2026-01-22, 20:03
Medlem
BombaySaphires avatar
Pensionerade byggmästaren Lars Friberg, 78, renoverade sin tvårumslägenhet när hyresvärden Signalisten/Solnabostäder inte åtgärdade bristerna i kök och badrum. Han betalade 400 000 kr för renoveringen, pengar som han tog ur egen ficka.

Det slutade med att han blev av med bostaden. Först riskerade han ett krav på nästan en halv miljon kronor. Nu kräver värden honom på drygt 112 000 kronor.

Är det rimligt av hyresvärden att kräva Lars på så mycket pengar?

https://www.hemhyra.se/nyheter/lars-renoverade-sin-lagenhet-blev-av-med-bostaden-och-kravs-pa-112-000-kronor/
Citera
2026-01-22, 20:06
Medlem
Umarells avatar
Ja, det är rimligt. Man får inte göra så utan tillåtelse.
Citera
2026-01-22, 20:08
Medlem
Han skrev på ett kontrakt utan att ha sett lägenheten.

Han sätter själv igång en renovering av något han hyr - inte äger.

Självklart kan man inte göra så som hyresgäst. Tapetsera och måla är en annan grej.

Helt rätt inställning av den kommunala hyresvärden.
Citera
2026-01-22, 20:24
Medlem
DickeFixs avatar
Det är jättekonstigt att Lars som gammal byggmästare påbörjat denna renovering utan uttryckligt klartecken från värden som ju äger huset. Å andra sidan, om renoveringen gjorts fackmannamässigt och fixat fel som ändå behövde åtgärdas så förstår jag inte varför värden vill vräka honom och kräva skadestånd. Renoveringen ökar ju då värdet på lägenheten. Kanske förvårar renoveringen framtida stambyte. Eller så har det skurit sig mellan Lars och värden på ett personligt plan så att den senare vill lära Lars en läxa.
Citera
2026-01-22, 20:26
Medlem
Jag vill själv veta omständigheterna till hur han skrev på kontraktet utan att se lägenheten? Jag antar att det involverade kidnappningar, mord och kannibalorgier? Det är typ vad som behövs för att få mig att skriva på kontraktet utan att kolla upp det först.
Citera
2026-01-22, 20:27
Medlem
kalkryggars avatar
Lite märkligt att en före detta byggmästare kan vara så naivt idiotisk. Givetvis så gör man inte någonting i en hyresrätt innan fastighetsägaren godkänt det. Det gäller alltid till 100%

Så av princip så är det klart att han ska betala. Han hade inte behövt bli vräkt. De hade kunnat ge honom en chans att själv återställa lägenheten och få bo kvar.
Citera
2026-01-22, 20:28
Avstängd
Sagodjurs avatar
en påminnelse om att man måste ha skriftligt på allting. alltid.
Citera
2026-01-22, 20:34
Medlem
But.. why?

Nästan en halv miljon. På en hyreslägenhet. Och han skäms inte?

Det är ju nästan så att man borde ge mannen en medalj.
Citera
2026-01-22, 20:45
Medlem
Trakessons avatar
Hur såg renoveringen ut då? Det finns väl inget som säger att en byggmästare är bättre på att snickra praktiskt än någon annan?
Han kanske är en pappersvändare som förstört köket totalt med sitt hobbyprojekt.
Citera
2026-01-22, 20:48
Medlem
Det innebär väl att befintliga ritningar på lägenheten inte stämmer (om han gjort förändringar i utrymme eller anslutningar)
Citera
2026-01-22, 20:52
Medlem
RiMaXs avatar
Klart de kan kräva honom på pengar, hade han inte tillåtelse så är det kört!
Citera
2026-01-22, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goralux
Jag vill själv veta omständigheterna till hur han skrev på kontraktet utan att se lägenheten? Jag antar att det involverade kidnappningar, mord och kannibalorgier? Det är typ vad som behövs för att få mig att skriva på kontraktet utan att kolla upp det först.
Det var så under corona 2020 till ungefär 2023.
Inga lägenheter visades alls. Ibland fanns det inte ens en ritning att titta på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in