal hud, får jag nässelutslag. Kliar jag på myggbett kan de bli kvar i åratal. Själva klådan gör att det aldrig läks.

Är det något som kliar?
Citera
2026-01-23, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag är en extremt histaminerg människa. Kliar jag på normal hud, får jag nässelutslag. Kliar jag på myggbett kan de bli kvar i åratal. Själva klådan gör att det aldrig läks.

Är det något som kliar?

Nope, kliar eller känns inte alls.
Citera
2026-01-23, 03:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yfir
Nope, kliar eller känns inte alls.

Då är det nog cancer. Eftersom den inte gett upphov till fler märken. Och aldrig går bort.

Inväxta hårstrån brukar orsaka infektion och var som man kan klämma ut.
Citera
2026-01-23, 04:07
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Ja, det skulle kunna vara basaliom. Men bli inte orolig. Det är den snälla hudcancern. Jag har haft äldre släktingar med den typen av cancer.. Man tar bara bort knölen. Ju längre man väntar, desto större kan knölen bli = mer vävnad måste tas bort.

Är du ljushyad och är ute mycket i solen utan att smörja in fötterna eller ha strumpor? Ligger och solar på mage utan solskydd? Då talar mycket för att det kan vara det.

Men det behöver absolut inte vara det. Fast definitivt nåt du bör kontakta vården om.
Citera
2026-01-23, 04:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, det skulle kunna vara basaliom. Men bli inte orolig. Det är den snälla hudcancern. Jag har haft äldre släktingar med den typen av cancer.. Man tar bara bort knölen. Ju längre man väntar, desto större kan knölen bli = mer vävnad måste tas bort.

Är du ljushyad och är ute mycket i solen utan att smörja in fötterna eller ha strumpor? Ligger och solar på mage utan solskydd? Då talar mycket för att det kan vara det.

Men det behöver absolut inte vara det. Fast definitivt nåt du bör kontakta vården om.

Kan även vara ett mycket tidigt stadium av melanom, den knöliga sorten. Melanom uppstår gärna där solen skiner, men besparar inte andra delar av kroppen heller.
Citera
2026-01-23, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Raka motsatsen är knappt ute alls är dock ljushyad.
Alltså det är inte så att jag sitter inne varje dag hela tiden men är definitivt ute mycket mindre än normalt.
Har alltid strumpor också och inte shorts.
Citera
2026-01-23, 20:13
Medlem
Jag tycker det ser ut som ett ärr efter ett sönderkliat myggbett.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Är det något som kliar?

Ouch, beklagar. Det låter som min barndomskompis, han fick röda ränder när han kliade sig, och myggbett som stora bulor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in