2026-01-22, 17:41
Medlem
Har en PC med endast HDMI-port. Går det att köra widescreen med två eller tre vyer? (jag kan inte ha dubbla skärmar idag eftersom jag inte har thunderbolt, Det blir endast dubletter). Måste jag köpa till en program som VisionFusion eller klarar windows 11 detta?

Nybörjare i att använda 2 skärmar eller widescreen.
Citera
2026-01-22, 17:47
Medlem
I dina "display settings", välj extend istället för duplicate.

eller missförstår jag ditt problem?
Citera
2026-01-22, 19:10
Medlem
Fantens avatar
Det är bara att koppla in två skärmar och se glad ut, Windows 11 är oväntat kompetent när det kommer till flera skärmar.
Citera
2026-01-22, 19:28
Medlem
Jag har bara en port så det blir svårt att koppla 2 skärmar. Provade med en adapter som tar två HDMI men det blir dubbletter på skärmarna. Därför undrar jag om en widescreen för 5t hjälper mig. Där är ju bara en HDMI-kontakt. Sen ser jag på youtube att några köper extra mjukvara för att hålla 2-3 vyer på skärmen. Jag vill ju att det skall funka som om jag har 2 skärmar.
Citera
2026-01-22, 20:12
Medlem
Eftersom du uttrycker dig sopigt, så får du sopigt svar:
Nej, ingen bildskärm kan skapa 2 bildskärmsutgångar på din dator.

Men eftersom jag är vänlig, så kommer här nånting hjälpsamt också:
HDMI funkar exakt som du har beskrivit, med en splitter så får du samma bild på båda skärmarna.
Det finns möjligheten till "daisy-chain"-a bildskärmar, dvs koppla till en skärm och vidare till nästa. Men det är beroende på exakt vilken hårdvara man har (kanske kräver displayport osså).

Det du KAN göra, är att nyttja "snap windows"-funktionen i Win. https://thecoderworld.com/how-to-enable-snap-windows-on-windows-11/ för att få flera programfönster att synas samtidigt.
Har du en bredskärm (=widescreen), så är det ännu bättre.
Citera
2026-01-22, 21:43
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBengtsson
Jag har bara en port så det blir svårt att koppla 2 skärmar. Provade med en adapter som tar två HDMI men det blir dubbletter på skärmarna. Därför undrar jag om en widescreen för 5t hjälper mig. Där är ju bara en HDMI-kontakt. Sen ser jag på youtube att några köper extra mjukvara för att hålla 2-3 vyer på skärmen. Jag vill ju att det skall funka som om jag har 2 skärmar.
Du tänker inte på DisplayFusion då? Och nej, det skulle inte hjälpa - har du bara en skärmutgång så kan du bara få en extra skärm.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med '2-3 vyer' på skärmen. Menar du 2-3 öppna program, sida vid sida eller vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in