2026-01-23, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
En normal vinter har vi mellan 80 - 100 cm snö, just nu har vi en 15 - 20 cm.
Skoterleder finns, hur omfattande och kvalité får någon skoterägare uttala sig om.

https://www.lulea.se/uppleva--gora/friluftsliv-och-natur/snoskoter.html#skoterfC3B6reningar-i20luleC3A5

Normal vinter så är lederna bra, och det finns leder på isen i skärgården i den mån det behövs
Citera
2026-01-23, 12:13
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staffesmurfson
Är en jävla massa komunister och samer där så flytta till Skellefteå istället dessutom bättre hockeylag

Jo, men har man ingen släkt i Skellefteå blir det inget ligga

btw, finns det inga shift-tangenter på finska tangentbord?
Citera
2026-01-23, 12:41
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
För det sociala finns finska Föreningen i Luleå, här i norr har många från vårt östra grannland bosatt sig.
Där kan du ju ställa frågor, och få svar från inflyttade landsmän.

https://rskl.se/sv/norra-sverige/
Han pratar säkert inte ens finska eftersom han är från Österbotten. Det är annorlunda nere i Tavasten…

Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Jo, men har man ingen släkt i Skellefteå blir det inget ligga

btw, finns det inga shift-tangenter på finska tangentbord?

Det finns inga ”finska tangentbord”. Han använder ett qwerty med åäö.
Citera
2026-01-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subarumannen
okei har ni mycket snö också ? har ni mycket skoterleder och sådant i luleå ?

Luleå är en trevlig stad, skoterleder finns det också gott om i Norrbotten, och du får också till skillnad från Finland köra utanför skoterlederna i Sverige.

https://skoterleder.org/#!map/10/65.7495/21.5565
Senast redigerad av Accu53rOppo53r 2026-01-23 kl. 17:59.
Citera
2026-01-31, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subarumannen
jag jobbar för ett norskt rederie som betalar flygresorna till och från båten oberoende var jag bor någonstans. jobbar även en del svenskar där. även min flickvän är intressered av att flytta till luleå då jobb situationen för vård personal i finland är helt värdelöst för tillfället. betydligt mera jobb i sverige och bättre lön. har även funderat på flytt till norge men jag är ändå där halva året och gillar inte norska klimatet, höst liknade väder och regn 9 månader om året, annars väldigt fint men.

Gällande vårdjobn torde ni flytta till Norge så blir det mindre bök om man är sjuk eller arbetslös, hon skulle iof kunna pendla när du är ute, men känns ryckigt.

Annars så vore Schweiz bra för henne då vårdlönerna, och alla andra jobb, betalar bra, o om ditt rederi betalar flyg så hade jag övervägt det. Schweiz har ju skidorter o snö, men de kanske ej är lika glada i att folk kör snöskoter.

Men är du befäl eller manskap?, och är hon undersköterska eller SSK?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in