2026-01-22, 22:17
Medlem
Jag letar på Aftonbladet men hittar inte artikeln om han som haft någon viktminskningsspruta och haft diarre i 3 veckor och totalt körd i magen.
Jag såg på löpsedeln men köpte inte tidningen.

Jag har diabetes typ 2 och fixar inte sprutorna eller tabletter eller något med semaglutide.
Jag har vad läkarna kallar för allergi/överkänslighet mot semaglutide.
Jag blir dödssjuk som den värsta influensa man kan tänka sig, ont i magen, kräks och sängliggande.
Jag har blivit så sjuk så man har fått tillbaka ambulans.

Jag får också självmordstankar av dom.
Läkemedelsverket säger att man inte får det men det är inte bara jag.

Det är ett himla liv om vilka som ska få semaglutide och vilka som inte ska ha det.

Jag anser att den som är tjock och kan gå ner i vikt med dessa mediciner absolut ska få det precis som att dom med diabetes kan få det..
Varför inte?
Vad tycker du?
Citera
2026-01-22, 22:25
Medlem
DenverAirports avatar
'ja, fläskbergen får massor med svindyra hälsoproblem så det är lönsamt för samhället om de får obesitaspreparat.
Citera
2026-01-22, 22:30
Medlem
Sereenas avatar
Kruxet är att det råder brist på Ozempic pga hög förskrivning för viktnedgång (Novo Nordisk hinner trots utbyggnad inte med att producera tillräckligt för att täcka efterfrågan på Ozempic och Wegovy), så det räcker inte till alla som vill ha det och man behöver prioritera vilka som ska få det som finns, och då vill man iaf i Sverige att diabetespatienter som tex inte tål metformin, eller inte svarar tillfredsställande på annan behandling tex insulin, ska priorities över dom som "bara" behöver/vill gå ned i vikt.

Riktlinjerna är att Ozempic (som med vissa begränsningar omfattas av förmån) endast ska förskrivas till T2 diabetespatienter som redan provat andra behandlingar utan tillfredsställande resultat eller inte kan behandlas med dom vanliga preparaten tex pga bieffekter, medan för viktnedgång (BMI över 27 med relaterade sjukdomar eller över 30 utan) så ska det förskrivas Wegovy som inte omfattas av förmån.
Senast redigerad av Sereena 2026-01-22 kl. 22:35.
Citera
2026-01-22, 22:36
Avstängd
Då får du väl ta Metformin, som funkat hur bra som helst under decennier.
Citera
2026-01-22, 22:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då får du väl ta Metformin, som funkat hur bra som helst under decennier.

Många tål dock inte metformin då det är väldigt hårt mot magen.
Citera
2026-01-22, 22:49
Medlem
Han hade inte diarré. Han kräktes bajs.
Citera
2026-01-22, 22:59
Avslutad
Mediciner är ju till för att hjälpa människor till ett bättre liv än det som de lever idag. Så det är väl ganska självklart att bantingsmediciner ska ges om de kan lindra lidande. Det är som med alla andra mediciner som ges för att behandla självförvållade problem som stress, insomningssvårigheter, värktabletter mot idrottskador, förslitningsskador av att ha jobbat i vården längre än man borde osv osv.
Citera
2026-01-22, 23:22
Medlem
Om du får diarré så ska du väl göra uppehåll? Det gäller även Rybelsus.

Har du läst bipacksedel? Där står under punkt 2:

Citat:
Vad du behöver veta innan du använder Ozempic
Använd inte Ozempic
om du är allergisk mot semaglutid eller något annat innehållsämne i detta läkemedel (anges i avsnitt 6).
Citera
2026-01-22, 23:36
Medlem
Lyzzas avatar
Tycker det är skit samma vilka bantningsmedel folk blir erbjudna. Alla har biverkningar.

Folk dör av dem. Folk får livslångt lidande och folk blir blinda. Nä fy fn.

Mycket bättre att fasta då och då, inget man dör av.
Citera
2026-01-23, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Kruxet är att det råder brist på Ozempic pga hög förskrivning för viktnedgång (Novo Nordisk hinner trots utbyggnad inte med att producera tillräckligt för att täcka efterfrågan på Ozempic och Wegovy), så det räcker inte till alla som vill ha det och man behöver prioritera vilka som ska få det som finns, och då vill man iaf i Sverige att diabetespatienter som tex inte tål metformin, eller inte svarar tillfredsställande på annan behandling tex insulin, ska priorities över dom som "bara" behöver/vill gå ned i vikt.

Riktlinjerna är att Ozempic (som med vissa begränsningar omfattas av förmån) endast ska förskrivas till T2 diabetespatienter som redan provat andra behandlingar utan tillfredsställande resultat eller inte kan behandlas med dom vanliga preparaten tex pga bieffekter, medan för viktnedgång (BMI över 27 med relaterade sjukdomar eller över 30 utan) så ska det förskrivas Wegovy som inte omfattas av förmån.

Det är inte brist. Inte i Sverige iallafall.
Citera
2026-01-23, 02:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huspahav
Det är inte brist. Inte i Sverige iallafall.

Min läkare rekommenderade då att jag ser till att hämta ut i god tid så sent som i början av året pga risk för instabil tillgång.
Citera
2026-01-23, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Det var så tidigare men det gäller inte nu längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in