2026-01-22, 20:13
Medlem
hej,
jag är född och uppvuxen i vasa,finland och har svenska som modersmål och jobbar som sjöman (4/4 rotation)
och funderar att flytta norrut dels pga att vintrarna hemma i vasa har blivit betydligt sämre här än då jag växte upp varit väldigt snö fattigt här dom senaste vintrarna förutom några undantag. och jag älskar vintern köra snöskoter och skida och sådant. men jag älskar också skärgården som vi har i hemma i vasa. därför tror jag luleå skulle vara ett bra alternativ då vi inte i finland har någon mera norrut än vasa med skärgård, och svenska är mitt modersmål så språket är inget problem.
jobbar som sjöman och är ledig 4veckor åt gången och börjar bli less att gå runt här på vintrarna utan att kunna göra några ordentliga vinter aktiviteter. sommrarna hemma älskar jag men dom är korta och jag är borta halva tiden resten av året då jag är hemma på ledigt blir jag snabbt utråkad. hur är det att bo i luleå ? där är det ju både bra vinter och skärgård. jag är en frilufts person och tror norrland skulle passa mig perfekt men vill fortfarande ha nära till staden.
Citera
2026-01-22, 21:30
Medlem
Jag vet inte hur blattesituation är i Luleå nu för tiden, jag har inte varit där sedan 2013. Men jag tycker att Luleå helt klart är en av de bättre städerna uppe i Norrland.
När du ska ut och jobba, är det i Vasa du stiger ombord fortfarande eller är det enkelt att byta till att utgå på ett annat fartyg i Luleå?
Senast redigerad av BabbeNigger 2026-01-22 kl. 21:37.
Citera
2026-01-22, 21:45
Avstängd
Staffesmurfsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subarumannen
hej,
jag är född och uppvuxen i vasa,finland och har svenska som modersmål och jobbar som sjöman (4/4 rotation)
och funderar att flytta norrut dels pga att vintrarna hemma i vasa har blivit betydligt sämre här än då jag växte upp varit väldigt snö fattigt här dom senaste vintrarna förutom några undantag. och jag älskar vintern köra snöskoter och skida och sådant. men jag älskar också skärgården som vi har i hemma i vasa. därför tror jag luleå skulle vara ett bra alternativ då vi inte i finland har någon mera norrut än vasa med skärgård, och svenska är mitt modersmål så språket är inget problem.
jobbar som sjöman och är ledig 4veckor åt gången och börjar bli less att gå runt här på vintrarna utan att kunna göra några ordentliga vinter aktiviteter. sommrarna hemma älskar jag men dom är korta och jag är borta halva tiden resten av året då jag är hemma på ledigt blir jag snabbt utråkad. hur är det att bo i luleå ? där är det ju både bra vinter och skärgård. jag är en frilufts person och tror norrland skulle passa mig perfekt men vill fortfarande ha nära till staden.
Är en jävla massa komunister och samer där så flytta till Skellefteå istället dessutom bättre hockeylag
Citera
2026-01-22, 22:02
Medlem
Batagares avatar
Luleå har en isbana plogad under vintern.
https://www.lulea.se/uppleva--gora/friluftsliv-och-natur/isbanan-lulea-centrum.html

https://visitlulea.se/destinationer/isbanan/
Citera
2026-01-22, 22:12
Bannlyst
Ingenting händer i Luleå men det kanske inte gör någonting. Sedan får du räkna med mer kulturberikning än i Finland.
Citera
2026-01-22, 22:22
Medlem
Juneauxs avatar
Ja du kan ju alltid flytta tillbaka till finland din lyckost.
Jag hade aldrig bytt finland mot sverige. Flytta mer norr ut i finland bara
Citera
2026-01-22, 22:29
Moderator
tobess avatar
Nu har jag ingen aning om hur bostadssituationen ser ut i Luleå men gissningvis är det inte så jävla svårt att hitta en lägenhet där. Varför inte pröva på en tid och se hur du känner och sen ta beslutet? Eller är tanken att byta jobb och hela skiten i samma veva?

Sverige och Finland är både väldigt lika men samtidigt väldigt olika.
Citera
2026-01-23, 09:23
Medlem
jag jobbar för ett norskt rederie som betalar flygresorna till och från båten oberoende var jag bor någonstans. jobbar även en del svenskar där. även min flickvän är intressered av att flytta till luleå då jobb situationen för vård personal i finland är helt värdelöst för tillfället. betydligt mera jobb i sverige och bättre lön. har även funderat på flytt till norge men jag är ändå där halva året och gillar inte norska klimatet, höst liknade väder och regn 9 månader om året, annars väldigt fint men.
Senast redigerad av subarumannen 2026-01-23 kl. 10:05.
Citera
2026-01-23, 10:01
Medlem
Batagares avatar
Kyla har vi så det räcker, från årsskiftet och två veckor framåt hade vi mellan -20 och -28 grader. Nu (23 jan) har vi mer humana -10 grader.
Citera
2026-01-23, 10:08
Medlem
okei har ni mycket snö också ? har ni mycket skoterleder och sådant i luleå ?
Citera
2026-01-23, 11:54
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subarumannen
okei har ni mycket snö också ? har ni mycket skoterleder och sådant i luleå ?

En normal vinter har vi mellan 80 - 100 cm snö, just nu har vi en 15 - 20 cm.
Skoterleder finns, hur omfattande och kvalité får någon skoterägare uttala sig om.

https://www.lulea.se/uppleva--gora/friluftsliv-och-natur/snoskoter.html#skoterfC3B6reningar-i20luleC3A5
Citera
2026-01-23, 12:09
Medlem
Batagares avatar
För det sociala finns finska Föreningen i Luleå, här i norr har många från vårt östra grannland bosatt sig.
Där kan du ju ställa frågor, och få svar från inflyttade landsmän.

https://rskl.se/sv/norra-sverige/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in